Storshopping på djuraffären
Ska dra till djuraffären senare idag.
Vad är det man ska tänka på när man jämför torrfoder?
Sen tänkte jag på fiskleverolja.. Är det bra? Våra illrar är lite torra i pälsen & huden..
Finns det där tro?
Något mer jag borde köpa när jag ändå är där?
Kan man ge dom typ frysta musungar (som man tinar)?

Nu inom kort sa parar jag Amethist med Grostaquin i gen hon gick tom forra gangen sa jag hoppas det tar sig denna gangen.
Upp dattering med bilder hur hon ser ut pa sin vulva dag for dag finns pa klasferrets hem sida dar kommer allt att st och aven med bilder; www.klarsferrets.se

Birdie älskar när mamma har pengar och kommer hem med frysta möss (som hon sen får när den är tinad. Jag ger en i taget då jag ej har så stor ekonomi för att köpa så många möss och sen får jag alltid sitta och övervaka henne eftersom hon vill ha mössen på ställen där jag inte vill ha dom ;) ). Så det är bara gott för dom om du köper några möss och ger dom- Här är det typ fest mat då mössen är dyra. :)
Jo jag kom på att dom är dyra.. Har en kompis som alltid handlar åt sin orm..
Men någon som vet hur dom dödar ungarna innan dom frys in?
Vill ju gärna inte bidra till något djurplågeri..
Tänkte om dom kanske bara fryser in dom direkt? :(
Att jämföra torrfoder är inte det allra enklaste, lättast är ju att gå på det som generellt rekomenderas för iller. Av detta så är det väl bara orijen som finns i djuraffär i princip. (Totally ferret kan finnas i någon affär, kanske hagsätra zoo?)
Generellt gäller att det ska vara ett högt proteininnehåll (och då från animaliskt ursprung), gärna en hel del fett och så lite fibrer som möjligt. I innehållsförteckningen rangordnar man ingredienserna så att den det finns mest av står först, den som det finns näst mest av står på andra plats etc. Sen kan det även vara bra att analysera själva ingredienserna med, men det kan vara svårt att veta vad de olika sakerna betyder, ex meat-by products, poultyrmeal osv. Artikeln "what's really in pet-food" tar upp en hel del sådant och. förklarar detta. Söker du på detta forum på foder så lär du få upp en hel del träffar med då denna fråga har stötts och blötts många gånger tidigare
Ang. möss så fungerar både ungar och fullstora möss att ge till iller. Exakt hur de har ihjäl dem vet jag inte då det säkerligen även varierar beroende på vart man får dem ifrån. Det kan du lämpligen fråga djuraffärspersonalen om. Det är inte lagligt att frysa ihjäl möss, men som sagt; jag vet inte exakt hur de gör.
Billiga möss kan man annars finna på repti.net då det finns en del foderdjursuppfödare där. En spontan gissning är att vanlig avlivningsmetod är att man "slår ihjäl" dem, vilket leder till en snabb död. Jag rör mig inte mycket i de kretsarna själv, men har en mindre foderdjursuppfödning så jag har övervägt massor av alternativ och just att "slå" (och ev. dislokalisera halskotor) är väl den jag skulle säga är både enklast, snabbast och humanast (om man inte har koldioxid eller narkos möjligtvis men det är ju trixigt som privatperson).
Paulina
Och jo, fiskleverolja är inte dumt att ge som tillskott och kan hjälpa om de har torr päls/hud.
Paulina
Det blev ferret complete och laxolja :)
2 musungar blev det också. Tyckte det var lite äckligt att se :P
Vilken typ av ferret complete? Rätt osäker på om James Wellbeloved ferret complete finns i djuraffärer men skulle det vara den så är det hyfsat ok, är det något annat så ja.. det brukar sägas vara riktigt kasst ärligt talat. Inget illa menat mot dig alls, men tänkte att du kanske ville veta. Det finns ju faktiskt rätt många illerfoder i djuraffär, men i princip inget av det brukar rekomenderas öht att ge till iller.
Paulina
Saken var den att illerfodret tog akut slut efter hon välte ut allt..
Så jag gick till djuraffären som "akut". Ska beställa hem vitalin som jag brukar.
Små pinkisar tas oftast ihjäl genom att man fryser dem direkt, detta eftersom de inte går att ta ihjäl med koldioxid.
Möss tas ofta ihjäl med koldioxid eller genom att man bryter nacken på dem. Att inte alla tas ihjäl med koldioxid beror på att små djur (så som möss) andas väldigt ytligt och har därför svårt att bli förgiftade av gaser.
Att bli gasad med koldioxid räknas som väldigt "vänligt", eftersom det som händer (hos människa iallafall) är att man först får huvudvärk, sedan svimmar man, och sedan dör man efter att man varit avsvimmad ett tag. Man får alltså inte panik och känner andnöd, eftersom kroppen andas hela tiden, dock inte syre.
Skönt att bli fryst till döds…
#10, håller med, det är nog inte den skönaste, men en sak som är tur är ju iallafall att det går fort när de är så små, det är nog värre för en vuxen mus eller ett marsvin eller dylikt eftersom de måste lida en längre tid.
Men det är nog bättre än att försöka bryta nacken av dem, de är ju så himla puttesmå.
Fast om man tänker i naturen så fryser många djurungar ihjäl, blir uppätna nästan levande eller svälter ihjäl, så på ett sätt är det ju lindrigare att bli avlivad i fångenskap.
Tycker det är hemskt när man måste döda djur, men reptiler och andra köttätare behöver ju mat så det är ju ett faktum att något djur måste dö då och då.
Ja precis.. Men jag tyckte det såg äckligt ut när min söta iller åt en oskyldig mus-bebis :P Haha..