Hund, iller och avspärrning :D
Jag har alltid gillat illrar och jag skulle jättegärna vilja skaffa en efter en lång tid av läsande och funderande. Men jag har två frågor jag undrar om ni kan svara på :)!
Vi har två lagottohundar, en 8-åring och en 2-åring. 8-åringen är självständig och ganska sur av sig och funkar bara med en del hundar. 2-åringen är lugn och snäll och funkar med nästan alla hundar. Vi har ett ganska stort hus, så om man spärrar av, tror ni man kan ha en iller då? Illern skulle funka med den yngsta hunden, men den äldre vet jag inte.
Kan någon tipsa om något bra sätt att spärra av så inte illern lyckas komma över? Jag har sett många videos där illrarna tillslut lyckas ta sig över.
Tacksam för svar! :)
Gör en egen grind eller dylikt. Det bästa om de inte ska kunna klättra är ju att du gör en gallergrind, där gallrerna är tätt intill varandra och vertikala, så att man inte kan klättra på dem. Griden behöver nog vara iallafall 80 cm hög för säkerhetsskull.
Trä är antagligen det lättaste materialet att jobba med om du ska göra en egen.

Som sagts så är grind eller en skiljevägg som du kan kliva över det enklast och billigaste alternativen. Har du en riktig klätterapa till iller kan det vara bra att kombinera med en form av dräneringsslang (el. motsvarande) på toppen av avspärrningen. Annars så är Sarea och Sarah här inne på forumet väl insatta i avspärrningsbyggande;)