Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 2580 ggr
Glarke
0

Är inte ute efter bråk eller tjafs! Bara ärlighet.

Hej alla!

Nu vill jag inte ha något bråk eller elka kommentarer!

Nu vill jag veta vad ni tycker!

Nu ska jag ta allt från början.

Jag har en iller som heter Sparco. Jag hade honom ett tag innan jag var tvugen att åka bort för en vecka. Redan innan jag köpte honom hade jag fixat en illervakt. Men den personen drog sig ur i sista sekunden och hotade min med att avliva min iller om jag inte fixade en vakt. Jag pratade med en vän och hon tog allt med lite mer allvar än vad som var nödvändigt men jag förstår henne för allt hände så pötsligt och jag fick panik! Hon skrev ett inlägg om hjälp, tyvärr så kunde jag inte se vad hon hade skrivit förrän efter jag lämnat ifrån mig min iller.

Jag antar att ni kanske förstår vem jag är nu.

När jag lämnade ifrån mig Sparco så sa jag att jag ville ha hem honom igen och att vi kunde bestämma datum senare för jag hade väldigt brotom och var försenad till skolan! Pga av alla inställda tåg.

Det har skrivits mycket elakt om mig på denhär sidan och det är jag väldigt upprördöver eftersom ingen vet vad som hänt på riktigt! Jag vill verkligen inte vara otrevlig eller kasta skit på nån!!!! Och det menar jag!!!!!!

Tyvärr så när "Zickan" skrev vad jag hade sagt till henne mm så skrev hon bara allt det negativa! Det finns så mycket mer som hon skrev! När "Zickan" hörde av sig till mig och sa att hon skulle till bålsta och att hon kunde ta med sig Sparco med sig så att jag kunde få hen honom så vat jag så gald!!! Jag var överlycklig och alldeles varm i kroppen över att min bebis skulle äntligen komma hem! Jag rusade till en djuraffär och köpte BRA mat till honom! Nya leksaker, matskålar och sov saker som filtar och en gosig nalle! Men tyvärr kom hon aldrig. Sen över en natt så ville hon inte längre lämna tillbaka honom till mig, jag vart så förkrosad, jag bara grät och grät och kunde inte förstå varför hon inte ville lämna tillbaka honom till mig!

Nu har det gått typ en månad och jag försöker fortfarnade få tag i "Zickan" och få hem Sparco, men inget händer. Hon svarar inte och jag hoppas lite med dethär inlägget att nån kaksne vill hjälpa mig eller att "Zickan" kan ta kontakt med mig! Jag ville verkligen inte att nåt av dethär skulle hände! Jag vill inte sälja honom och jag har inget att göra med avlivningshoten! Varför skulle jag köpa ett djur och sedan avliva det? Ni måste juh erkänna att det låter jätteknäppt!

Det enda jag vill är att få hem min bebis! Jag saknar och älskar honom jätte mycket! Jag vet att ni kanske tycker att jag verskar vara ett dåligt hem! Men ni vet inte helasanningen med denhär historien!

Om det finns ngt ni undrar så tveka inte att ställa frågor! Snälla hjälp mig att få hem min iller jag vill bara att rätt ska va rätt! försök att tänka som mig, vad skulle ni göra? skulle inte ni oxå vara lessna om personen ni anförtrott inte gav tillbaka ER iller?

Tack för mig. Jag ska försöka svara på frågor mm så fort jag kan. ifall det skulle vara ngt och ni vill prata med mig så får ni gärna be om mitt numer, ifall det skulle vara ngt viktigt.

/Josefiné

[jennyrapp]
0

Låter som ett förjävla stort missförstånd…
Men jag fattar inte, varför sa du inte till Zickan från början att allt som behövdes var en illervakt!? Förvånad

Glarke
0

det gjorde jag när vi pratades vid. Men antagligen vart allt fel från bådas sidor. =/

enbartmalin
0

Jag tycker du ska börja med att läsa igenom allt som skrivits här först.

Det finns en anledning till att du inte får tillbaka din iller, läs med din så kallade vän skrev i sin "annons". Hur hade du uppfattat annonsen.

