Iller iFokus

Iller

Etiketter: säljesköpesomplaceras
Läst 1997 ggr
Nailia
0

Iller i akut behov av hjälp!

Det gäller en tjej på 9 månader som inte är vaccinerad eller kastrerad, hon har precis börjat löpa.

Hon sitter instängd i en typ atlas 20 hela tiden. Ägarna har ingen kunskap om illrar.

efter att suttit instängd i ett par månader och har börjat löpa så är hon bitsk.

Nu undrar jag om någon kan tänka sej att hjälpa henne därifrån? jag ställer gärna upp och kör henne eller med pengar.

Det är inte min iller.

Lägger inte upp kontakt uppgifter till dom pga av att jag inte vill att dom ska få några onödiga påhopp, det enda som gäller är att hjälpa illrarna så fort som möjligt. Den som är illerkunnig och intresserad kan jag ge uppgifterna till per pm.

Har haft kontakt med Sara och hon rekomenderade mej att skriva ett inlägg.

är så skärrad så jag skakar men hoppas jag fått med det viktigaste?

Nailia
0

Glömde iaf skriva att hon är i närke!

Madde
0

Var i närke? Jag bor i örebro vi finns några till här som kanske kan hjälpa till.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

UlrikaD
0

Hoppas verkligen att någon kan ställa upp och hjälpa denna tjejen. Jag tänkte bara be den som gör det se till att det skrivs papper.

Vet inte ifall du som startade tråden har varit medlem på forumet och läst inlägg tidigare. Men nyss så omplacerades en iller hos en annan tjej och nu kräver hon som omplacerade henne illern tillbaka.

Denna tjejen låter som om hon behöver komma till ett tryggt och lugnt hem där hon får stanna. Och den som tar hand om henne och hjälper henne bör se till så att han/hon inte hamnar i samma situation som den andra tjejen.

Befinner mig själv i Göteborg och har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till den här gången. Men håller alla tummar för att hon får ett nytt hem. Dessutom behöver hon ju kastreras eller chippas ganska omgående ifall hon gått i brunst.

Loveferrets
0

Nä va jobbigt att hon sitter instängd, inte konstigt hon blir bitsk av de !

Hoppas verkligen någon kan ta sig an henne så hon kommer därifrån, lycka till.

[HannahoHenrik]
0

Var i Närke? Som madde säger vi är ett helt gäng som bor i Örebro som har iller

Nailia
0

Vretstorp är tjejen i. mitt nät krånglar just nu därför det dröjer.
vägrar ladda upp det jag skriver.
Hur kan vi göra för att fortast få bort henne därifrån? iaf till ett akuthem?

JossanH
0

Skriv ihop ett kontrakt som gamla ägaren resp akuthemmet skriver på ang äganderätten av illern! Som Ulrika skriver kan man hamna i kniviga situationer..

Kan någon i örebrotrakten vara akuthem åtminstone? Kan någon förening kanske gå in och hjälpa till att betala en kastrering eller en chippning av illern så att hon kommer ur brunst?

Hoppas, hoppas hon hamnar i ett bra hem!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Ja just de, kan ingen förening ta henne så länge ? stackars liten.

Nailia
0

hon är till salu, jag skulle få betala 1000 kr före henne vilket jag mer än gärna gör bara jag hittar någon illervan människa som kan ta hand om henne åtminstone akut och sedan måste man ju också lösa detta med kastrering och vaccinering.

ilder-jente
0

…Dyreplageri av eigar.

stakkers liten.Gråter

skrollan
0

finns det fler illrar än denna hona i det hemmet?

Sara
0

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa henne!

Sara

Nailia
0

Nej inte nu längre för jag har den ena.
före någon frågar varför jag delat på dem så var dom inte direkt kompisar, tjejen jag tog med mej har flera sår över ryggen och ett av dom lika stort som en 50-öring. nu kan ju detta bero på att den andra börjat löpa eller brist på plats/mat/vätska osv.
andra anledningen var att då de blivit tuffa tjejer så när de ändå inte kom överäns så kändes det lättast att ta bara en. om jag kunnat dela av mitt hem hade jag tagit båda.
Men nu mår jag helvetiskt dåligt att den andra tjejen är kvar i misären.

