Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 7845 ggr
sofie
0

Vart hos veterinären

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag va jag med Tara till veterinären pga av att hon inte äter. Hon äter gärna grädde och vetegrodsoljan vid kloklippning igår va det inga problem med. Men mat vägrar hon, hon har vart kinkig med maten ett tag så man har fått byta till ett annat och bytit fram och tillbaka eftersom hon slutar äta det efter ett tag. Men nu är det totalvägran. Inte ens godis vill hon äta.

Blev inte klokare efter att ha vart hos veterinären. Magen kändes som den skulle, hjärtat slog som det ska, andningen va som den skulle och blodprovet visa på att hon inte har insulinom. Hon kunde inte se att det skulle vara nått fel på tänderna heller. Men hon ser inte frisk ut i pälsen eller kroppen just nu. Hon bajsar pyttikluttar och dom är svarta. Igår la hon en lite större och det lät som hon va lösmagen. Bifogar en bild på den.

När hon har ätit så har hon inte spytt upp maten och den har kommit ut som den ska. Och hon har vart pigg fram tills dom senaste dagarna. Veterinären sa att hon inget mer kunde göra, att jag fick ta mig till roslagstull istället. Jag funderar på vad det kan vara, nån som har förslag? Hörde med veterinären om det kunde vara nån tarminflammation, men det trodde hon inte. Men jag vill nog inte utesluta det helt än. Nån som har erfarenhet av det? Annars har jag funderingar på att ta en hormonpanel, för då borde man väl få fram dom flesta sakerna och göra en kontraströntgen.

Köpte även med mig ad mat som jag ska försöka ge henne i spruta.

Aviendha
0

Stackars liten!

Min tanke om de små svarta klutarna är väl helt enkelt att det beror på att hon äter minimalt, det finns inte så mycket att bajsa ut och antagligen ligger då avföringen kvar i tarmen lite längre än normalt, vilket kan påverka utseendet på dem.

Men matvägran.. det är underligt. Enda gången jag haft svårt att få i mat har vart vid förstoppning och insulinomillamående. Men insulinom var det ju inte, och inga riktigt uppenbara tecken på förstoppning verkar ju finnas heller..

Jag håller tummarna för lilla Tara!

Gottfridsson
0

Sofie, jag tror du är på inne på rätt tankespår..

Jag tycker du ska kontakta Roslagstull. Beskriv noga hur avföringen ser ut. Bilder kan luras, men jag tycker klutten på bilden är så mörk och blank, att jag tycker den ser ut att kunna vara blodblandad.

Skulle det vara en infektion eller ett sår i magen eller tarmen, så kan det förklara varför hon krånglar med maten.

//Ammi

Ceciliaolucifer
0

Min första tanke när jag ser bilden är att den ser tjäraktig ut och då brukar den oftast innehålla mörktblod. Hade det varit ljustblod så hade det kommit från den nedre delen av tarmen. Men eftersom den är så pass mörk så kommer det säkerligen från magsäcken.

Lucifers avföring såg ut sådär kvällen innan han fick somna in. Veterinären sa att det med största sannolikhet var blod ifrån buken. Det i sin tur berodde på att organen började klappa ihop. Lus var diagnostiserad med Lymfom.

Men, bilder kan luras och det behöver inte vara så.
Hur gammal är hon?

Har hon ätit ngn form av lever eller inälvor?

För att få henne att äta så kan du försöka att blöta torrfodret? Tillsätta ngn nyttig olja, exempelvis vetegrodsolja, laxolja, sälolja eller äggula? Laktosfri grädde brukar vara poppis.

Har ni träffat andra illrar på sistonde? Har hon varit med om ngt nytt? typ flytt eller dylikt? Utsatt för mkt stress?
Hur länge har hon matvägrat?

Jag tycker att ett besök på roslagstull eller mälarkliniken är ett bra alternativ. Gunnel finns på roslagstull, och Marianne på mälarkliniken. Båda är väldigt kunniga på iller.

Loveferrets
0

Har tyvärr inga råd men precis som övriga säger tycker jag du ska åka till den andra vett, håller tummarna för er tös !

sofie
0

#2 och #3 Ja det är ju tjäraktigt och därför känns det inte som ett gott tecken. Men har kollat på det i ett starkt ljus men det är bara helt svart, inge blodfärgat eller skiftande. Men kan ju vara blod ändå. Har för mig att jag läst att man ger dom medicin vid magsår, stämmer det?

#3 Om det skulle vara blod i buken borde hon inte ha känt att det inte kändes som det borde när hon klämde och kände? Och om nått organ inte är som det ska borde det inte höras på hjärtat eller andningen eller kännas?

Hon blir 5 år nu i april.

