Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 4720 ggr
JossanH
0

Suprelorin på ungdjur

Hur tidigat kan man sätta in ett chipp på en iller?

Om man vill komma ifrån brunsten men att båda kulorna har trillat ned på hanen, hur tidigt kan man chippa? Kan chippet påverka tillväxten på illern precis som en tidig kastrering?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Sarae. är väldigt duktig på sånna här frågor, fråga henne gärna,

HannaM
0

Har något svagt i bakhuvudet som säger att tillväxten kan hämmas, kan dock inte sätta fingret på vad jag sett hört eller luktat detta.

Sarah
0

Men, att sätta in precis innan förbrunsten är inte ett problem. Finns det en speciell anledning att man skulle vilja göra det tidigare?

JossanH
0

Jag tänkte mest ifall det skulle kunna vara något som uppfödare gör innan de säljer djuret. Men då verkar ju inte det vara något att rekomendera..

Jag måste även försöka undvika så mycket brunstbeteende som möjligt om det nu blir tillökning till sommaren. Skit behöver en snäll kompis att busa med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

Eftersom chipet påverkar hormonsystemet, så borde det även påverka tillväxten, om det sätts in innan valpen vuxit klart.

CaithSith
0

På vilket sätt påverkar chip hormonsystemet? Det hade jag ingen aning om..

JossanH
0

#6 Chippet ska ju påverka den naturliga hormonballansen i kroppen. Det ska alltså inte vara ett hormonpreparat i sig. Detta gäller alltså suprelorinchipp och inte identitetschipp, för att undvika missförstånd :)

#5 Jag tycker ändå det är lite konstigt om det påverkar tillväxten eftersom chippet, som nämnt ovan, ska stimulera den naturliga hormonballansen och på så vis göra att illern hålls i ett neutralt läge och inte går in i brunst. Det borde väl bli som för en iller som är väldigt sen in brunsten?
Jag vet inte, jag bara spekulerar nu :)
Kan chippet ha en annan verkan om man sätter in det när valpen bara är 10v tex? Hämmas tillväxten för att illern aldrig hinner gå i brunst eller hur fungerar det, någon som vet?

Sajtvärd på Iller.ifokus

CaithSith
0

#7 jaha, då är jag med, haha. Missförstånd där :)

Aviendha
0

#6 Kan rekomendera denna läsning. Hormoner styr brunsten.

Aviendha
0

#7 Har för mig att det finns en rekomendation att inte sätta på djur under 6 månader. Iaf så rekomenderas man inte sätta det ´på hundar som inte uppnått könsmognad eftersom otillräckliga studier finns på detta, det sistnämnda står att finna på FASS.

Jennsan
0

Jag ville att både Sebastian och Minerva skulle få suprelorinchip. båda är födda i april förra året och när dem fick det här chippet samtidigt i februari var båda 10 månader. sebbe var brunstig men inte Minerva. Minerva har inte heller visat tecken på skendräktighet. Hon är som vanligt. har inte minskat i vikt. Men det har däremot Sebbe gjort med nästan ett kilo. Förut vägde han 2.4 kilo men nu väger han omkring 1.5. han passade samtidigt på att byta till sommarpäls och tyckte tydligen att han skulle bli otroligt mer gråhårig! Så nu ser han ut som en äkta silvertomte. När han var valp var han mer svart/brun med några silverstänk på svansen. Hans övergång till mera silver har nog inget med chippet att göra men veterinären sa det att dem kan förlora en del i vikt precis som dem gör vid "vanlig" kastrering. men han är ändå större än dem andra 3 så att säga att han tappat ett kilo är enligt veterinären inget att oroa sig för. hon rekommenderade mig att sätta in chippet på mina andra 2 hanar som blivit kastrerade på "vanligt" vis för att förhindra binjuretumör i framtiden. Jag ska göra det om ca 2 veckor. Nu får vi hoppas att chippet är den ultimata kastreringen som dem säger och att studierna som kommer i framtiden är positiva!!!

Gottfridsson
0

Fick följande svar från Marianne, angående när chipet. Först min fråga…

Tidpunkt för att sätta in Mina frågor gäller både honor och hanar.

Hur tidigat kan man sätta in ett Suprelorin chip på en illervalp, om man gör det i syfte att kastrera illervalpen?

Och när är bästa tidpunkten att sätta in Suprelorin chipet? Det behöver ju inte vara samma tidpunkt som i frågan ovan.

