Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2084 ggr
fredzia
0

Bra veterinär i Göteborg ?

Hej,

Jag söker adress till en bra och illerkunnig veterinär i Göteborg. Min lilla iller Fredzia som är runt 5 år gammal började tappa håret på sidan nere vid dom bakre tassarna, lite på ryggen också. Hon kliar sig hela tiden, dessutom har hon sumptom som om hon hade varit löpande dvs, stora blygläppar. Hon är också steriliserat. Idag märkte jag att hon även har någonting på högra sidan av anuset, det ser ut som någonsorts böld. Det verkar inte göra ont men det ser inte så bra ut. Hjälp. Någon som känner en bra veterinär? Dom flesta som man besöker har ingen aning om illrar…

Tack på förhand

Olga

Banankaka320
0

Kolla på Eniro.se

HannaM
0

Gissningsvis har hon binjuretumörer. Alla symptom utom bölden vi analen tydetr på det. Bölden kan vara en svullen analsäck. Eller naturligtvis någon annan tumör av något slag.

UlrikaD
0

Blå stjärnan i Göteborg är de som har närmast bäst koll på iller. Och inte ens de är jättebra. Bor du närmare Skara finns det en väldigt bra veterinär på deras Blå Stjärnan som heter Sara.

Men det låter ju som hon bör komma in snarast. Lycka till med henne.

fredzia
0

Tack,

Jag ska försöka kolla om det finns några bra där, men jag var med henne på blå sjärnan en gång när hon spydde blod för tre år sedan får hon stoppade i sig någonting. Jag fick betala jättemycket pengar och så fick hon stanna över natten för tre tusen kronor. Nu köpte jag försäkringen men eftersom de frågade mig om hon någon gång har varit sjuk och jag berättade om den här incidenten med spyandet så vet jag inte om de kommer betala för behandlingen…Orättvist..

Tack, jag ska kolla in Blå Sjärnan…

Hon verkar vara ganska pigg för övrigt, springer som en galning, men hennes päls ser inte så bra ut…

fredzia
0

Vilken behandling brukar man göra i fall om det blir binjuretumör ?

HannaM
0

Operera, suplelorinimplantat eller annan medicinering.

UlrikaD
0

#4 Tyvärr är det så att om du söker dig någon annanstans inom Göteborg än Blå Stjärna så har de ingen aning om skillnaden mellan ett marsvin och en iller. Många ställen kan vaccinera och kastrera men när det gäller sjukdomar så har de inte den kunskapen.

3000kr för att en iller är sjuk och måste stanna över natten är normal taxa och ingenting ovanligt alls. Ofta kostar det mycket mer.

Dock kommer de inte att sammankoppla den incidenten med det här. Det är två olika saker och det inser de.

Men hon behöver en undersökning för att veta om det säkert rör sig om binjuretumörer så man kan ta ställning till vilken metod man ska gå vidare med. Ju fortare sådana saker kommer under behandling, desto större chans har man att ge illern ett bra liv. Väntar man för länge så är det oftast försent och ingenting man kan göra åt det.

fredzia
0

Ja, det är sant. Jag vill inte vänta med henne. Jag vill att hon ska må bra. De skickade ett brev till mig att jag ska gå till en veterinär för att bevisa att hon är frisk nu. Jag vet inte hur det kommer fungera.Men blir jag tvungen att betala, så kommer jag så klart att göra det.

Jag vet tyvärr, veterinärerna är så dåliga på illrar, jag var hos en veterinär i vasastan eftersom hon fickt något eksem, men de vet ingenting, de är helt värdelösa…

HannaM
0

När man har iller brukar det vara bra att läsa på om dom vanligaste sjukdomarna så man har lite koll eftersom så få veterinärer vet något egentligen.

Gottfridsson
0

#8 ring runt och hör dej för på mindre veterinärmottagningar, om dom har koll på iller. Det ska finnas en i närheten av Gbg, men jag minns inte vad den heter.

Djursjukhusen tar alltid mycket mer betalt, det kan skilja upp till 10.000 för en operation Förvånad

fredzia
0

Jag har varit på Blåa sjärnan och de rakade hennes stackars mage och gjorde ultraljud, samt tog lite blod prov från min lilla stackarn…Hon fick lite lungnande och läkaren konstaterade att min söta har förmodligen början på tumör men han var inte riktigt säker. De uptäckte en liten cysta på binjurarna men den är bara några milimeter så de säger att det är inte någonting stort än så länge. Blodvärdet var helt ok förutom glukosen, tror jag vilket tydde på problem med binjurarana. Bölden vid rumpan visade sig vara en hemoroid…(stackars liten… måste göra ont…. Hon fick en hormonspruta och som ska upprepas om en månad och så ska läkaren kolla hur hon mår. Föräkringsbolaget har också sköt sig rätt så det blev 4000 för besöket men de kommer täcka det som de skulle.