"BARF"- artikel i Aftonbladet
Jag blev så otroligt själaglad när jag såg den här artikeln, äntligen någon som vågar ta upp att det kommersiella fodret som idag finns på marknaden för våra djur faktiskt är farlig, och inte så bra som vi luras att tro.
Inte så mycket fakta presenterad, inte särskilt mycket information, men problemet har tagits upp.
Det är ett mycket litet steg framåt, men det är dock ett steg i rätt riktning.
Våga kritisera det fodret våra djur äter.
Våga tänka i nya banor.
Om mina förhoppningar och drömmar slår in så kommer det bara blir mer av det tänket i framtiden, var en del av förändringen du också…
Orginalartikeln finns att läsa på;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab
Jag skrev ett mail till journalisten som skrev den här artikeln och tackade henne personligen, jag tycker att hon var värd det.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
ÅÅÅhhh.. den där ska jag trycka upp i nyllet på en person. Gnällde på mig när jag hade med barf mos i rulle till hunden när jag jobbade. -jag har gått kurser och föder upp hundar jag vet att det där är skit, ska vara torrfoder ..asg..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ja gör det! Printa ut dem och häfta fast dem i pannan!

Tycker det är helt fel att mata sin hund med barf.. Dom har alltid ätit hundfoder och dom tycker om det så varför inte låta dom äta det dom tycker är gott? Fattar inte på mig vissa folk faktiskt..

#3 Ja, vargarna käkar nog också doggy, det växer väl vilt i naturen? PÅminn mig, är det på buskar eller träd?
asgarv.. nja.. bra torrfoder har inte funnits på marknaden så speciellt länge egentligen.
Sedan om man har möjligheten att ge djur bättre foder så gör man det gärna. Är man lat och pank så kör man på torrfoder. Funkar men det är inte ultimat.
Finns ju illertorr foder också som är helt okej för illrar. Men ändå tjatas det om barf.
Samma som inne på hund forumet. Tjatas om barf ;-).. Finns riktigt bra anledning till det. Och nu är det ju ännu igen bevisat att barf är bättre. Men som sagt orkar man inte bry sig, för lat, okunskap eller pank så väljer men ju andra bästa eller som vissa tar bara billigaste.
Jag har hat hund när vi växte upp och hund nu. Aldrig alltid bara gett torrfoder. Hunden vi hade i familjen fick testa torrfoder en gång aldrig igen. Han blev så dålig. Den hunden var aldrig hos veterinären innan eller efter.
Min egen jag har nu vill jag ska äta torrfoder för att jag har med honom på jobbet och när jag är iväg. Så för smidighetens skull så kräver jag att han ska äta. Sedan han var valp har jag försökt med torrfoder och inget annat men han vägrar. Efter 2 dagar utan mat så började han äta hundbajs ute. Själv har jag aldrig mött en hund som äter torrfoder med glädje. Inte ens den hög jag haft i jourhem som varit avmagrade benrangel.

Läs "Pottengers cats, a study in nutririon" av Francis M Pottenger Jr.
Det är en studie bedriven på BARF som pågick i 10 år och involverade 900 katter, den bevisar att BARF är bättre än tillagad mat. Finns att köpa jättebilligt på amazon.com, 120;- inklusive frakt.
Och har man inte råd att ge rätt sorts mat, då tycker jag inte att man har råd att ha hund.. Jag är arbetslös och har tre katter, de får exakt samma mat som när jag hade jobb. det är inte deras fel att jag inte har job, och det ska inte behöva gå ut över dem. Djuren ska aldrig behöva drabbas av din ekonomi. Vill man hitta billigt kött så går det.
Man kan be affärerna att säga till när de rear ut kött med kort datum så kan man köpa på sig, man kan försöka få tag på någon som är återförsäljare för färskfoder, det är väldigt billigt att köpa kött som man kan ge djur men som inte är godkänt för människokonsumtion.
Vill man så går det, det är jag ett levande bevis på.

Äta det de tycker är gott… ska barn växa upp på godis?

#7 Självklart, själv hade jag tänkt leva på färskpotatis och te.
Fast godis är svårt att dra som exempel. Nu är det ju ändå vanlig mat det diskuteras.
Typ dra mer till nått som pasta och potatis. Vindruvor eller apelsin.
Växa upp på Happy Meal kanske är en bättre jämförelse. Fast enligt Bosse följer det ju tallriksmodellen 
Jättebra att sånt tas upp. Jag diskuterade f.ö. "barf" med en gubbe idag. Han stannade med sin hund och var nyfiken på illern, och vips kom vi in på foder. Han fnös åt att endast ge torr/blötfoder åt sina djur och berättade glatt hur han brukade stycka inälvsmat och annat klaffsigt till sin hund.
_No way! Yes way!
#10 haha klockren.
Fast jag känner iof en tjej som matade ihjäl sin hund. Vadå hamburgare är ju kött i.. hunden blev bara halv gammal och dog av njursvikt, orsakat av fel kost. Eller om det var levern. Nått strul var det iaf.

#5# Jag har köpt kvalitéfoder till mina hundar sedan 33 år tillbaka, och det får man väl anse är lång tid tillbaka eller hur. Jag använde Predigree Pal (både valp och vuxenfoder) till den första hunden, efter det använde jag oftast Hills eller Royal Canin till dom andra hundarna jag har haft.

#12 samma kunskaper om hundmat som illermat?
..och samma sak här.. även fast vi i hundratals år trodde att jorden var platt så övergav vi även det när vi fick kunskapen som sade att vi hade fel.
Nu på slutet har det uppmärksammats, på flertalet djur, att vi ofta felutfodrar och att vi inte har en bra sammansatt kost ens engång. Varför då inte ta den nya kunskapen och överväga den istället för att stoppa huvudet i sanden och köra på "vi har alltid gjort så"?
Paulina
#12 33år och tänkandet har inte gått längre än så. suck.
Vad någon sagt är bra en gång i tiden är inte längre bra. Ny bevisad kunskap, mer information osv har dykt upp sedan dess.Bara vanlig rökning skulle ju vara skit bra när det kom ut på marknaden ;-)Tycker inte 33 år är direkt lång tid.
Haft hunden som sällskaps djur betydligt längre än så i världen. Och innan dess var det vargarna och iof ännu finns vargar. Som att jag skulle mata min katt med kokt fisk varje dag. Låter bra och enkelt.

Väl talat.
Det där med att "Jag har minsann gett mina hundar torrfoder i x antal år och det är inget fel på dem…" håller inte.
Det finns människor som röker, knarkar super och äter skräpmat och ändå lever till att bli över 80, och så finns det de som gör det och får infarkt vid 30. Bara för att vissa individer levt "länge" betyder det inte att de har fått rätt foder för den sakens skull. Vad vet vi hur gamla de blivit om de fått riktig mat?
Djuren är alltid friska tills de blir sjuka.
När någon säger till mig att "min katt mår så bra så.." brukar jag svara ja, just nu gör den det.