Nej inget sånt har hon ätit. Bara bra torrfoder och laktosfri grädde. Jag har testat att blöta upp maten och blanda med grädde och vetegroddsolja men det ratas. Nu är det bara laktosfrigrädde jag får i henne.

Inget är nytt eller förändrat. Och inga nya illrar heller. Hon börja krångla med maten i somras och det är nu dom sista veckorna det total vägras. Har testat med nya foder och gamla, men nepp hon går fram till skålen och så går hon bort.

Jag tänkte ringa Marianne på måndag och höra med henne vad hon tror. Eftersom jag tycker att roslagstull kan vara sådär i bemötandet. Men får väl se kanske blir ett samtal dit iallafall för att rådfråga Gunnel.

Ceciliaolucifer
0

#5 Jag har tyvärr ingen erfarenhet av medicinering vid magsår eller dylikt. Men jag tror att Sarah/knubbs behandlade sin Bubs pga ngt bukrelaterat.

Frågan är hur pass illerkunnig veterinären är och om hon känner till illerns anatomi. Sa hon ngt alls om mjälten? verkade Tara ha obehag/ont när veterinären klämde och kände?

Att göra en hormonpanel på en iller som vägrar äta känns lite orimligt just nu eftersom det kan ta upp till 6 veckor innan provresultatet kommer.

Är du säker på att hon inte äter? Väg henne varje dag och håll koll på siffrorna. När Tigern var som sjukast så tappade han upp till 40gram per dag. Om hon inte går ner drastiskt i vikt så borde hon ändå få i sig ngt. Du skulle kunna sära på henne och dom andra och räkna torrfoderbitarna du lägger fram åt henne, på så sätt kan du också hålla koll på henne. Går hon upp i vikt trots att hon inte äter så skulle jag tro på vätska i buken, eller att tumörer växer.

Hur är hennes päls? är hon rinnig i ögonen? Ser du några andra symtom på sjukdom?

Verkar hon uttorkad? du kan nu ge sån här, vad heter det, hmm. vätskeersättning och hälla det i vattenskålarna du har. Det gör att hon får i sig lite näring. Det skadar inte heller dom andra illrarna.

sofie
0

#6 Hon sa inget direkt om mjälten vad jag kan minnas. Bara att det kändes bra. Och tara verka inte ha ont när hon klämde.

Jag har haft henne i hallen så jag kunnat se om hon går på toa eller äter. Och maten är alltid orörd. Hon är väldigt smal i dagsläget och veterinären sa att det syns på hennes päls att nått är fel, men den är fortfarande fluffig. Ögonen är inte rinniga. Men hon sover mycke och har väl inte lekt på en vecka.

Hon är inte uttorkad och det sa veterinären med att hon inte va. Så vatten verkar hon iallafall se till att få i sig. Jag blandar även ut a/d maten med lite vatten så nu får hon extra därifrån.

Loveferrets
0

#7, Men om det syntes på hennes päls att nått var fel är det konstigt att dom inte skickade er vidare direkt till den andre vett eller de funkar ej så där ?

sofie
0

#8 Vi både är ju överens om att nått är fel, men vi vet inte vad. Och jag bor i örebro och ska jag till mälarkliniken är det nästan 2 timmar med bil. Och jag har ingen bil eller körkort så det blir lite svårt att åka samma dag då.

Loveferrets
0

#9, Aha ok, då var det värre, men hoppas du kan få nån som kan köra er dit

sofie
0

Annars funkar tåg jätte bra, men lite svårt att få tid efter kl 14 på en fredag hos en veterinär. Man får åka på morgonen redan bara.

Loveferrets
0

"11 Jo iofs. Hoppas hon inte blir sämre under tiden, lycka till !

Gottfridsson
0

#5 Blod från magen ser oftast svart ut, när det väl kommer ut. Den röda nyansen vi vanligtvis förknippar med blod, är det ytligare blodet.

Önskar jag bott närmare, så jag kunnat skjutsa dig och Tara Rynkar på näsan Hoppas det ordnar sig för er.

Sara
0

Håller tummarna för Tara!

Sara

Madde
0

Hoppas hon blir bra snart. kram

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Loveferrets
0

Håller tummarna på att hon blir frisk snart !

Sarah
0

Usch vad jobbigt Sofie :( Bubs hade kroniska inflamationer och dog tillslut av inflamerad maghinna. Inte samma verkar det som. Men han var väldigt hängig och svag. Men, inflamation i kroppen kanske inte är helt ute och cyklar. Lycka till.

sofie
0

Tack för alla tummarna som hålls :)

sofie
0

Här kommer en bild på hennes avföring som den är idag. Jag ger henne a/d blandat med lite vatten i spruta för hon vill inte äta själv ännu.