Hade du valt att lämna tillbaka en iller till ett hem där den blivit avlivningshotad? Jag kan svara för mig själv, jag hade gjort precis som Zickan gjort.

Jag hade inte litat på dig eller folk i din omgiving efter vad som hänt och det tror jag inte du själv heller hade gjort om du varit i Zickans sitts.

Som sagt, läs vad din "vän" skrev i sin tråd och vad hon skrivit om dig. Läs det inte som din egen tråd utan med nya ögon som om det gällde en någon annans iller och reagera efter det.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

En fråga: Om du nu bara lämnade bort din iller på passning, varför var du tvungen att inhandla mat, skålar, leksaker, filtar osv när du skulle få hem honom igen? Det är väl sådant man har hemma när man är iller ägare?

Hälsningar Malin

Glarke
0

Hej. JAg vet att det min vän skrev ser konstigt ut, men det var igen i min familj mm som hotade med att avliva, jag har inget med dom hoten att göra och det kan jag svära på! Jag tror att jag kanske skulle gjort samma sak till en början men jag hade lyssnat på vad ägarn skulle ha att säja, inte lägga på varendagång den ringer.

Jag skulle även vilja skriva ett avtalt typ som - om det skulle hända igen så får jag vårdnaden om djuret mm -

Jag köpte detdär för först hade jag jätte dålig mat! å jag ville att han skulle ha bättre,  nya matskålar köpte jag för att han bar runt på dom gammla så jag köpte några som han inte kunde bära runt på nya sov saker för att jag slängde mitt duntäcke som jag hade (som han snodde) men efter att sett hål i täcket så tyckte jag att för hans eget bästa att jag köper nytt och slänger det gammla..

Som jag skrev tidigare så visste jag inte att min kompis skrev det hon gjorde, hon formulerade allt så fel men jag förstår henne och fick lika mycket panik som jag fick. Jag är redo att göra nästan allting för att Zickan ska tro mig.

Hoppas det räcker som svar.

enbartmalin
0

Jag är ledsen, men det du skriver låter möjligen bra men känns helt fel. Hade jag varit Zickan hade jag inte litat på dig och hade valt att göra det som är bäst för djuret. Alltså låta honom stanna där man vet han får det bra, vilket han kanske får hos dig men kanske inte.

Jag känner inte Zickan mer än vad jag sett här på iFokus sidor, vet inte hur hon är med sina djur och vet där med inte vilket hem som är bäst. Jag skriver bara hur jag hade gjort om jag varit den som haft honom. Jag känner mig själv bäst och vet vilket hem jag gett, men vad du kan ge vet man inte. Det du säger låter bra och så kommer det kanske att vara till en början, men ingen här vet hur du kommer sköta ditt djur i längden och vad som händer om några veckor/månader.

Som sagt, efter allt som hänt hade jag inte litat på dig. Jag är ledsen men så är det.

Djurets välmående är viktigast, inte ditt.

Hälsningar Malin

JossanH
0

Det som egentligen är den stora frågan för mig är- varför kunde du tänka dig att inte få hem din iller igen om Zickan betalade en stor summa pengar?
Är illern inte värd mer än några tusenlappar för dig?

Och anledningen till att det skrivits ganska så elaka saker om dig är just för att det är svar på kommentarer som Zickan och din vän har skrivit här inne, det har ju inte varit så förnuftiga saker precis…

Hur kunde det gå såhär?? Var det så att utnyttjade din väns goda vilja och därför själv fick det att låta "akut" och "allvarligt" bara för att du behövde en snabb illervakt? Eller var det så att du gjorde klart från början att det inte handlade om någon omplacering utan bara en illervakt?
I normala fall så är det för mig omöjligt att någon kan ta så fel på ett semesterhem i någon vecka eller akut omplacering pga avlivningshot…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Glarke
0

Jag förstår dig helt. Jag hade oxå varit väldigt osäker mm, men hur vet du att han har det bättre där, hon jobbar mycket (säjer hon iaf), har dåligt med penagar (har jag läst på hennes blogg) och Sparco är min iller, det här kallas för stöld. Skulle du vilja att din iller bodde med massa råtto (hon föderupp råttor) 3 illrar (sparco är redan så osäker i sig själv som det räcker, han gillar inte andra djur) hon har orm/ormar (?) igelkottar och ekorrar av nåt slag, sen vet jag inte om det finns mer eller inte. Hon säjer själv att hon jobbar mycket dubbelpass. För mig låter det som om hon aldrig ät hemma.. Är det rätt för djuret/djuren?

