Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 2163 ggr
Vivalafrance
0

Kastrerad hona beter sig konstigt

Hej, vår hona sades vara kastrerad. Detta är hennes första år sedan kastreringen då hon är ett och ett halvt. Nu ikväll la vi märke till att hon lekte med sin pipis och det gick snabbt över till mycket poppande och att hon trycker in den mot magen och håller om den stenhårt samtidigt som hon vilar ibland samt biter den. Hon vägrar släppa den. Ser ungefär ut som en hanhund som skall "para sig" med en nalle! Nu har det gått ca 1 1/2h och hon sitter fortfarande runt den och trycker dig emot den och poppar fruktansvärt så fort man rör lite på den. Kan det vara så att vetrinären slarvat vid kastreringen? Ska kolla om det svullnar på henne under närmsta dygnet. Men det är svårt eftersom det är vår första iller. Har möjlighet att skicka bilder på beteendet via mail. Vad tror ni att det kan vara?

Gottfridsson
0

Antar att hon är omplaceringsiller, hur länge har ni haft henne?

Det kan vara att veterinären inte fått med sig allt eller att hon inte är kastrerad, även om det är vad ni fått veta.

Har vulvan förändrats något sedan ni fick hem henne?

//Ammi

Vivalafrance
0

#1 hej, vi har haft henne sen december 09 :) vid omplaceringen sa både ägaren o uppfödaren att hon var kastrerad men isf kan dem ha ljugit då alltså. Håller koll på vulvan men det är svårt för mig att veta vad som är normalt men växer den så ser jag ju givetvis det nu efter att jag kollat. Vad skall jag göra om situationen är sådan att hon är i brunst? Vet att det kan vara farligt för dem.

Gottfridsson
0

Dom behöver inte ha ljugit för er, även om sådant hänt.

Det troligaste är att veterinären inte fått med sig allt vid kastreringen. Hela "paketet" som ska bort är inte större än suddgummit på en blyertspenna (den typen i plast, som brukar ha en liten hylsa på sig), när honan är i brunst.

Jo, är man inte van så är det svårt att veta. Har tyvärr inget foto tillgängligt som jag kan lägga upp. Har du möjlighet att ta ett kort på vulvan och lägga upp?

Vivalafrance
0

Ja det var ju min första tanke, att vetrinären slarvat vid kastreringen. Än sålänge ser jag ingen direkt svullnad där så att det sticker ut eller liknande. Under hur lång period sker svullnaden av vulvan eller sker snabbt bara över en dag?

Kan tyvärr inte lägga upp bilder för tillfället utan har bara möjlighet att skicka via mail Isf då jag sitter på mobil.

Vivalafrance
0

Korrigering: ser att vulvan har höjts lite. Har du någon mail så hade jag kunnat skicka ett kort? Vad skall jag göra i denna situationen kommer ju att få ringa blå stjärnan imorgon i sådanna fall?

Gottfridsson
0

Det är lite olika mellan olika individer, men vanligtvis tar det några veckor från det att vulvan börjar förändras. Om du kan skicka den skarpaste bilden du har till ammi.cottfridsson@gmail.com så ska jag kolla om jag kan se något.

Gottfridsson
0

sorry…det blev fel majl och jag tappade kontakten med iFokus medans jag postade #6. Rätt email… ammi.gottfridsson@gmail.com

Vivalafrance
0

Jätte snällt! Ska se om jag kan få henne att samarbeta en liten stund :)

Gottfridsson
0

okey :-)

Loveferrets
0

Så tråkigt om vett har missat nått, hoppas verkligen inte de, uppdatera gärna hur de går för din tös o lycka till.

Gottfridsson
0

#10 jo visst är det, men det bör kunna åtgärdas med ett nytt ingrepp, om det skulle vara på det viset.

#8 om du lyckas få ett kort som är någorlunda tydligt, så spar jag ner det och lägger in det i tråden. Då kan du få kommentarer från andra också :-)

Vivalafrance
0

Så nu har jag skickat :)

Gottfridsson
0

det kom nu

Vivalafrance
0

#10-11 Självklart, uppdatera får vi ju göra. Ja jo tack jag vet men ingenting förvånar mig när det gäller veterinärer tyvärr.

