Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 794 ggr
sarae
0

HJÄLP! min iller äter barn!

hrm….var ute å gick med rickie en sväng, när ett äldre par stannar,och börjar ställa de vanliga frågorn: Dom bits va? Dom luktar äckligt etc. Sen kläcker mannen ur sig att "jaaa, när man gör djurförsök på kaniner så bör man ha dem på ett trä underlag, då känner de sig lugnare, kanske nått att tänka på för den där galningen, för han e ju inte lugn"….no shit konstaterar jag och tittar på rickie som sprungit 4 varv runt min fot och nu är på väg upp för ett stuprör…..men sen kläcker tanten en kommentar" Om han fick syn på ett barn nu, då skulle väll han försöka smita och attackera barnet va?" …gaaaaaahhh! det tog ett tag innan jag återhämtade mig från chocken. men försökte sen förklara att nej, illrar äter inte barn…de kommer inte rymma för att käka upp en unge….efter dryga 5 minuter inser  jag att tanten inte tror på mig…hon bara ruskar på huvudet och kontstaerar att det var tur att inte barnbarnen var med……Vad e det för land vi lever i??? har folk ingen utbildning???? Iller tillhör för gudskull den svenska, naturliga Faunan!! Alltså är det vår skyldighet som svensk att känna till vad vi har för djur å växter i vårt land…hade jag gått runt med en caipivara hade jag inte haft nåra problem med att folk inte visste vad det var…men en iller….

[jenkass]
0

ja herregud… och när man ska förklara att de inte är så hemska som dom tror så vägrar de lyssna på en…

ViktorMarina
0

ååååååneeeeeej, jag förstår att du blev chockad! jag förstår inte hur en människa ens har mage att kläcka ur sig så dumma saker om ett djur, och särskilt inte när det är någons husjur! tror man att det finns så fruktansvärda djur i sverige kanske man borde kolla upp saken innan man kläcker ur sig sådär pinsamt dumma kommentarer..!

som om jag trodde att alla som hette Berit var senila, då skulle jag väl försöka ta reda på det på ett lite diskretare sätt än att gå fram till Berit på ICA och fråga om hon är senil?!

Theres
0

Men herregud, vad stöter ni på för människor när ni är ute och går? Bor ni på helt mysko ställen eller? Här har de bara sagt: ååååhhhhhh så sööööt, visst frågar de frågor om han bor inne och vad han äter för mat och sånna vanliga frågor…men alla säger att han är söt och mysig… mina grannar vill ha illrar själva nu, de är helt förälskade i Melwin, och när jag avr ute och gick så träffade jag nån som kände min mamma, och hon frågade lite frågor, sen blev hon nästan sugen på att skaffa en själv, men jag varnade lite och sa: men de luktar ju inte direkt som en katt, men då sa hon att det gör ju inte hundar heller, helt rätt, hundar luktar värre än illrar.

golf.ifokus.se

sarae
0

ja det e inte första gången jag träffar sånna här männiksor…hittils så brukar 7 av 10 kommentarer vara negativa…suck

[QueenTizzan]
0

Oj oj oj folk e inte kloka.
Jag skulle sagt att han sprang runt för han inte pallade stå still och lyssna på deras skitsnack :P

Och ja jag utfodrar mina illrar med ca ett barn i månaden. Har ni någon barn-barn ni vill skänka bort eller sälja för en billig slant?

skrellet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste erkänna att det har hänt mig. Känns lite pinsamt att berätta det bland er proffs. Det var så att vi var på stranden och gick med Vincent, det var i början så vi var väldigt nya med iller. Och då ser han ett barn och sliter sig loss… Vad mer ska man säga.. Finns bildbevis på hela händelsen.

sarae
0

#6 *ASG* vincent- the baby killer! hahahaha var han mätt och belåten sen?

skrellet
0

Han åt inte på 4 dagar, så mätt var han. Generad

Faxlin
0

haha, den bilden var så häftig. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aelsklinn
0

Jag har mest fått positiva komentare om att jag ska passa två illrar tycker jag. När vi var ute med dem en sväng igår fick vi t.o.m. komplimanger om att de var jättefina av ett par tanter som vi mötte. Fast en av dem sa:

"Nej hu, jag klarar inte av råttor och sånt där!"

Då sa jag:
"Men det är lungt, de här jagar och dödar råttor!"

Då skrattade hon och sa; "Men då är de ju mina kompisar."

Däremot fick jag en rätt lustig/dum komentar av en klasskompis:

"Asså, jag fattar inte! Varför skaffar man iller? Varför inte ha en katt eller en hund som fattar nåt istället?" 

Haha, då fick jag snällt förklara för henne att de är lika smarta (om man nu kan gradera det) som hundar eller katter, om inte ännu smartare. Jag tror att hon trodde att illrar var som hamstrar ungefär (jag menar inte att dumförklara hamstar eller gnagare nu! Men de är ju liksom en annan sorts djur).

Alwyn
0

menar du att hamster och iller inte är samma djur?! Oh my god, trodde jag hihi. Tindra hon hamstrar mat lite över allt i alla fall *asg*

Flisa
0

haha herregud… :P

JossanH
0

men shit! finns folk till allt!

Hemma hos mormor o morfar en gång var det en gammal gubbe som förmodligen jagat väldigt mycket i sina dar.. och jägare, som man ofta tycker borde förstå vad vi har för djur här i sverige och framförallt hur dom rimligtvis beter sig, hade en väldigt snedvriden bild av en iller… Det var komentarer som att
- den hugger när den ser att det pulserar
- man kan inte sova med dom, då biter dom sig fast i halsen
etc…

Blir man trött eller! Och såna gamla rävar är väldigt svårt att få att ändra uppfattning om hur illrar funkar.. för dom vet allt, och så har det alltid varit!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#13: haha, inte i halsen kanske. Men det finns väl andra kroppsdelar man ska vara rädd om. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

VeronicaKahlbäck
0

Måste bara säga att jag tror att det kommit fram 2 personer och hackat o klagat på mej och mina illrar, resten säger bara massa snällt och roligt! fast sen har det ju funnits rätt många illrar här!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Nettan
0

Min makes arbetskamrater (ursprungligen från annat land) frågade honom ifall inte illrar sög blod.
Tyvärr så var min make så tråkig att han inte svarade "javisst, det är därför vi har 2 ungar. Man måste ju göda djuren på något sätt".

Tesan
0

Kan inte sluta att skratta………….

Malena
0

*suck* ja det finns allt bra mycket konstigt folk.