Tänk om det var du som hade litat på en människa i sist behövande sekund? Tänk om hon nu vägrade att ge tillbaka ditt djur, hon vägrar att ta din samtal eller sms, sedan skriver elka kommenatrer om din på internet å får dig att framstå om djurplågare?

Om du vill att jag ska sätta min i hennes sitvation måste du sätta dig i min och verkligen förstå!

Inget av dethär handlar om mig, allt handlar om min iller. Han vill säkert hem. Jag är hans riktiga hem.

[jennyrapp]
0

#8 Du kanske skulle tänkt på att berättat hela din historia från början istället för att hitta på strunt.

Glarke
0

Jag tar det engångtill. Jag har ingt att göra med "hoten" och (nu kommer ajg låta som en komplett idiot) jag gav henne ett val Jag sa till henne att anntingen betatl du mig 4000 (som jag vet att hon inte tänkte/tänker betala) eller så ger du tillbaka min iller. Hon fick välja mellan dom två alternativen men hon valde att inte betal mig ngt ist! Jag visste att hon inte tänkte betala mig det var därför jag gav henne den möjligheten. Och eftersom hon inte vill betala så måste hon lämna tillbaka honom!

Jag säjer det igen, JAG VISSTE INTE VAD MIN KOMPIS SKREV! JAG HADE INGEN ANING! JAG SÅG INTE VAD HON HADE SKRIVIT FÖRRÄN JAG REDAN LÄMNAT BORT HONOM! Som ny iller ägare, hur skulle jag veta hur jag skulle formulera mig?

Min iller är ovärdelig! det enda jag vill är att få hem honom.

Glarke
0

#9 Jag hittar inte på nåt. Allt jag skrivit/skriver är sant.

Skulle du kunna citera mig på något som är "strunt"?

enbartmalin
0

#8 För det första skrev jag "Jag vet inte hur hon har det men om det var jag(mitt hem)"…

Om jag skulle vilja att min iller bodde med råttor? Ja det där frågar du helt fel person! Jag är ägare till opossum, gerbiler, jirdar, serbamöss, natalmöss, pygmémöss, hamstrar och hund.

Jag lever i djurvärden och kan säga dig direkt att dom som har många djur arter har oftast bäst koll på djur.

Jag vet inte hur zickan gör med sina djur när hon jobbar eller hur det ser ut i hennes hem, jag har samma jobb som Zickan och jobbar väldigt likt henne.

Folk som varit här anseratt mitt hem är väldigt rent och att mina djur har det väldigt bra, när jag jobbar pass har jag djurvakt, en tjej som jobbar med djur och kan djur.

"det här kallas för stöld" - säger du. Ger man bort sitt djur har det inte stulits. jag tror inte man kan missförstå en människa så mycke som du säger att du blivit missförstådd. Så mycket kan inte gå fel!

Jag hade aldrig lämnat bort min iller till en främling, jag hade aldrig hamnat i denna situationen som du satt dig själv i(det är så jag ser det, ja.). Du kastade din iller i famnen på någon du inte känner utan att allt stod rätt till innan. Du lät din kompis annonsera ut din iller. Det är så mycket fel här så det finns inte. Det kan inte blir Så mycket fel och ALLT är missförstånd!

Något stämmer inte här.

Du vill illerns bästa? Jag vet inte det ja..

Hälsningar Malin

[jennyrapp]
0

jag håller med 12# nånting är det ju, jag fattar verkligen inte, ska din kompis ha hittat på dethär då?
Och att ha både råttor o iller är inge fel så länge man har koll.
Förstår inte vad du menade med det riktigt.