Känns verkligen som man har noll koll i en ny situation så vi tackar för

hjälpen :) hoppas att bilden kan ge något svar. Kan ta nya bilder imorgon som är på ett större område men hon var inte alls sugen på att fotas idag :)

Loveferrets
0

#11, ok, skönt att det går att åtgärda men synd om henne som ska behöva genomgå det en gång till om fallet är så.

Gottfridsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker nog att det ser ut som om hon precis är på gång för att börja brunsta.

Så ett samtal med veterinären är nog en bra idé, troligtvis vill dom titta på henne först men kanske kan dom planera så att dom kan gå in och ta bort ev. rester…OM det nu skulle vara som jag tror.

Loveferrets
0

Gottfridsson, jag tänkte på de, kan man inte sättta in ett chipp istället för att hon ska genomgå en operation till ? (om de nu visar sig att hon är i brunst igen)

Vivalafrance
0

#15 jag hoppas på att hon bara fått lite vår känslor så hon slipper allt, har läst en del om just brunst för honor och det är ju allt annat än säkert för dem. Men som sag t får ringa vett om så är fallet skall kontakta de gamla ägarna också isf :)

Gottfridsson
0

#17 Det tror jag skulle gå…måste erkänna att jag inte har någon egen erfarenhet alls av chippet…annat än det jag läst här inne.

Gottfridsson
0

#18 Vårkänslor är ju bästa alternativet :-) men om hon är på väg in i brunst, så är hon så tidigt att det inte är någon fara.

Loveferrets
0

#19, Okej, kanske nått man kan ta med vett o reda ut i så fall , för då slipper hon ju genomgå samma grej igen.

Önskar dig lycka till  Vivalafra Och hoppas de bara är vårkänslor hon har fått.

Vivalafrance
0

#16 usch jag hoppades verkligen inte på det men det blir o kontakta

veterinären. Tack för att du la upp bilden ammi o kommenterade :) går det på veterinärens kostnad om dem slarvat eller är det något jag själv får lägga ut? Vet inte vilka rättigheter man har vid ett sådant tillfälle.

Vivalafrance
0

21# tack så mycket :) självklart skall alternativ

o säkerhet diskuteras.

Gottfridsson
0

#21 jo, dom borde veta något om Supleron chipet (stavas det så tro) på Blå Stjärnan.

Gottfridsson
0

#22 skulle tro att du får betala, om du inte har en bra övertalningsförmåga och besöker den mottagning som gjorde kastrationen. Men räkna med att det blir din plånbok :-(

Gottfridsson
0

#23 Lycka till ! Oroa dig inte, det är pillrigt men inte ett svårt ingrepp.

Nu ska jag sova några timmar innan det är dags för illrarnas mat :-)

Sov gott alla, när ni nu letar er till huvudkuddarna.

Vivalafrance
0

#25 ska försöka övertala dem till att stå för sitt misstag! Får uppdatera här efter att jag pratat med dem imorgon.

Tack för all hjälp! :)

Gottfridsson
0

#27 Så lite :-)

Gör det, är ju lite nyfiken på om hon är brunstig, jag är ju inget orakel och kan ju ha fel.

Hoppas det löser sig, så du slipper stå för kostnaderna om dom har missat något.

Nea
0

Hur är det med Suprelorin och honor som ej blivit kastrerade ordetnligt? Är det bra att sätta in inplantatet eller är en op. bättre med tanke på att det trots allt är celler kvar som kan växa och bilda godartad tumör?

Vivalafrance
0

Tänkte köra en kort uppdatering, vulvan har svullnat ytterliggare lite till. Tog kontakt med blå stjärnan (värdelöst) som nu skall "ringa upp mig" när dem har tid eftersom dem enbart har 1h om dagen för små/exotiska djur så hinner dem inte prata med alla. Pratade dock med agria som höll med om att blå stjärnan skall stå för sådana kostnader och sa att det finns en nämnd man kan gå till om dem skulle vägra. Funderar skarpt på att åka till vett och se om det finns någon människa som är mer kompetent och förstår allvaret :/

Vivalafrance
0

#29 kommer antagligen försöka kontakta någon annan vett för rådgivning och se om jag får olika svar angående säkerhet. Men Chippen är väl också tillfälliga o skall göras om efter 2 år? Vill inte utsätta henne för mer än vad som är nödvändig. :)

Gottfridsson
0

#29 Personligen hade jag valt att operera, men det är jag det och jag är ju fortfarande lite skeptisk när det gäller chipet.

