Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 489 ggr
Filippa-e
0

Iller intresserad nykomling!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HejHej!

Är intresserad av iller, vidare "forskning" och ev besök hos uppfödare får avgöra OM och NÄR en iller blir aktuell ! Glad

Tänkte berätta lite om migsjälv och min livsstil här, ni får gärna dela med er av tips och egna erfarenheter och om ni tycker jag är lämplig som iller matte!

Jag fyller 21 nu i maj, och bor/studerar i Kiruna tills sommaren 2011. Läser till naturguide och är väldigt intresserad av djur(tamdjur & vilt), jakt & viltvård och natur. Till sommaren ska jag ta jägarexamen!

Antar att jag fortfarande "bor" hemma (i Skåne, Landskrona), dit åker jag på lov och får se hur det blir när min utbildning är klar.. om jag åker hem ett tag eller studerar vidare inom jakt/djur eller kanske rentav hittar jobb här i norrland eller hemma. 

Jag är stolt ägare av hundrasen Akita (-inu), en självständig o viltintresserad ras/individ.

Ägnar mycket tid åt min hund, hon är med nästan överallt.. skolan, praktik, jobb… kort sagt jag VÄLJER mitt liv utifrån henne så gott det går. Finns inget roligare än när ens djur är med! Skrattande

Där hemma har föräldrarna två chihuahuor (3kg) som Akitan växte upp med, inga problem.. Yume lärde sig att det är STRÄNGT förbjudet att leka "farligt" med chihuahuorna. När vi lämnar dem är de små för sig o Akitan för sig. Blir väl samma med iller?

Förutom hundar så har jag haft en råtta, hon satt på min axel större delen av dagarna!

Om jag köper en iller:

Är den lättstressad eller kan den följa med när vi pendlar genom sverige 2-4ggr/år, följa med på utflyckter, gå runder med min hund. Jag tänkte ha den som en hund, så den får sova i korg, gå ut på promenader (bli rumsren?), uppfostrad så gott det går, och helt enkelt följa med. Klarar en iller av det? Eller vill den bara vara inomhus och kissa i hörnor ?Flört

Klarar den inte av att gå eller hålla takten tillräkligt länge så kan jag väl ha med en liten väska eller stoppa den innanför jackan? (vintertid är vi inte ute alltför mycket) så får vi göra med chihuahuorna.

Jag tänkte en iller är ju också rovdjur.. hade ju varit annorlunda om det var en gnagare. Men den borde väl kunna lära sig att samsas med hunden/hundarna.. behöver inte "leka".. men acceptera varandra.

Köper jag en iller så ska det vara "seriöst": Info av uppfödaren angående föräldradjur/valparna, kontakt med uppfödaren hela illerns liv! OCH få hjälp att få "rätt" valp!

Hört att iller luktar illa! Är det bara hanarna eller honorna också? Luktar de konstant?

Tror ni att jagär lämplig för en iller med tanke på hur jag lever och min hundar, familjens chihuahuor? (alla våra hundar är välupppfostrade)

MVH/Tack

Filippa

tortoise
0

#0 Hej! Vad roligt att du vill skaffa iller! Om du har klarat av att uppfostra en akita så är det nog inte så svårt just med uppfostringsbiten  när det gäller iller för din del. När det gäller att få iller och hund att gå ihop så beror det nog mycket på hur djuren är som individer, men de ska ALDRIG lämnas ensamma. Illrar går bra att ha med sig på resor, bara kolla så att de är välkomna att ha med dit du åker. Då det gäller promenader.. Illrar håller inte hundtempo och det kan gås i olika tempon, olika riktningar och med olika tekniker på gångstilar…en jacka med magficka kan vara bra att ha på sig… När det gäller rumsrenhet.. En del illrar blir rumsrena, en del illrar gör det mesta i lådan och en del missar konstant..men många kattlådor behövs i allafall! Korgar brukar de inte gila att sova i, men fleecefiltar,sovpuffar, kuddar och diverse saker som går att krypa in i är uppskattade. Och så lukten. Den är också individuell men tyvärr är det ofta fråga om ett lite överdrivet rykte, ja illrar luktar men det gör andra djur med. Okastrerade illrar luktar oftast mer än kastrerade och sedan är det också upp till illerägaren hur mycket han hon städar för lukten sitter öftast i tex illerns filtar och leksaker. Ta gärna kontakt med uppfödare här inne och fråga om du får hälsa på! Här finns oxå en del som har både hund och iller!