Glarke
0

#12 Förlåt mig om jag skrivit på ett sånt sätt så att det ser ut som att folk som har mycket djur är dumma och inte borde ha det. Jag läste det jag skrev och det kan missuppfattas så. Men så äre det inte det enda jag menar är jag tycker synd om min iller som som måste vara i ett hem där det finns mycket djur när han inte behöver det.

Jag hade fixat en djurvakt till min iller men den personen drog sig ur i sista sekund!

Jag har inte gett bort honom, jag lämnade iväg honom till henne för att jag behövde en djurvakt pricis som hon skulle vara! min kopis skrev aldrig nån "annons" och det hon skrev får du ta med henne, för somsagt jag hade inget med det att göra.

jag hade prata med zickan innan jag träffa henne mm och då på telen var hon hur trevlig som helst och vi kom jättebra överän och jag trodde att jag kunde lita på OCH hon nämde inget om att hon hade andra djur än en hund. så jag fick lite av en chock när jag läste om alla hennes djur.

Glarke
0

#13.

Nej min vän hittade inte på nåt, hon överdrev kanske lite men hon skriver än aldrig att han "säljas eller ges bort" och senare på ett inlägg innan allt hände så skrev hon att han skulle tillbaka till mig.

Hon har inte bara råttor och illrar.

UlrikaD
0

#15 Din vän skrev ordagrant: Hämtar inte någon honom innan kvällen så kommer han att avlivas!

I mina ögon är inte det en annons som söker illervakt direkt.

Men jag känner ingen av de inblandade heller. MEN om inte Zickan hade varit snäll nog att ta hand om honom så är väl chansen stor att inte ens hade levt idag. Hade det varit bättre?

Glarke
0

JO HAN HADE VISST LEVT!

som jag skrivit tidigare, hon fick panik och överdrev! men man kan inte klandra henne för det!

det som hade hänt var att om hon zickan inte hade varit snäll nog att hjälpa mig så skulle jag ha varit hemma med honom och tyvärr missat en kurs som kostar väldigt mycker pengar för mig skola och jag hade varit tvungen att betala av det. Men jag litade på Zickan. eftersom vi sa att jag skulle få tillbaka honom så litade jag på henne och kände att jag kunde låta henne vara min djurvakt.

Glarke
0

TROR NI VERKLIGEN ATT JAG HADE LÅTIT HONOM AVLIVAS? DESUTOM SÅ HAR PERSONEN SOM HOTADE INGET MED MIG Å MIN ILLER ATT GÖRA! PERSONEN SOM SKULLE TAGIT HAN OM HONOM HOTADE MIG OCH S DET ATT OM HAN SKULLE VARA ILLERVAKT SÅ SKULLE HAN BLI AVLIVAD! TROR NI VERKLIGEN ATT JAG SKULLE LÅTA DEN PERSONEN PASSA MIN ILLER? DEN PERSONEN SA SÅ TILL MIG SÅ ATT JAG KUNDE SKAFFA NÅN ANNAN ILLER VAKT.

UlrikaD
0

Och folk ska automatiskt förstå att det hotet är överdrivet och att människan inte vet vad hon talar om? Att om ingen hämtar illern så händer ingenting fastän hon skriver så, igen och igen, och igen.

Överskriften i tråden är inte direkt AKUT söker illervakt.

Folk kan inte gissa sig till vad som pågår i huvudet på folk. Om någon skriver att illern ska avlivas så är det ju det man får gå efter och ingenting annat.

Och om det enda som hade hänt var att du missade kursen, varför åkte du inte hem då när din iller blev avlivningshotad? Det var helt ok att folk skulle göra allt vad som stod i sin makt för att "rädda" din iller medan du lugnt satt och tittade på?

Ledsen, hela historien är för skum för mig.

Glarke
0

Det folk som ville hjälpa till skulle ha vänt sig till mig direkt och ta reda på fakta! Jag var hemma med min iller när personen hörde av sig och sa att om den skulle passa illerna så skulle han avlivas.

Jag satt inte å "tittade" på tror du inte att jag försökte göra allt jag kunde?!