#30 Då är hon iaf på väg upp och det är ju bra att veta, istället för att undra. Tänk på att du måste vända dig till den klinik som gjorde ingreppet, för att inte behöva betala.

Har för mig det finns en tråd någonstans härinne, med info som Marianne lämnat om chipet.

Nea
0

#32 Det vet jag att du är Ammi. :-) Jag är skeptisk till att använda det på en hane där kulan inte har ramlat ner ordentligt eller som i detta fall när delar av honans inre könsdelar finns kvar.

Jo jag vet att Marianne har skriit något om inplantatet men jag har för mig att det inte nämns något om när en kastrering har gått fel eller om en kula inte har ramlat ner, dvs det är bara normalfallen som nämns. Jag kan ju ha fel på den punkten.

Jag hoppas i alla fall att det löser sig för denna lilla tös och ägaren. Självklart tycker jag att vet. skall stå för en ny operation det är trots allt de som har gjort fel.

Gottfridsson
0

#31 Hur har det gått? Den som bäst kan svara ang. chipet är nog veterinären Marianne Tornvall på Mälaren Smådjursklinik. Blå Stjärnan kan ju kontakta henne. 

#33 Hittade filen, den tar bara upp kastrering av hona. Men har en del fakta info om chipet. Ja, personligen föredrar jag att öppna om en eller båda kulorna inte kommit ner eller som i detta fallet, ta bort sådant som blivit kvar.

Loveferrets
0

Undrar oxå hur det har gått ?

Vivalafrance
0

Hej, fick kontakt med vett idag och dem sa att det inte behöver vara att dem glömt något utan att binjurarna kan utsöndra ett ämne och isf skall en spruta ges när

hon varit i brunst 10dagar? Om vulvan då inte har gått ner inom en vecka så har dem gjort fel vid kasteringen, min första tanke blir: ska jag betala extra för att se om ni har gjort något fel, samt borde hon inte ha fler symptom om det är binjurarna? Detta ville inte den kirurgen svara på utan sa att jag ska få prata med Katarina som utförde kastreringen. Dem kommer att ha ett möte angående ev

kostnader ifall ny kastrering blir aktuell.

Han tyckte inte heller att kostnader för sådanna sprutor o undersökning var speciellt mycket! (trist när dem inte förstår)

har ni några tips på hur jag skall göra?

JossanH
0

personligen tycker jag det låter lite skumt om det vore binjureproblem redan nu… Det brukar inte uppkomma förrän illern har blivit lite äldre. Får de brunstbeteenden redan året efter en kastrering har jag nog bara hört om ovarierester och aldrig att det skulle ha berott på något annat.

Jag vet inte riktigt hur en p-spruta kan påverka en kastrerad iller men man avråder ju starkt att ge det till en okastrerad iller då biverkningarna är ganska stora. en tror att övervägande biverkningar är just livmodersinflammation eller tumörer på livmoder..

Nej, kostanderna kanske inte är så fruktansvärt höga, men det är en principsak att ni ska få det gratis. Vem vill lägga ut pengar på något som borde ges gratis?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

Jag tycker också att det låter konstigt att det skulle vara binjurarna redan nu. Det är mer troligt att det är rester kvar efter kastreringen. Det finns fler fall där vet. inte har lyckats få bort allt vid en kastrering av honor.

Ammi: Jag skulle troligen också ha opererat.

Gottfridsson
0

#36 Håller med JossanH, rester efter kastreringen är troligare, än binjureproblem i hennes ålder.

P-spruta känns inte bra, med tanke på biverkningar. Undrar om du skulle kunna få vänta med att betala p-spruta och undersökning, till det är klart och ni vet om det är dom som missat vid kastreringen. För har dom missat (vilket jag iaf tror), så bör dom förutom omkastrering, stå för de extra kostnaderna som p-sprutan innebär.

Vivalafrance
0

Jag håller med er alla, hon är trots allt enbart 1 1/2år och har inga andra fysiska problem mer än brunsten nu då. Hon är pigg, alert och har fin päls.

37# nej precis, jag vill inte testa något på henne bara för att se "om dem

gjort fel" när det ev kan ge henne större problem i framtiden. Precis

jag vill inte betala för nått som med största sannoliket inte är problemet.