Mvh Ammi

"Hej Ammi!

Man sätter in implantatet vid könsmognaden på både hanar och honor. Det finns ingen anledning att göra det varken tidigare eller senare (såvida illern inte ska gå i avel). Det är dock viktigt att inte vänta när illern väl är könsmogen när det gäller honor. Det kan leda till blodbrist pga påverkan på benmärgen.

Svaret skrivet av Marianne Tornvall"

JossanH
0

Men vilken intressant tråd det här blev :)

Tack för alla svar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

Har fått svar på min nästa fråga:

Suprelorin chip, påverkan på tillväxten?

Mina frågor gäller både honor och hanar.

Hur påverkar Suprelorinet valpens tillväxt?

Mvh Ammi

Svar från en veterinär
Hej Ammi!

Vad man vet ska det inte påverka tillväxten. Eftersom man sätter in implantatet först när illern är könsmogen och vuxen finns det dock ingen allmän erfarenhet.

Dessutom är Suprelorinbehandling så pass ny behandlingsmetod att jag är övertygad om att man ännu inte känner till alla fakta kring eventeulla biverkningar.

Svaret skrivet av Marianne Tornvall

Sara
0

# 14 Det med biverkningarna var intressant.

En del påstår ju att det finns flera studier på detta där de inte har varit några biverkningar.

Sara

Aviendha
0

#15 Biverkningar kan givetvis existera även om de inte upptäckts genom studier än ^^ Det är stor skillnad på att hävda att inga biverkningar existerar och att mena att man ännu inte hittat några biverkningar i de studier som gjorts.

Ju fler studier utan upptäckt desto mer lovande är det ju, men studier behövs alltid eftersom det alltid kan dyka upp oförutsedda saker.

Satmaran
0

#16 Så med andra ord är alla våra illrar "studier" ?

Det finns kanske hundar som varit med i studier i några år, ev katter som deltagit i samma studie.

Men vad som är intressant är ju hur detta hormonchip påverkar en illerkille under hans hela livslängd?

Eller hur det påverkar en illertjej under hela hennes livslängd?

Är det vettigt att sätta in på en ung individ? Vad vet vi om konsekvenserna?

Jag tycker att ni är modiga på sätt och vis som säger ….OK!   Alla rekommenderar hormonchip just nu! Då kör jag på det också…!

Jag kör tvärtom och blir kanske bara en knasig kontrollgrupp?

Men jag står för min försighet när det gäller att tillföra något, överhuvudtaget till mina små. Jag kanske då är .. just en kontrollgrupp? utan id.chip. Utan vaccin av någon form i minst 4 generationer,inga hormonchip.

Någon måste gå en annan väg :)

Aviendha
0

#16 Nej, det har jag aldrig påstått! Studier är sådana som forskare upprättar och knappast något som privatpersoner gör eller kan göra ^^

Ja, det finns flertalet studier på hund och katt, men det finns också en drös på iller. Både på honor och hanar.

Själv är jag försiktig med tidig kastrering eftersom det finns konstaterade problem och då väger eventuella och hittills oupptäckta biverkningar lättare i mina ögon. Sen kan jag ju tycka att det är rent vansinne att inte vaccinera heller, men som du säger så gör ju var och en på sitt sätt ;)

Satmaran
0

#18 Vem kan säga att alla vaccin inte påverkar på något sätt?

De jaktilleruppfödare som aldrig haft någon kontakt med något av varken vaccin, kastrering, chip, hormoner etc….

De har heller aldrig…, vad jag vet haft några problem med kort livslängd. Gays illrar lever i regel runt 10 år eller mer!!

Klart att jag försöker på mitt vis.

Kan det vara så, att man som matte bara försöker låta sin iller vara så naturlig det bara går?

Tänk om hon behöver få ex antal kullar för att vara nöjd med sitt liv!!?  Tänk om!?

Tänk om illern inte låter sig formas så  som ni vlll?

Tänk om???

JossanH
0

#19 Det finns väl alltid en miljon olika MEN och OM..

Personligen tycker jag det är svårt att säga exakt varför en jaktilleruppfödare har långlivade illrar. Kanske beror det på de stora frågorna kanske beror det på de små detaljerna.