Loveferrets
0

Jissis vilken röra detta är,

#17, Menar du att zickan bara hitta på att illern skulle avlivas ? Det skriver man väl ändå inte bara så där. Hoppas hon kan komma in här och försvara sig.

enbartmalin
0

Uppenbarligen är vi många som "bara missförstår" dig och vad du använde Zickan till.

Hälsningar Malin

PernillaM
0

Usch vilken tråkig sits…

Men om allt som du Glarke skriver stämmer, varför tar du inte kontakt med polisen?

Här ser ni inte ut att komma nån vart och om du har rätt, då har du rätt att få tillbaks din iller.

Finns det några papper eller "bevis" mellan Er? Med bevis menar jag, sparade mail, sms och dylikt.

zickan
0

Jag har sparat varje sms och meddelanden ifrån både trådskaparen, kompis och ammi samt alla jag själv skickat. Mottagna ligger runt ca 100 nu, var rätt grav trackning med 10 i snitt per dag en tid när jag fick jobba extra. Vilket var väldigt påfrestande för min brukare som stressades onödigt mycket och jag som till slut fick stänga av och förlora kontakten helt med geten som tog hand om djuren.  

Vi pratade en kort stund i mobilen en gång innan och det var verkligen inget längre samtal eller direkt innehålls rikt. Var mest om tider och mötes plats.
På plats bad personen mig att ta hand om honom väl. Ville veta var han omplacerades eller om jag valde att behålla honom, situationen såg inte så bra ut och ville troligen inte ha tillbaka honom. Mest att jag skulle ta hand om honom väl.
Fick även med vacc intyget och frågade på plats om du ändå inte ska ha honom tillbaka om jag skulle fixa ny vaccination som jag då gärna kunde göra när lönen kom 4 dagar senare.

Jag jobbar 50%  max 75% per månad. Har ännu aldrig jobbat mer än 20 dagar under nu två år. Därför jag sa upp jobbet i sthlm och flyttade till landet. Ville ha mer tid till djuren helt enkelt. Jobbar ibland 14 timmar för att istället vara ledig 2 extra dagar. Helt värde det i min synvinkel.
MEN jag jobbar obekväma tider. Dvs jag kan ha ett pass sent, sedan tidigt dagen efter. Kan under arbetstid ibland åka hem en stund. kan ibland hoppa in 30 min för att hjälpa till och lyfta brukaren in i sin bil och sedan åka hem igen.
Jag lever på dygnet runt jour just nu. Och utöver detta har jag mina djur jag prioriterar framför vänner och telefon.
Senast jag var på krogen var 1 år sedan, senast jag var på bio är 4 år sedan. Jag har inget liv för jag har valt att ha massa djur och det är inget jag ångrar.

Februari månad skapade snö kaos i hallstahammar och övriga håll. En arbetskollega kom inte ut med sin bil. Chefen på samma plats ställde in schema mötet pga samma problem. Jag har suttit fast i tåg trafiken.
Sedan åkte jag på maginfluensa och låg deckad en vecka. Efter det så gick influensan laget runt på jobbet.
Vi är 4 personer varav en som brukare inte gillar och som kommer få sparken till helgen.
En assistent som alltid blir sjuk.
Chefen har fått fler personer som behöver assistenter som slåss om extra personalen och nya vikarier är på väg in under löpande band. MEN kemin mellan brukare och assistand måste fungera när det är så här pass gravt nedsatt rörelseförmåga. Man vill inte direkt ha någon man inte gillar att torka en i arslet.

Jag har en usel ekonomi just nu då jag äger en bostadsrätt som jag har lite svårt att få såld och legat ute med dubbel hyror på 9000. Samt att jag har just betalat in alla djurens försäkringar, vacc, en kastrering och sedan allt vanlig som tillkommer detta.
Jag har även köpt tillbaka 2 illervalpar varav endast ena är såld till nästan samma summa. Samma inom råttsidan.
Så givetvis har man en usel ekonomi. Men som alla vet så betalar inte jag mina djurs veterinär vård om det är akut.
Pga hur min situation ser ut just nu så har jag ett avtal med mina föräldrar att om det behövs så ringer jag. Men jag är envis och vill stå på mina egna ben så gott jag kan. Men i dagsläger ligger jag 12000 i skuld till föräldrarna för djurvård.