#39 väntar som sagt på att bli uppringd av hon som gjorde kasteringen. Får se vad man kan komma överens om. Just nu känns iaf operation som enda alternativet och jag kommer att ta med era synpunkter angående binjurarna

så att dem inte lurar skjortan av mig!

Skriver så fort jag fått mer svar till er! :)

mandariiin
0

Min hona var 3 år när hon fick insulinom och binjuretumör. Jag märkte inga som helst symptom på henne förutom att vulvan var ungefär lika svullen som den var på bilden du visat. Jag tog då in henne till vet. som tog prover som visade insulinom, och hon opererades för det och då konstaterades binjuretumör till 100%.

Nea
0

#41 Att en iller insjuknar runt tre år är inte ovanligt. Det brukar (i alla fall mitt intryck) vara mellan tre och fem år som dessa sjukdomar visar sig första gången.

1,5 år tycker jag är lite för tidigt och när då honan har blivit kastrerade säsongen innan ligger det närmre till hands att det är ovarierester kvar än att det skulle röra sig om binjureproblem.

Vivalafrance
0

Känner mig lite halvt vilsen i detta ämnet. Men om det är binjurarna, skulle det då inte bara synas fysiskt? Jag menar hon har ju lusten som brunst ger (jag är som sagt inte speciellt kunnig). Väntar fortfarande på att vett som gjorde kastreringen skall ringa och får helt enkelt se vad för planering o tester som skall utföras. Borde inte ovarierester synas på ultraljud? Kanske kan vara ett alternativ istället för att ge spruta direkt?

Aviendha
0

Ja, binjuretumörer kan ge olika symptom, en del fysiska (håravfall, brunst bla) men även beteendemässiga (brunstbeteende, aggressivitet bla)

Jag är osäker på att man kan se oviarierester på ultraljud eftersom det kan röra sig om mycket små mängder som ligger kvar. Men jag är inte helt hundra på den punkten. Däermot kan du ju med ultraljud kolla om binjurarna är förstorade.

Vivalafrance
0

Kanske skall be dem göra det isf, mycket säkrare för vår tjejs skull. Alltid bra att

veta mer om alternativa metoder eftersom veterinärerna idag inte är så kunniga i Göteborg angående illrar (min erfarenhet hitintills). Hoppas på att dem ringer snart iallafall men känner på mig att jag kommer att få ringa dem själv igen och påminna dem. Men den information jag fått av er har hjälpt mycket angående operation, p-spruta, Chippen, olika former av symptom samt sjukdomar!

Vivalafrance
0

Sådär nu idag blev det bestämt, tjejen skall in på ultraljud på onsdag för att fastställa ovarierester/binjuretumörer. Det dem gör är att kolla om binjurarna är svullna på henne och är dem inte det så skall hon in på operation för att ta bort äggstocksrester. Veterinären som gjorde kastreringen tycker också att hon är för ung för binjuresjukdom änsålänge och höll med mig angående biverkningarna från p-sprutor. Undersökningen/ultraljudet är kostnadsfri och dem kommer att stå för omkastrering ifall det blir aktuellt.

Är nervös men som även ni sagt och vett sagt så är det ett rutiningrepp. Om det ändå kunde lugna nerverna :) tackar för all hjälp och information vi fått av er det har gjort stor skillnad! Uppdaterar vid intresse.

Gottfridsson
0

Skönt att veterinären höll med dig och att dom står för kostnaderna. Uppdatera så vi får veta hur det går för er.

JossanH
0

#46 Verkligen bra att veterinären var förstående och tog på sig ansvar för problemet. Håller tummarna för att allt ska gå bra och att problemet blir löst nu! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vivalafrance
0

Idag var Chilla och jag på smådjursavdelningen. Det började med att jag fick sitta och vänta 40min extra efter bestämd tid men det tyckte Chilla va skönt eftersom hon tog en lång tupplur innan för jackan :). Tillslut blev vi mottagna av en djurskötare som var helt ovan vid illrar, hon lät trevlig tills hon behövde ta i henne. Tillslut kommer vett som skulle bedömma, första kommentaren var: jag hade förväntat mig något helt annat! Ta o raka hennes mage nu. (tack för presentationen). Illrar som ni vet blir som ålar i vissa lägen och vid ultraljud skall en hel del rakas bort. Då var Chilla besvärlig tyckte dem men det gick bra tillslut. Vi blev lämnade i ungefär 10min sen fick vi gp igenom större delen av kliniken där man såg djur på uppvak, efter operation osv. Riktigt obehagligt! Hon som utförde ultraljudet var hårdhänt och fick lilltjejen såpass rädd så att hon faktiskt bajsade på bordet, detta eftersom hon började utan förvarning och spraya vatten på henne och hälla kall gel. Sa då: låt mig ta tag i nacken först så jag kan få henne lugn och koncentrerad på mig! Under ultraljudet sa hon: Jag kan inte se några ovarierester där isf sitter dem någonstans som inte finns! Mitt svar: är det inte i stort sett omöjligt att se ovarierester via ultraljud? Det är väl därför du ska kolla binjurarna istället ?! Svaret blev ett drygt lågdraget " jaahaa…"