Lite bra nyheter i detta är att tjejen jag har här som får heta Nailia har varit lugnet själv sedan hon kom hit, inget blod än. peppar peppar…!
Har ätit med bra aptit fast med begränsningar då jag inte vet hur mkt mat hon fått förut. Dricker massor, har tom. busat en liten liten stund.
Tyvärr så är hon på väg att börja löpa med så ska ringa imorgon och hoppas att hitta en duktig veterinär som kan tänka sig kastrera ändå.

nagontogmittnamn
0

Oj, synd att man bor så långt borta :(

Nailia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suddig, batteriet i kameran tog slut så hann inte ta något mer men söt som socker ändå!

Madde
0

Akuthem går nog att fixa, även om det inte blir hos mig. Men att dem ska ha så mycket pengar för en iller som dem låter sitta i en bur tycker jag ringer fel.

Då bryr man sig mer om pengar än illern.

Skulle jag ställa upp som akuthem skulle jag inte betala något för iller utan mer se till så den hamnar i ett bra hem resten av livet.

Jag tycker det är bättre och lägga dem 1000kr på att hon blir kastrerad och vaccinerad.

Loveferrets
0

#15, Naw så söt hon är, finns det ingen i dina trakter som kan ta sig an henne alls ?.. Håller med Madde, bättre att lägga dom pengarna på de som krävs sen.

Madde
0

Har du någon mailadress så man kan nå dig? Eller msn?

Det kan säkert lösas det här, jag ska kolla med min sambo lite om vi kan hjälpa till som akuthem.

Nailia
0

Jag är av samma åsikt som er, om man av någon anledning inte klarar av sitt djur ska man istället ordna så att djuret får det bra hos någon annan men om man har en iller i en liten transportbur så bryr men sej helt klart inte om djuret alls.

Men om det finns någon djurvän som har plats för en tjej om så bara tills man hittat något livslångt hem för henne så köper jag absolut loss henne. Kan ringa till dem imorgon och se vad dom tycker om att låta någon annan ta över henne.

Nailia
0

pasadeena@hotmail.com

Det vore helt underbart.

JossanH
0

Säg då till dom att det finns ett hem som kan ställa upp som då måste betala en kastrering, vaccination och besiktning och att då blir summan (om illern kostar 1000:-) runt 2500:- för en iller som är ohanterad och osäker och för det priset kan man få en valp som man kan prägla på sig själv.
Så priset är orimligt med tanke på hur illern bor, hur hon är och vad som måste göras med henne!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Hoppas det slutar bra för den här tösen

[HannahoHenrik]
0

Jag har redan 2 läger så jag kan tyvärr inte vara akuthem till denna iller en längre tid. Men hjälper gärna på nåt sätt, bara det löser sig för henne

becka89
0

Stackars liten,Tyvärr bor vi en bit ifrån(eskilstuna) hade annars kunna ställa upp som jourhem åt tösen.

Nailia
0

Har skrivit fel mail adress det ska vara: pasadeena@hotmail.se

Jag kan absolut tänka mej att köra henne en bit med.

[HannahoHenrik]
0

Hur har det gått?

Madde
0

#25: Jag har lagt till dig på msn.

Madde
0

Jag har möjligtvis ett akuthem fixat, dock inte mig själv den här gången. Behöver bara få tag i Nailia.

Nailia
0

Nu är jag vid en dator igen och väntar på att Madde ska komma hem, hoppas på en bra lösning!

Madde
0

Yes det här tror jag kommer lösa sig. =)) Ser ut att ha hittat ett bra akuthem.

Nu får vi se hur det ska gå med kastrering och sånt.

Sara
0

Skönt att höra!

Sara

Loveferrets
0

Så skönt !! Hoppas tjejen ska trivas i sitt nya hem.

[HannahoHenrik]
0

Oh så skönt o höra! keep us posted

Norrskenets
0

Pustar ut!:)

Nailia
0

Nu är jag hemma igen efter att ha hämtat och lämnat och hämtat tjejen igen.