Det kan bero på att de aldrig kastreras (vilket är tanken med chippen. Kanske är det en så enkel lösning), det kan bero på att de inte äter torrfoder (antar iaf att Gays illrar inte går på det), det kan bero på det naturliga ljuset då de lever utomhus, Det kan bero på att de inte bor i en miljö där de blir matade med godis och inte lever sida vid sida av mobiltelefoner, datorer och annan elektronik, kanske beror det på sunda linjer, kanske beror det på att de bor i en skyddande miljö (burdjur)?
Det är svårt att jämföra 2 illrar som inte alls lever på samma sätt. Som inte har samma levnadsförhållande.

Att inte vaccinera (jag kan förstå tanken med det) hjälper dock inte valpsjukesituationen i Sverige öht. Jag tror inte det är någn större risk att inte vaccinera i dagens läge, men jag ser det som en skrämmande trend om fler kommer sluta med det. Vaccinationer gör nämnligen mer för hela Sveriges djurrike än för individen. Det är pga att vi vaccinerar som det är så ovanligt med valpsjuka i Sverige idag.
Däremot tror jag inte det är några problem att göra det färre gånger än rekomenderat. Tar man fervac d som ett exempel så hade studier visats att illrar som inte hade vaccinerats på 3-4 år fortfarande hade antikroppar och då är ju varannat år onödigt.

Djur är ju födda för att fortplanta sig. Men inte ens i det vilda överlever alla och får ungar. Det man inte får glömma är att i det tama är det vi som avgör vilka  som ska få föröka sig och inte. Det är inte en naturlig sellektering…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#19 Aldrig sagt att vaccin inte kan påverka, men det det kan göra väger lättare än konsekvenserna av att inte vaccinera. Allt är en avvägning mellan för- och nackdelar.

Jag är helt inne på Jossans linje när det gäller varför farmare sitter på illrar som påstås ha längre livsläng än våra sällskapsillrar. De bor och hålls totalt olika och det är inte ens samma linjer vi har så även där får du.. bias. Ett fel i beräkningarna. (tappar ord)

Ja, tänk om! Det finns alltid en massa om och men, dock är jag själv vetenskapen trogen ;) Visst finns det massor av områden som har luckor som behöver fyllas, men det finns även en hel drös med svar som man kan dra nytta av.

JossanH
0

#19 Ville även påpeka det här med suprelorinchippet- det ges ju nu istället för kastrering just för att slippa påverka/inverka så mycket på illerns naturliga hormonförlopp. Chippet är gjort för att inverka, men inverkan blir mindre än med en kastrering och ärligt talat så tror jag inte på att avla på alla honor för att de är "gjorda" för det. Vissa lämpar sig helt enkelt inte i avel och jag tror att det i slutändan skulle påverka illerns status väldigt negativt. Många fler valpar än det finns efterfrågan.
Då finns det ju egentligen bara 3 alternativ om man inte vill para. Det första är en kastrering som vi VET kan påverka binjurarna negativt, det andra är att sätta in suprelorinchipp och det tredje är att simulera en parning vilket vi har insett inte är det lättaste alla gånger.. ;)

Har man en hane så kan man hålla den okastrerad. Men det finns risk för stressat beteende och jag skulle vilja påstå att en brunstig hane i de flesta fall känner sig mindre harmonisk än en hane som inte är i brunst. Plus att det finns risk för att den förlorar sin "frihet" i hemmet då det finns stor risk för revirmarkerningar.
Vad har man då för alternativ? Kastrera och öka risk för binjuresjukdom eller chippa i tron om att det är det bästa?

Alla gör sitt eget val. Men jag tycker inte att det automatiskt är mer naturligt att avlägsna något på ett djur än att tillföra något på ett djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

#22 Vi vet att vanlig kastrering kan påverka binjurarna.  När det gäller Suprelorin chipet, vet ingen ännu om vi byter en cancerform mot en annan. Detta eftersom chipet inte använts som kastrationsmetod tillräckligt länge.

JossanH
0

#23 Nej, det vet vi inte men för mig känns det tryggt att veta att jag iaf försöker byta bort en cancerform mot förhoppningsvis en cancerfri lösning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

trollet85
0

Vet inte om de här har pratats om nån annan stans, men finns de nån nytta med att sätta in chip i förebyggande syfte?
Har för mig( men kan ha fel) att chippet även på binjuresjuka illrar "bara" håller en viss period.
Har för mig att ja träffade en bekant som hade en iller med binjureproblem, hon pratade då om att de va dax o byta chip på honom så han började få tunnare svans igen. Har för mig att han hade haft chippet "ett par år".