Efter kontrollerna blev vi in skickade i patientrummet där mötte jag upp vett igen dom frågar mig var "Linda" är? Ingen aning.. Men efter ca 15min kommer hon tillbaka där hon bedömmer att Chilla inte är i brunst utan bara har alla symptom och att vulvan inte är "utanför deras gräns" under vårtider.

Lättad är jag verkligen för att hon inte skall öppnas :D dock blev jag tillsagd att hålla extra koll ifall symptomen blir starkare. Stackarn gömmer sin mage för oss nu, men kelen är hon allt :)

Men aldrig att jag går till blå stjärnan frivilligt igen, nu förstår jag vad dem

menar med att dem inte har någon känsla för djuren.

JossanH
0

Usch vilken behandling ni fick. Förstår inte varför så många veterinärer verkar ha glömt bort orden ömhet och bemötande.
Tycker dock att både veterinär och sköterska verkar helt förvirrade och oklara över vad dom letade efter. Håll stor koll på hennes vulva nu. Har aldrig hört att honor kan svälla under våren om där inte är något fel. Men jag har heller aldrig haft någon hona och är därför inte så insatt som man kanske kunde önska att man var.

Skönt iaf att ni fick det gjort.. Efter alla omständigheter.
Jag blir så besviken när man hör om kliniker som inte tar hand om sina patienter på ett bra sätt.
När jag gjorde ultraljud fick jag själv hålla Skit med hjälp av pojkvännen. Allt gick lugnt till och det värsta som hände var att han försökte åla sig iväg ett par gånger.
Förstår att ni inte vill gå dit igen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

Jag har aldrig varit med om att en kastrerad honas vulva svällt på våren och kan inte tänka mig att den gör det om det inte är något fel. Personligen tycker jag att det låter som skitsnack och en stor okunnighet hos dem.

Jag tycker du skall anmäla personalen för den beh. du och Chilla fick. Är det så att de inte kan iller tycker jag att de borde tala om det och försöka ta kontakt med någon vett som kan och be honom/henne om hjälp alt. hänvisa till den vetten.

JossanH
0

Ett råd är förstås att ringa och prata med Marianne på Mälarens smådjursklinik. Då kan du berätta vad för information du fått från Blå Stjärnan och rådfråga henne om det öht skulle kunna vara utan grund att hon löper.
Håller med Nea om att du borde anmäla dom. Om inte annat så för att andra ska slippa genomgå samma sak som du fått göra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vivalafrance
0

50,51,52 # Jag vet ju dock inte hur jag ska anmäla dem? Jo tack jag vet, vill inte heller att någon skall gå igenom samma sak. Det var för mycket stress, illrar är inte stresståliga djur vilket dem skall vara medvetna om. Ska hålla koll, om vulvan växer så tar jag givetvis in henne till en annan klinik men just nu verkar hon lugnat sig, sover större delen av dagen dock. Försöker aktivera henne så gott jag kan.

Dem tyckte ju att hennes vulva var inom "normal" så ska jämföra genom att ta bilder varannan dag så jag kan se om det blir någon ytterliggare förändring.

Hur lång tid tar det innan hennes päls växer ut? Hon skäms verkligen för sin kala mage, hon är ju även lite rakad på sidorna.

Tack för era svar :)

JossanH
0

#53 Brukar tyvärr ta lång tid innan pälsen växer ut. När mina har varit rakade har min sambo haft som vana att lägga dom över nacken för att han tycker att dom är så varma och sköna om magen då :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vivalafrance
0

54# Usch att det tar sån tid. blir och boosta hennes självförtroende :D haha ja dem blir ju kokvarma så förstår honom. Märks när hon sover hos en :)