Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 834 ggr
Farwessa
0

När iller få stopp i munnen/halsen..

Vad ska jag göra när min iller under "måltiden" börjar hosta, nysa och öppna munnen, Det ser ut som vi människot sätter maten i vrångstrupe. Man kan ju inte klappa/slå till lite  illern på ryggen för att foderbiten ska komma igenom. Vad brukar ni göra i såna nästan akuta fall?

Sarah
0

Ibland kan det fastna torrfoder i gomen på dem. Isf kan ni ta en pincett. Nu har det ju gått 1½ h sen du skrev så jag hoppas att det löst sig.

JossanH
0

Om dom bara hostar till så är det ett ganska vanligt fenomen och dom löser det själva. Gör dom så en längre stund och inte får luft kanske du borde tänka på att byta till ett foder med större bitar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
0

Låt illern hosta ifred, om du liksom håller på att stressa den och försöker få ut maten kan maten fastna på riktigt. Det är bra att dem hostar, det betyder att maten inte är fast och illern kan få upp maten själv. När den slutar hosta får du kolla så att den andas och att inte maten fastnat i halsen.

Nussen
0

Kan inte någon berätta om hur man gör när illern sätter i halsen och inte får luft, vet att det finns en bra tråd om detta men kan inte hitta den Skrattande

Sarah
0

Jag har en iller som kan få hostattacker. Det har han fått hela sitt liv. Jag tar upp honom och lägger honom på mage i famnen. Daskar honom lätt i ryggen och då slutar han.

HannaM
0

Heimlich eller hur  tusan det stavas fungerar, har använt den två gånger på valle när han fått torrofder i halsen.

Nussen
0

# 6 hur gör man Heimlich på en iller Skrattande

HannaM
0

#7 Försiktigt=) Man trycker till under revbenen och uppåt.

Nussen
0

#9 hi hi. Jisses jag kommer inte ens ihåg hur man gör på en människa snacka om hjärnsläpp Skrattande

Ceciliaolucifer
0

Om dom sätter torrfoder i halsen ofta så skulle jag byta foder. Royal Canin babycat 34 (?) och Hills har torrfoder som är som små kulor. Om jag ställer fram det till Hugo & Bernz så hostar dom väldigt ofta, och Hugo sätter det väldigt ofta i halsen.

Att en iller hostar och fnyser när dom äter är en sak. Men om illern börjar hulka och får puffig svans så är det snäppet värre.

Farwessa
0

Tack för alla svar. Det har hänt vid 2 tillfällen. Första gång varade det i 3-4 hostar. Det andra var länge. Jag blev säkert mer rädd än själva Holly. Men det löste sig mest genom att hon skakade på huvudet.