Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 592 ggr
VeronicaKahlbäck
0

behöver hjälp en andra gång idag!

Hejsan!

igår när jag tog upp Berit så upptäckte jag att det hade fastnat kattsand där nere så jag tog bort det väldigt försiktig och gjorde rent där efteråt, men idag så varar det där ur (vitt var) och det är JÄTTESVULLET klämde lite försiktigt och så kom det ännu mer var så nu undrar jag om ni tycker att jag ska åka akut till veterinär lr åka in imorrn lr avakta?

jag frågar det här eftersom både veterinärer och läkare säger att jag åker in inödan nästan alltid.. är ju lite hönsmamma lr rättare sagt mkt!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

hon är pigg och leker o kluckar och äter som hon ska

VeronicaKahlbäck
0

och bajsar blev mkt tillagt här.. men jag är ju så orolig

sarae
0

är hon kastrerad? det kan vara pyometra..alltså livmoders inflamation, och då är det rätt akut att ta henne till veterinären…

sarae
0

det kan även i så fall vara vaginit…som är en irritiation orsakade utav ågot som fastnat i vulvan eller vaginan…

VeronicaKahlbäck
0

ja hon är kastrerad

sarae
0

hmmm nån som vet om de kan få vaginit även om de är kastrerade? rent logiskt borde de väl det…men jag vet inte säkert

Sara
0

Jag skulle tro att det räcker om du åker in i morgonbitti om hon kissar bra och inte verkar ha feber. Har hon ont så behöver du nog åka in nu, det är inte bra om de inte kissar för då kan blåsan spricka. Antagligen är det en irritation av kattsanden men det kan bli fult så antagligen måste det sköljas ordentligt rent och även medicineras med antibiotika.

Vill tillägga att det är fler (mig inräknad) än du här, som åker in till veterinären oftare än vad som hade behövts så du behöver inte känna dig ensam. Skrattande

Det viktiga är att du känner att du gör det rätta. Vi kan sitta här och ge dig massor med råd som antingen är rätt eller i värsta fall fel och din iller råkar illa ut. Det är alltid DU som måste bestämma. Känns det inte rätt, så gör det du känner är rätt istället.

Sara

VeronicaKahlbäck
0

jag sitter och läser om vaginit på nätet nu, det låter som att det är det hon har.

jag ska nog inte köpa mer kattsand som klumpar:S

ja de kan få det även om de är kastrerade.

tack för hjälpen!:)

Faxlin
0

Jag är nog också en hönsmamma. Jag är livrädd för att det börjar rinna ur deras vagina kan jag säga. Kan vara oerhört allvarligt. men också kan det vara lungt. Men jag hör till de som inte chansar. Hellre en gång för myclet än en gång för lite.

Men som det sagts tidigare, enbart du kan avgöra. det är du som känner din iller och du som har beslutet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

VeronicaKahlbäck
0

hon precis bajsat och kissat, hon ser inte ut att ha minsta ont. nu sitter hon och äter och dricker så jag väntar tills imorrn och håller tummarna på att det ska bli bättre!

sarae
0

inte för att skrämma dig, men illrar är oerhört duktiga på att dölja eventuella smärtor och andra symptomer…och även om hon bajsar kissar och äter normalt så finns en risk att allt ändå inte är bra….men har hon en inflamation så är risken stor att hon har/får feber…håll örn koll på henne…..känns hon varm där det är svullet? hur reagerar hon när du klämmer på det?

VeronicaKahlbäck
0

hon bryr sej inte det minsta när jag klämmer på det och hon är inte varmare än vanligt, hon går runt och kluckar som vanligt. hon verkar inte ens veta om att det är något fel där för att hon har inte slickat sej där en enda gång.

kitty
0

jag rekomenderar toa-lett..papp-pellets..asbra, luktar inte och det fastnar inte heller mellant trampdynor coh släpas därför inte med genom hea lägenheten..fastanar inte heller direkt i dom heligaste områdena ;)

prova :)

VeronicaKahlbäck
0

vi har en påse med annan toafyllning men jag blev rekomenderad den som jag använde nu så jag vill så gärna prova den! den var skitbra om det inte varit för att den klumpade. nästintill dammfri och 100% luktfri och illrarna började använde lådan lite mer:) rekomenderas till andra djur! märket var everclean kommer inte ihåg namnet men det var det nyaste.

