Ersättning från Agria
Jag fick svar via email i tisdags då Chefen från Agria skrev så här :
Hej
Din skada är klar, jag har betalat ut 2500 kr på ett bankkonto. Du har pengarna om ca en vecka
Ulrica Johansson, Skadereglerare
Agria Djurförsäkring
Box 703 06, 107 23 Stockholm
Telefon 08-588 420 37
Idag fick jag ett brev på posten :
Då det inte med säkerhet har konstaterats att Elin svalt ett främmande föremål kan ingen ersättning betalas ut.
MVH Lisa Sellberg
Det går alltså ej att styrka trots läkarutlåtande.
Jag är fortfarande inte nöjd med deras beslut, hur gör jag ?
Har ni frågor så ställ dom gärna men ta inget för givet.Tack på förhand.

Jag antar att det är livförsäkringspengarna på 2500kr du menar att du skulle få tillbaka.
Det bästa du kan börja göra är ju att ringa upp Agria (helst någon av de som skickat breven) för att få en förklaring på varför en säger att du ska få pengar och den andra att du inte ska få det.
det brukar stå skrivet i försäkringsbrevet man får hem hur man går till väga om man vill överklaga ett beslut. Eller fråga när du ringer.
Lycka till!
Nej det är inga livsförsäkringspengar , Agria skulle ha fått hennes id nummer men eftersom jag ej fick detta kunde jag heller inte ha någon livsförsäkring på henne tyvärr.
Ja det står att man kan göra en omprövning på deras beslut o den ska vara skriftlig och samt ha med ev nya uppgifter i ärendet, jag vet bara inte hur man gör.
Men det är väl enklast att ringa chefen imorron bitti och fråga dom, Tack för svar.
Jag kan förstå att Agria krånglar med detta eftersom det som sagt inte är bevisat att det var ett främmande föremål som ledde till hennes avlivning. Det går visst att styrka, och då genom en obduktion. Nu vet jag ju inte alls hur det är med Elin, om det kanske är för sent för en obduktion, men annars skulle ju det vara lösningen. Då får du "nuya fakta i fallet" och kan överklaga.
Paulina
En obduktion är försent och enligt samtliga veterinärer så ska styrkandet av läkarutlåtandet räcka som "bevis".
Det är inte alltid det görs obduktion men ändå får man ju ersättning, det har jag i alla fall fått de andra gångerna.
#4 Men det hänger ju på att Agria upplever att de inte fått bevis för att ingreppet och kostnaderna var nödvändiga. De ersätter ju inte förebyggande vård eller andra o-akuta saker. Vet dock att de kan krångla bara för att emellanåt, en bekant gjorde en ledoperation på sin hund för att den inte kunde gå utan smärtor. Agria nekade ersättning för de ansåg inte att det var nödvändigt. Min bekante ringde då och pratade med dem och påpekade att de hade fått läkarutlåtandet om att det var för att hunden skulle kunna gå normalt och då gav de med sig. Kanske har de inte insett att du har veterinärens styrkande på att det var en akut situation? Tryck lite på dem och se vad som händer.
Paulina
#5, förebyggande vård ? Detta var inte så. vett skickade ju detta direkt efter vi sett det på ultraljudet.
Ytterst märkligt att dom inte insett det efter alla ggr vi skickat in journaler.
Dom ville ju ens inte ersätta operationen från början.
Ja jag ska på dom..
#6 Nej jag vet att det inte var så, bara ett förtydligande från min sida. Men Agria verkar ju inte själva vara övertygade om att det var ett akut olycksfall ^^ Dra ut villkoren för ersättning och bevisa för dem att du uppfyller dem. Kan du göra det så ska de inte kunna neka ersättning.
Paulina

Ibland krävs några försök för att få dem att fatta.
Hoppas det löser sig för dig
#7 citat. Dra ut villkoren för ersättning,
Hur då ?
#8, Tack (fint namn du har)
#9 Du letar reda på det finstilta, villkoren för försäkringen helt enkelt. Endera finns de på hemsidan eller i de papper du fått hem när du tecknade försäkringen.
Paulina
Överklaga!
Sara
Okej tack.