Gottfridsson
0

#19 Har du fått någon tid hos veterinären? Tror det skulle vara bra om Gunnel eller Marianne tittade på henne, så snart som möjligt.

ang. bilden…ser ½-löst och slemmigt ut…kan tyvärr vara blodblandat (de mörkare fläckarna) :-(

Att det är löst, kan bero på att hon får A/D blandat med vatten. Hon måste ju få i sig något, så konsistensen är nog svår att få fastare för tillfället.

Kramar till dig och Tara

sofie
0

#20 Nej jag ska ringa imorgon och rådfråga dom och se vad dom säger. Så får vi se hur snabbt jag kan få en tid dit.

Tackar vi kämpar på här hemma.

HannaM
0

#21 Skulle du få en tid tidig eftermiddag imorgon på mälaren kan du lifta med oss. Men antar att det blir svårt att få ihop det med tåg och så.

Ceciliaolucifer
0

Sofie, Jag tror att avföringen blir sådär lös av a/d maten och all grädde. Även om man ger laktosfrigrädde så kan dom bli väldigt lösa i magen av för mkt. Dom kan även bli gasiga i magen som kan orsaka diarre/lös avföring.

Anyway
0

tog de ultraljud för att se att hon inte fått i sig ngt olämpligt ?

sofie
0

Nu har jag pratat med Marianne och fått lite kött på benen så imorgon ska jag tillbaka till annalysen här i örebro och ta mer prover och jag vet vad dom ska kunna kolla där. Och även ta med nr till Marianne ifall dom behöver ringa.

Har observerat Tara efter man gett henne mat, hon börjar gilla maten mer och mer och har även fått henne att äta lite från fatet. Men efter att hon ätit och imellan omgångarna när jag fyller upp sprutan så börjar hon tugga och det verkar som ena huggtanden från övre delen av käken går emot den undre och det är inget som märks när hon äter maten utan bara efteråt. Man hör tydligt att det skrapar emot. Och så vill hon stoppa huvudet i toalådan och dra runt det i sanden. Så undrar om det är obehagligt, att hon mår illa eller nått.

sofie
0

#24 Nej inget ultraljud har tagits.

HannaM
0

#25 Det kan vara illamående eller så vill hon torka av sig. Elliott går alltid runt och drar nosen i saker efter att han ätit kladdig mat.

sofie
0

#27 Ja för hon går och drar sig i golvet med och vid filtarna och då ser man att hon försöker torka sig. Men så konstigt att hon använder toalådan, blir ju helt sandig i näsan.

HannaM
0

#28 Det gör Elliot med, fast vi har pellets=p

Ceciliaolucifer
0

Theodore släpar hela ansiktet men främst munnen på hela ryamattan här hemma när han har ätit ngt kladdigt. Är jag tillräckligt nära så duger mina fötter fint :)

Bernards huggtänder är väldigt trasiga/av och han tuggar på ett speciellt sätt, och det är lätt för hnm att tugga lite extra för att få i sig maten.

Skönt att Marianne ställer upp, hon är guld värd.

sofie
0

Ännu en bild.

Ceciliaolucifer
0

Du skulle kunna maila bilderna till Marianne?

sofie
0

#32 Ja det va en bra idè. Ska man skicka ett mejl till den där kontakt@malarensmadjur.se, har du nån koll på det?

Ceciliaolucifer
0

#33 Det ska nog gå bra att skicka dit! Jag har alltid användt mig av den.

Skriv att det är till Marianne, och beskriv att du har varit i kontakt med henne över telefon etc.

JossanH
0

Pegasus blir väldigt "kladdig" när han äter och måste alltid torka sig om munnen. Enda gången han gör så i lådan är när han mår illa. Men då brukar han även ta tassarna mot munnen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

Hoppas det löser sig för dig och Tara, nu när Annalysen får backup av Marianne.

sofie
0

Sådär nu är vi hemma igen, blodproverna visa på en infektion i magen som jag misstänkte i fredags redan. Men hon kunde inte tyda resultaten helt, så hon fick kontakt med Marianne sen och nu ska Tara få äta antibiotika i 10 dagar. Veterinären kunde iallafall hålla med om att hon är mycke piggare nu. Så nu hoppas vi att medicinen ska hjälpa henne och att det inte är nått annat lurt.

[HannahoHenrik]
0

Håller alla tummar och tassar att medecinen hjälper o Tara blir helt frisk igen! vt du vad vetrinären på annalysen hette?

Madde
0

Ja du den där veterinären vi fick träffa, jag förstår varför du tyckte hon var otrevlig. Hon var ju lika otrevlig idag.

Sen ringde hon till fel veterinär, ringde till roslagstull istället för till Mälardalens smådjursklinik. Det är bra jobbat.

