Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 1454 ggr
Bogey
0

"Lånade" illerbilder på annan sajt

Fick tips om en sajt som verkar ha lånat illerbilder, framförallt från denna sajt.

Har ingen aning om det är gjort på ett juste sätt så det få resp. bildägare kolla.

http://www.djur.nu/klubb-5220/iller-alskare

HannaM
0

Tror bestämt sötnöt Phoenix tittade fram där…

kent
0

De flesta bilderna kommer från Faxlin. Och det är inte ärligt lånade bilder i alla fall.

zickan
0

Ännu ett blåst pucko. Patetiskt att de skrivit med copywright 2010 nere i hörnet på sidan när de inte ens vet vad det betyder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

PernillaM
0

Folk är desvärre inte så smarta längre…och sunt förnuft har farit och flugit…

Såg att Faxlin skrivit…har du fått svar?

[Sephrenia]
0

Inget svar ännu på hennes uppmaning. Tröttsamt sånt här ^^

Zandra---83
0

Kollat man in klubbägarens profil så är hon inte direkt aktiv så det lär dröja (gissar jag) innan någon får något svar.

[Sephrenia]
0

Hmm, finns det ingen moderator för upplägget bakom den aktuella sidan? Antar väll att detta bara är en del i en större sida som iller på iFokus.

Svartasilverskon
0

Varför ska alla sno bilder av folk det fattar inte jag, fråga snällt någon person tex, Faxlin eller ta egna kort ifall ni måste ha bilder på illrar och andra djur!!!

HerrDevlin
0

Människan är troligtvis 12 år gammal eller inte långt därifrån och vet inte bättre skulle jag tippa på. Därmed inte sagt att det rättfärdigar dennes handlande.

Banankaka320
0

Kontakta den som äger hemsidan om ägaren som stulit bilderna inte loggar in

Svartasilverskon
0

den faktan som hon skrev om illern stämmde inte för 5öre..

[Sephrenia]
0

Jag vet inte men något säger mig att de är en fanclub om illrar fast personerna i klubben inte har illrar och därav ej kan ta egna bilder.. troligen har dom ingen aning om copyright heller men det rättfärdigar ju som sagt inget..

Hade blivit rätt lack om en bild på mina illerthrillers låg där så jag förstår att folk reagerar.

Aviendha
0

Jepp, både Phoenix och Aviendha på bild, ena vet jag inte ens om jag lagt upp på iller.ifokus, kanske bloggen. Fan vad less jag blir!

tortoise
0

Ja och inte nog med att det är stulna bilder. Återigen en massa faktafel. GRRRRR! Vad arg man kan bli! Tex stod det att iller och katt inte kan bo ihop, och att illrar inte går att ha med andra smådjur, för då görs de om till middag! Men det är ju klart! Sätt en hamster framför en katt eller hund så kan det ju faktiskt hända att den blir uppäten då med! Klubbägaren är en glad 11-åring med stor erfarenhet. Nej nu får det vara nog! Jag ska maila djur.nu och säga att de som vuxna människor bakom sajten måste kontrollera all fakta innan den läggs ut till allmänheten. Det är ju precis det här som gör att illrar hamnar hos människor som sen inte kan hantera dem och att saker som inte stämmer sprids om våra små. Nej nu är jag på krigsstigen.Skrikandes

Aviendha
0

Fått svar från de ansvariga för sidan, de ska kika på det hela (men då blir det ju bara mina bilder, kan ju inte föra talan för andra) men de ville ha referens till originalen. Någon som vet exakt vad som avses?

Bogey
0

Den här bilden finns ju på iller.iFokus förstasida

Faxlins Avatar är väl inte heller så svår att härleda Glad

mandariiin
0

Hon som har sidan är "11 vårar gammal" som hon själv skriver.

Bogey
0

Ja, vi får väl gå lite nätt fram, men hon måste också lära sig reglerna.

Man brukar komma långt med att fråga snällt, som tidigare visats på denna sida, då några personer har frågat efter illerbilder och fått tillgång till nästa hur många som helst.

Sarah
0

#15 De vill nog att du bevisar att det är dina bilder.

Aviendha
0

#19 Min tanke med, men hur? Jag kan ju givetvis länka dem till de platser där jag vet att jag lagt korten, och jag har ju originalen på datorn och jag kan berätta exakt när och hur korten är tagna, men hur sjutton kan jag egentligen komma med riktiga bevis på att korten verkligen är mina? Kanske det ena då, jag har liknande kort tagna vid samma tillfälle men ändock..

Svartasilverskon
0

visa barn ska inte sitta vid datorn det är då allt blir fel. man är mogen och sitta vid datorn när man är 15år men inte under det.