Tänkte om nu vissa veterinärer rekomenderar att man sätter in chip i förebyggande syfte för att "slippa" binjureproblem.
Nån som hört nåt?

Aviendha
0

#25 Ja, det stämmer. Chippet håller ju inte hur länge som hellst, det måste ju bytas (eller så kastrerar man efter det "tagit slut") på okastrerade djur som fått det avsett som kastrering. Men det gäller ju även binjuresjuka djur.

Sen kan jag väl gissa att få hinner förnya chippningen på sina binjuresjuka djur, de kanske hinner gå bort innan chippet slutat verka, men är illern hyfsat pigg, chippet suttit "ett par år" och symptomen visar sig så kan det ju vara dags.

Jag vet på stående höftkula ingen veterinär som rekomenderat detta, men å andra sidan har jag knappt pratat med veterinärer om det heller så jag kan ha missat det.

Eftersom chippet saktar ner de processer som normalt sett leder till binjuretumörer så kan man använda det i förebyggande syfte. En av mina har det nu av den anledningen, han uppvisar ett tydligt brunstbeteende trots kastreringen, mig veterligen är han frisk men han fick ett chipp i januari för att förebygga som sagt.

lizzu
0

I februari stoppade vi in ett suprelorin chipp i dolly för att jag tyckte att det lät mycket bättre än kastrering.. men nu ungefär två månader senare så är hon svullen igen och när vi ringde veterinären och frågade så berättade hon att hon aldrig hört talas om denna händelse.. Att hon skulle höra av sig till en vet i holland och sedan till oss.Behandlingen är ju ganska ny också men men.. Antingen blev någonting fel, vilket inte alls är troligt. eller så är dolly helt enkelt immun mot suprelorin chippet.. Bara någon såndär konstig händelse, måste fråga om någon av er här inne hört talas om detta ?

Aviendha
0

#27 Hm, jag har hört talas om konstig pälsfällning på sin höjd faktiskt. Kan det vara så att chippet har vandrat ut? Sådant kan ju ske och det skulle ju även kunna vara en förklaring om det nu inte beror på själva implantatet.

Musiken
0

#27 Jag skulle ocksa gissa pa utvandrat chip. Nisses akte ut (dock medans vi fortfarande var hos vetrinaren) sa han fick ett nytt. Halet ar ju ganska stort och det slank ur da de inte lyckats fa in det djupt nog under huden och han flangde runt.

lizzu
0

ja, det låter ju mest rimligt. Som sagt, vi väntar på att veterinären ringer upp. Konstigt att inte hon tänkte på att det kan ha vandrat ut ? hm.. Tack så mycket :)

Aviendha
0

Var hon i brunst när hon chippades förresten?

klarsferrets
0
22

Dar haller jag inte med jag har 2 hanar 1 ar kastreradv och 1 inte kastrerad;

Gustave " gusgus" han ar kastrerad och fran det han blev kastrerad vart han stissig bitig och oharmonisk totalt, stutsar for inget;

Grostauin var som valp valdigt lek full pa hittig massor av bus m,m, men efter att han kom i brunst sa vart han och han ar harmonisk och lugn kille som luffsar omkring som ingeting; Ja jo nar Amathist kom i brunst da vart han ju tossig i och for sig; men inte nu nu ligger han for det masta i sin alskde hund badd och myser och som en vanlig iller i gen; Sa for min del om jag tar en ny hane sa kommmer den ej att kastreas oavset om den gar i avel eller inte;

Har ganska dalig upp levelse av att kastrera hanar sa det gor jag inte om i gen

lizzu
0

ja, hon var i brunst när hon chippades.. Ungefär en vecka in i brunsten.

JossanH
0

#32 Ja, det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln. Köper man en hane som inte ska gå i avel och som man inte vill kastrera så kan man alltså chippa istället för att slippa brunstbeteenden och lukt. Skulle personligheten ändras även då så går ju iaf chippet ur efter ett par år och då får man en brunstig hane igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#34 ..eller så åker man till vet och ber dem plocka ut chippet..

JossanH
0

#35 Faktiskt :)
Det är ju betydligt smidigare att göra så än att kastrera!

Sajtvärd på Iller.ifokus