Tjejen som hon skulle få komma till var nog inte riktig beredd, tyvärr:(
så nu sitter jag här med 2 illrar i en 34 kvadrats lägenhet delad i 2!

Letar fortfarande ett nytt akut/permanent hem!

Sara
0

Går de verkligen inte ihop då?

Sara

Nailia
0

Tänkte prova hur dom går ihop när den nya fått lugna ner sej lite mer.

Förra ägarna berättade att den nya tjejen blivit mycket mer lätthanterlig sedan Nailia följde med mej, det kan naturligtvis och förhoppningsvis bero på platsbristen, att de varit tvugna att slåss om mat och uppmärksamhet.

Den nya tjejen är än så länge namnlös, är lite svag för Aylinh så får se om det passar henne!

Madde
0

Aylinh var ett jättefint namn. =))

Som sagt du gör helt rätt i att låta henne få vara för sig själv ett tag tils hon inte är så stressad längre.

Loveferrets
0

Önskar er alla lycka till att de kommer funka bra.

Nailia
0

Tack för alla lyckönskningar!

usch den här tjejen är mycke mer stressad än Nailia.

hon har nu varit lös i över tre timmar men lägger sej bara 5-10 min i taget sen går hon en runda och undersöker igen… Tror aldrig jag hört en iller prata så mycke, precis hela tiden när hon inte ligger.

mandariiin
0

Bara för att hon är uppe och kollar läget behöver det inte betyda att hon är stressad. hon kan även vara otroligt nyfiken.

Nailia
0

inatt när jag kom hem från jobbet så hade lilla Aylinh rymt, hon var i vardagsrumsfönstret, jag plockade lugnt och försiktigt ner henne och satte tillbaka henne i avspärrningen, hon hoppade upp på transportburstaket så jag antog att det var därifrån hon tog sats och hoppade ur så jag plockade av taket.

Vaknade för ca en timme sen med en iller i näsan som inte gick att rubba, för att få bort henne var jag tillslut tvungen att stoppa in min tumme i munnen på henne. så nu ser jag ut som ett monster näsan söndertuggad och tumnageln delad i två.

Var tvungen att sätta in henne i en transportbur för att ordna så att hon inte kunde rymma så nu är vi tillbaka på ruta minus 3 någonstans…

Hon är så otroligt rädd för människor den här lilla så har faktiskt inte sett något liknande. Om hon märker att någon är i närheten så springer hon och gömmer sej, hon rensar hela matskålen direkt när man ställer ner den och gömmer maten bakom en möbel.

Usch vilken natt! bröt ihop totalt när jag var tvungen att stänga in henne en stund samtidigt som bloden spruta åt alla håll. konstigt att jag inte känner hur ont det gör förrens nu när allt svullnar.

Sarah
0

Oh, ingen kul situation. Är de fortfarande särade? Bråkar de dåde möts? Kommer ju inte bli bättre om hon stängs in :(

Nailia
0

#43 hon är i ett rum var bara tvungen att sitta i buren medans jag gjorde om så hon inte skulle kunna rymma igen. Ja dom är särade fortfarande, vill att hon ska lugna sej lite före jag släpper ihop dom. Nailia är helt lös nu så blir lite svårt att ha aylinh så eftersom hon är så pass rädd och då skulle jag störa henne hela tiden:(

Sara
0

Jag tror hon Aylinh skulle vänja sig fortare vid dig om hon fick vara tillsammans med dig hela tiden. Eller ja, utom på nätterna då.

Sara

Norrskenets
0

#42 Oj, ingen rolig upplevelse. Hoppas hon blir tryggare vid människor snart. Testa att ge mat/godis från handen om du sitter på golvet och utstrålar minst hot. Det blir lite som en början att hon ser att hon kan lita på dig och att människor kan vara bra också då man kan få en hel del gott från dem.

Sarah
0

Håller med Sara, tror att det skulle gå fortare om hon var lös med dig hela tiden.

ilder-jente
0

Nå, hvordan går d med Aylinh?

Loveferrets
0

Hur går de för tjejerna ?

Anothername
0

Usch vilken hemsk historia :(

Hur har d gått med dom?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Loveferrets
0

Ingen som hört hur det har gått med flickorna ?