Aviendha
0

#21 Inget garanterar att man blir mogen över natten mellan 14 och 15 år ^^

Svartasilverskon
0

Ja men jag skulle aldrig tillåta mina barn att få sitta framför datorn ifall h*n var 11år.

zickan
0

haha.. är väl inge fel att sitta vid datorn när man är 11 år. Jag gjorde det utan problem. Vissa nötskal kanske däremot inte ska sitta vid datorn. Inte dra 11åringar över en kant. Finns vuxna som är betydligt värre.
Sedan hänger det en hel del på rätt uppfostran. Jag frågar ännu om jag kan ta ett glas vatten när jag är på besök hos en kompis jag praktiskt taget bor hos ..*fniss*

Svartasilverskon
0

#24 Oki, Men jag tänker på mer det finns äckliga peddo som letar efter barn och så vidare.

zickan
0

haha jo tack det vet jag ;-). bara lära snorvalparna lite vett. sånt kommer men aldrig undan. ska bara veta vad vissa barnvakter kolla på när de tror det är fritt fram.. asg..

Monizz
0

illern längst ner på sidan ser exakt ut som max. och han/hon har exakt samma sele hmmm.. har inget minne av att jag lagt upp den eller om jag tagit den (tas bilder varje dag här  hemma) Skumt, eller kanse förra ägarens bild.

Eller någon som känner igen illern?

Aviendha
0

#27 Om det är "iller på promenad" så är det inte Max kan jag lova ;) Aviendha, min hona, kortet taget våren 2008, då hon var 2 år.

zippet
0

Det första jag såg när jag gick in på den sidan var att någon försökt göra en klubb sida för folk som gillar illrar, sen ser man att denna person är 11 år.

Tror ni ärligt att en 11 åring går in på iller.ifokus och snor bilder medvetet?  hon kan inte ha sökt på google och hittat "söta illerbilder" som hon använt?

Men fan Faxlin ta dig i kragen och ring snuten. sätt dit 11 åringen..

ni är ju störda..

zickan
0

#29 lag är lag. Googla bilder är lika olagligt som att låna ifrån ett forum.
Man måste fråga fotografen om man får låna bilder. Gäller ALLA bilder om det inte står att denna bild är gratis. Finns ju vissa ställen som man kan låna ifrån så länge man följer reglerna. Oftast är det att man länkar till platsen man lånade bilden ifrån.
Skit samma vilken ålder det är. Bilderna ska bort från den platsen. Thats it. Hon bryter mot lagen stor.

HannaM
0

#29 Det är väl inte polisanmälan det handlar om utan att berätta att det är ett lagbrott att göra så här. Bättre att någon berättar det nu än att hon/han åker dit på riktigt en annan gång. Vill personerna som har sina bilder där nu inte ha dom liggande där så är det väl inte mer än rätt att dom påpekar det? Det är deras bilder på deras djur.

Det är som sagt ett lagbrott oavsett om man är 11 och gör det omedvetet och jag ser inget fel i att dom som har fått sina bilder snodda påpekar detta och ber henne ta bort bilderna eller hänvisa till källa.

FerretCrow
0

Om denna tjej nu är 11 år och ber om ursäkt kanske hon sedan får lov att använda bilderna. men hon måste ju lära sig vad som gäller.

Gottfridsson
0

Vad jag har fått veta så har hon länkat till bilder som finns på tinypic (TinyPic ägs av Photobucket).

http://www.tinypic.com/ TinyPic® är en tjänst för delning av bilder och videor som gör det enkelt för dig att överföra, länka till och dela dina bilder via MySpace®, eBay®, Orkut-klippböcker, bloggar och diskussionsforum.

Så i slutänden har inte hon själv gjort något fel.

tortoise
0

#29 Det handlar ju inte om att "sätta dit" någon, men det är faktiskt så att bilder inte får användas utan ägarens tillstånd oavsett om de är utlagda på internet eller ej. Sen förstår man ju inte det som 11-åring, men då måste man få lära sig hur det är.

Jag reagerade även på informationen på sidan. Jag kommer att kontakta de som är ansvariga för sidan eftersom jag tycker att det är viktigt att allmänheten får en bra bild av hur det är att ha en iller som husdjur.

Svartasilverskon
0

ännu en stulen bild            hmhm ELLER????Oskyldighttp://zoovaruhus.se/Ovrigaburar.htm

Svartasilverskon
0

#29 Vilka är störda??

kent
0

#35 det där är paula`s bild…..hon lär inte bli glad hon.

Svartasilverskon
0

# ok, vad heter hon här inne?

FerretCrow
0

#38 paula har inte kvar sin användare här men jag kan skickat ett mail till henne om detta =)