Faxlin
0

everclean är jättebra. Har aldrig hört någon iller som fått besvär av den. Inte någon katt heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

VeronicaKahlbäck
0

nej kanske kan fortsätta med det, kan ju hoppas att det var en engångs grej!

VeronicaKahlbäck
0

nyss när jag kollade så var det inge svullet och inge var men när hon hade kissat så blev det jättesvullet och det komma massa var…

gwen
0

Veronica> Jag tycker inte det låter som en engrångsgrej orsakad av sanden. Jag tror istället på aktu analsäckinflammation, som även min hona haft.

Antagligen var din iller kladdig därbak även igår och därför fastnade sanden, inte tvärtom… :)

Akut analsäcksinflammation märkte jag själv bara av en tillfällighet på min iller när jag duschade henne. Märkte att hon var svullen och hade typ en ärta innanför analöppningen. Åkte till veterinären som 1a gången sövde henne och klämde ut en massa gegg-var. Luktade rent ut sagt helvete och jag höll på att spy typ 10 ggr eftersom jag höll henne. Det är alltså skunkkörtlarna/analsäckarna som kläggat igen, rätt vanligt vad ajg förstått hos illrar, men även hos hundar och katter. Alba fick då även antibiotika, ifall det var problem med bakterier. Men om detta var inte veterinären säker. 2-3 veckor senare var ärtan tillbaka. Ilern i sig har aldrig visat några symptom om ömhet eller liknande. Jag åkte tillbaks till djursjukhuset. Denna gång sövdes hon djupare då det gjorde rätt ont, berättade de senare. De klämde säckarna sedan spolade de dem även gång på gång.

2 månader senare är det tillbaka igen, men denna gång upptäcktes även lite annat skit, Insulinom och anemi bland annat (inget som hör ihop med analsäcksinflammationen). Så nu ville inte veterinären söva henne utan vi har bestämt oss för att avvakta och se hur det går. Nu verkar det som om ärtan slutat växa/fyllas och den är lite mindre (2 månader senare).

Ett alternativ som veterinären brukar rekommendera efter man testat att tömma och spola körtlarna några ggr är operation. Då man tar bort analsäckarna. Nackdelen med operation är att illern kan få inkontinensproblem, alltså svårt att hålla sig, den skiter alltså på sig… :( Så därför ville jag inte satsa på operation på direkten. Är illern äldre (min är 6) så är även risken större att problemen återkommer gång på gång om man inte opererar. hmm, knepig fråga.

Men jag tycker iaf att din illers problem låter misstänkt lika min illers. Åk till veterinären och kolla upp bums. Illern kan som sagt även få feber och andra problem…

Alwyn
0

Tindra varade ur vulvan efter att hon va kastrerad och fick penicillin och då gick det bort. Jag röstar på veterinären jag.

sarae
0
VeronicaKahlbäck
0

hejsan!

jo idag är det bättre inge var och inge svullet!
hon bryr sej fortfarande inte när jag klämmer,
hon äter och dricker som vanligt,
bajsar och kissar som vanligt,
hon leker som vanligt och hon är inte varm!

idag har jag ringt runt till alla möjliga och pratat och det som har kommit fram är att det varet som kommer från henne är "bra" var alltså det är inte infekterat det bara rengör(det är inge riktigt var, det kom tydligen från körtlar lr nåt). nu har jag alltså fått rådet att hålla stenkoll ifall det ändrar färg lr konsistens, så det får jag göra nu och hålla tummarna på att det förvinner och inte blir sämre!

gwen
0

#22> Det är ju det jag trodde. Det är akut analsäcksinflammation med största sannorlikhet. Som sagt. Kommer det igen behöver du åka in till veterinären och spola säckarna. Det kan vara något som kleggar igen gångarna…

gwen
0

*bra att man skriver till sig själv*

Menade inlägget till #21.