Just nu verkar jag även ha fått min bostad såld och ekonomin är på väg att bli stabil igen. Väntar bara att personen ska gå igenom kredit upplysningen och godkännas. Sedan har jag en rätt stabil och bra ekonomi igen.

Hade jag haft det så uselt ställt så hade jag inte haft mina djur försäkrade, på bra foder, veterinärvård samt just lagt 600 på anmälnings avgift till rått utställning bara för att vilja vara extra seriös och få mina djur bedömda. Sedan var min hund på massage i onsdags förmiddag för jag tyckte han behövde lite extra. Även bokat en tid till hundsim. Han hatar snö och behöver ändå aktiveras.
Sedan är det kanske privat men jag döljer inget. Min inkomst den 25mars ligger på 15000 efter skatt. Sedan få bostadsrätten såld på vad jag hoppas iaf 40 000.
Då är frågan har du bättre inkomst än det eller lever du endast på dina föräldrar?
Jag har egen inkomst och föräldrar som ännu ställer upp.

Jag brukar betala i snitt ca 2-3000 för att ha en djurvakt boendes hos mig en vecka. Fråga Dod som är medlem på rattor iFokus. Hon bodde hos mig när jag hade 8 dagars semester i aug 2009.
Tyvärr blev hon sjuk och Geten på samma forum hoppade genast in. geten bor 10 min med bil ifrån mig och vi träffas minst en gång i veckan.
I morgon kommer hon förbi och hjälper mig stor skrubba alla burar. Kan erkänna att hon inte kan så mycket om illrar. Men hon har inge problem att umgås med dom, ge dom mat, vatten samt be sin man att köra på mig när det behövs då jag inte har körkort.
Dvs geten och hennes man ställer upp non stop. Vilket jag även gör till dom. 2 år sedan bodde jag i sthlm och har hela nätverket kvar där av kompisar och mer personer som ställer upp om man ber.
Utöver detta har jag inge problem att ta med djur till jobbet. Min brukare sitter högt i fotölj och kan inte nås. Endast milly som stulit hennes toffel ett par gånger. Balkongen är väl försäkrad med kattnät både uppe och nere. Så t.o.m utemöjligheter finns.
Men valt att de får vara hemma just nu då jag inte vill utsätta sickan för mer nya ting innan han fungerar som en iller ska.

Angående hur mina djur mår. Bara kolla runt med andra. Kolla de svenska, engelska och finska domare som jag ställt upp mina råttor till. Eller alla de kända och okända personer som varit här på djur träff. Eller sett mina djur på mässor jag ställt upp på.

Sedan Sickan(som han är först döpt till, otur att byta namn på djur) kom hit har han fått en grund undersökning, vacc och chipp.
Helt gått om på totaly ferret, får kött 3 gånger i veckan vilket han inte är så jätte förtjust i ännu.
ALDRIG vält en matskål eller hällt ut vattenskålen som en av de andra gör. Han har djupdykt i vattenskålen ett par gånger men de ikea plastskålarna står där de står.Kan vandra runt lite men det gör även kermamik skålen.
Har med hjälp av min yngsta iller tjej fått sickan att slutat gå och stryka sig längst väggarna och under möbler. Han följer henne numer vågat över golvet.
Han börjar komma på hur man fungerar som iller. Men har inte helt fått kläm på hur man har kul och backar ännu undan lite när de andra leker och har kul.
Största nöjet Sickan har är att få gräva i sandlådan och gå på promenad.
Deras boyta är 2 toaletter, 1 stort kök och en hall. Förutom detta så är mitt sovrum öppet under nätterna när de vill sova där. Så fort jag har lust så kommer jag även säkra en av mina två balkonger åt illrarna.
Vilket leder till att han ännu aldrig haft en möjlighet att sniffa på någon råttbur. Då alla burar är i vardagsrummet.
Vilket i dagsläget han nästan borde få göra för att få upp sin instinkt lite mer som verkar helt död. Han har jätte svårt att äta kött. Men vi hoppas på att övergå till barf mer och mer. Prövar oss fram, kyckling lever, kokt äggula etc funkar men han ratar slaktresterna av div djur.