Tur hon fick rätt nummer av oss i alla fall.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

HannaM
0

Funderat på probiotika? Antibiotika har ju tyvärr som biverkning att vara rätt "tuff" mot magen och även en frisk mage kan ju bli rätt dålig av en kur antibiotika. Probiotika är bra för dom naturliga och bra bakterierna i magen och kan kanske se till att hon får lättare att ta upp den näring hon får i sig.

Gottfridsson
0

#37 Hoppas medecinen hjälper och att Tara blir frisk snart.

#39 Tur att ni hade tel.nr. med er…

Ceciliaolucifer
0

Wow, Grattis Sofie! :) Hoppas att det går bra för er nu!

Loveferrets
0

Så skönt att det "bara" var en infektion,hoppas hon kan bli frisk snart.

sofie
0

#38 Hon heter Majda som vi har vart hos.

#40 Hon har fått Vetrimoxin, hon borde ha kommit överrens med marianne om medicinen. Men hon ska ringa på torsdag och höra hur det går så kan kolla med henne om det verkligen är bra för hennes mage med nått så tufft.

Tack alla som hoppas att det ska gå bra nu :)

[HannahoHenrik]
0

Hmm Majda. har itne så bra erfarenhet av henne jag brukar vilja ha Mia, men hoppas lilltösen blir bra nu! Kram

HannaM
0

#44 Ja alltså det är ju antibiotika hon behöver för att bli kvitt infektionen men för att hjälpa magen hålla sig hyffsad skulle hon kanske kunna få probiotica, det ska finnas en del olika produkter receptfritt för djur.

Sarah
0

Håller med hanna om probiotikan. Veterimoxin var inte tillräckligt starkt på Bubs maginflamation.

Jaguar666
0

Jag vet inte om illrar kan få magsår, men det brukar ge svart(koagulerat blod) avföring på människor, kan hon ha fått i sig något vasst som rispat tarmarna ?

JossanH
0

#48 Jo det kan dom. Står lite högre upp i diskusionen att det kan röra sig om sår i magen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

snälla lilla Tara hoppas du snart kryar på dig ordentligt.

Har tyvärr inte varit här inne o läst på bra länge så jag viste inte om att hon var dålig.

Hoppas värkligen att medecinen jälper nu.

kram från oss alla både mamma o pappa syskon och vi 2 benta på var sitt hål

sofie
0

#46 Okej då förstår jag hur du mena. Då ska jag kolla efter det till henne :)

#47 Blev Bubs nått bättre av Vetrimoxin?

#50 Vi gör stora framsteg här hemma, hon äter a/d maten från tallriken, även godis och grädde går ner som hon inte ville ha förut. Hon är pigg och vill inte alls vara i hallen längre. Och imorse hitta jag henne försökandes äta av torrfodret. Så det känns verkligen som det går framåt :)

JossanH
0

men gud vad skönt att höra! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#51, Men så super roligt att höra Sofie. Hoppas att det är på väg att blir bra nu.

Gottfridsson
0

Härligt att Tara börjat äta självmant Glad

Sarah
0

#51 nej. Först fick han lunginflamation och veterimoxin mot det. Hjälpte inte trots dubbel tid. Infektionen spred sig. Han fick starkare mediciner och kunde vara frisk en månad sen blev han dålig igen. :(

[HannahoHenrik]
0

Så skönt att höra Sofie att lill tjejen börjar bli bättre kram

klarsferrets
0

Vad skönt att läsa att hon blir bättre o bättre du får ge henne en puss o kram från oss

Jaguar666
0

Skönt att det vänt för iller tjejenGlad Jag vill tipsa om en liten veterinärmottagning som ligger i Täby Kyrkby, veterinärerna där är väldigt ödmjuka, och har en bra inställning till djur. många reser långa vägar för komma dit av den anledningen.

sofie
0

Hon har verkligen börjat få tillbaka aptiten, hon kan äta en hel tallrik a/d mat åt gången och hon är verkligen pigg. Men medicinen är ingen höjdare. Men så otroligt skönt att se att hon blir bättre.

#57 Ska pussa henne och krama henne från er :)

#58 Tack för tipset men om jag ska åka långväga så blir det för att ta mig till en illerkunnig veterinär.

sofie
0

Idag har vi vart till veterinären igen. Vi tog om proverna och alla resultat va jätte bra. Hon har ingen infektion kvar, så hon är friskförklarad nu. Hon har gått upp i vikt och ligger nu på 690 g. Förmodligen kör hon beach 2010, men några a/d burkar köpte jag med så hon kan få det lite då och då så hon inte blir alltför mager igen. Hon är pigg och ser frisk ut och allt kändes och såg bra ut.

Sarah
0

Oh vad skönt att höra! :)

Norrskenets
0

Vad skönt att hon blivit frisk:)

Loveferrets
0

Så underbart, grattis..