Sickan har ännu inte landat en enda korv synligt på någon av de 7 lådor som står utplacerade om man inte satt honom där. Han smyger under möbler och badkar. Tår låter han bli men fingrar bör man akta. Men vi har kommit på ett system som fungerar bra utan att bli biten på utan att direkt använda fyande eller hög röst.

Polis anmälning är gjord och nedlagd pga bristande bevis. Jurist är kontaktad för rådgivning och jag är inte direkt orolig efter hans mening.

Varför jag inte svarar är just att jag varken tycker om att prata i telefon eller direkt ser att det kan leda någonstans.
Det skickas samma meningar fram och tillbaka hela tiden. Finner inge behov att förlora mer pengar på onödiga sms om samma saker.
Sedan sover jag vanligtvis bort hela dagen då jag är mest nattperson. Är jag ledig är det sällan jag kliver upp innan 14-17 ibland även inte innan 21. Då jag brukar sitta uppe på nätterna och göra mina promenade på nätterna för att slippa nyfikna ungar som jag gravt avskyr. och vara i säng när en normal person kliver upp.
jag har ingen dygnsryttm, jag har ett liv jag vill leva efter mina vilkor.
Förutom det så har jag ingen anledning att använda telefonen när jag är hemma. Den ligger på ljudlöst i min jackficka så jag vet var den är när jag åker till jobbet. Hade den även i sängen en tid innan jag hittade väckarklockan. Men det misstaget gör jag aldrig om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MimmieM
0

Om man bara ska ha illervakt, varför plockar man då med sig och överlämnar illerns vaccinationintyg med orden "meddela mig om du väljer att omplacera eller behålla honom?"

Nog för att det brukar finnas två sidor av saken, men det här… *suck*

Carpe Diem

zickan
0

Vi pratade även i telefon i förrgår när jag sprang från brukarens hem för att hämta denne som var på besök hos släkting vid kvarteret bredvid. Fick även då muntligt erkännande att det var tal om omplacering och det hela varit väldigt virrigt. Du gjort slut med killen som hotat illern till livet. Fick uppdatering på att sickan började bli bättre psykiskt. Men att du ändå vill rycka upp honom från att ha sällskap som kan visa honom hur man leker och beter sig. Från ett ställe han skulle vara i som akut hem tills ev nytt hem hittades eller stanna. Var väldigt lite tal om att han skulle tillbaka. Men det kom på tal och viftades bort av dig som minst troligt skulle ske. Och jag kunde vacc honom etc. 
Tillbaka till ett hem han varit i under knappt två veckor, från ett hem han varit i över en månad och lite till med sällskap som kan lära honom hur man är som iller.

Du begärde jag skulle betala bensin, de leksaker du köpt och kunde lämna tillbaka eller sälja. Ja skulle jag få alla dessa leksaker så skulle jag kunna betala dom med.
Men illern köpte du för 1100:- denna summa står jag fast med att jag betalar fortfarande. Men det går inte du med på. Du ska ha pengar för bensin när du köpte iller från första ägaren, för resan till västerås som plugget!! betalade, för tillbehör du lika gärna kunde sälja igen eller lämna tillbaka etc.
Vad vi lagt ut här är för vacc, chipp, foder, ja leksaker och nya bädda etc.
Men ta fram kvittot från feb på sakerna du köpt så kan jag köpa sakerna av dig. Men tänker inte betala för saker jag inte får och som du kan sälja igen.

Finns även 10 tal personer här inne som skulle hjälpa mig ekonomiskt för sickans skull om jag skulle be dom. Så hur det kan tänkas tros att ekonomin är problemet vet jag inte.
Problemet är en princip sak. Man kan t.ex inte kräva att en person betalar för bensinen du kört upp under tiden du ägt bilen. Typ. Samma sak.

Men enligt juristen jag varit i kontakt med så behöver jag varken svara eller betala något. Fallet är nerlagt. Så att jag erbjuder det du gav för sickan är endast av ren snällhet och inget annat.

zickan
0

#25 finns alltid två sidor om saken. Ibland t.o.m fler ;-)

Ne Sickan mår inte bra att kastas runt som en handske. Speciellt in nu när han är så hum.. skum.. han är stryk rädd och vet inte ens hur man leker. Han ska inte utsättas för mer stress inom kort. Kanske om ett år är han psykiskt stabil. Jag vågade först inte stå på mig. Visste inte vad jag hade rätt att göra. Men kollade upp detta och vet helt klart vad jag numer kan göra.

MiniSku-
0

Okej nu blev jag så arg att det svartnade för ögonen. JOSEFINE. Hur har du mage att sitta och säga att jag har överdrivit? Din käre pojkvän ringde mig och sa att om ni måste hämta honom så kommer han ringa en jägare som får skuta illern. KLART SOM FAN JAG FÅR PANIK. Vad är överdrift med det. Men visst, fråga honom, för du kanske inte hörde hela samtalet, säger han att det inte var så så ljuger han, för dom orden sa han till mig.

Att du sen har mage att sitta och beklaga dig om hur synd det är om dig och be mig om rsäkt här om dagen för att sen skriva detta? Usch för dig-inget mer att säga än så. Illern har det bra där han är nu och låt honom stanna där, ge upp bara och jag hade slutat bråka och slutat fred med Zickan och vi är idag vad jag vet sams, dra fan inte in mig i något mer för jag tänker inte backa upp dig igen när du konstant hugger mig i ryggen.

Hejdå…..

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

zickan
0

#28 har aldrig varit ovänner ;-). kan inte vara ovänn med någon man inte känner. Man kan gilla och ogilla sätt, handlingar och åsikter.
En person kan man inte ogilla genom ett forum men kan kan ogilla personens sätt att handla och ibland tänka. Men även samma sak kan man gilla och respektera någon för det samma.

MiniSku-
0

# 29 Haha tack för din nät-lektion! Flört

[jennyrapp]
0

Det märks klart o tydligt vart illern har det bra o inte bra.
Om du tänker på illerns välbefinnande framför dig själv så borde du låta honom stanna hos Zickan och kanske komma på fötter igen.

Loveferrets
0

#28, Klart som tusan man får panik av att höra nått sånt, vi var många som reagerade och det hade varit konstigt annars. Tycker synd om dig faktiskt. Håller helt med dig, illern ska stanna hos Zickan, där har han det bra. Sakta men säkert så går det ju framåt för honom nu oxå och det är positivt.

TheWildRose
0

Håller tummar och tår för Sickan och Zickan.
Känns som han har det MYCKET bättre hos dig!

Och Glarke: Kan man inte ta hand om ett djur som är ens eget då ska man fanimej inte ha några djur. Skaffa en blomma först!

blomsterberg
0

Jag har bara skum läst men ja säger ändå så här: Om din pojkvän säger att han ska avliva illern om den kommer hem så dumpa de jävla ASET!

För det första han tar till med hot.

För det andra han kanske gör det.

O för de tredje å nästan viktigaste HAN MISSUNAR DIG!

Å ska du åka bort fixa en bra iller vakt och ge klara besked om när du åker och när du kommer hem och kan hämta din lilla päls boll.

Köper man ett djur får man ta fullt ansvar å inte slänga över de på andra för de funkar inte så!

Å de spelar ingen roll va de e för djur, alla djur har kännslor precis som menniskor, och dom mår inte bra av att flytta omkring till olika folk som någon jävla leksak!

Jag pratar inte för mig själv nu, jag och många fler är jävligt trötta på folk som skaffar illrar, hundar, katter mm och sedan inte tar sitt fulla ansvar för att dom visste inte va det innebar att ha det just det djuret alla djur kräver omvårdnad, kärlek och stimelans.

Se de så här: Det djur du tar hem är ditt barn å det stanar i ålden som femåring, så du måste ta hand om ditt djur många år framåt för djuret behöver dig precis som din 5 åriga son eller dotter hade gjort…  

Detta e till alla som skaffar någon form av djur: Tänk innan du handlar och ta sedan ditt fulla ansvar med glädje! då kommer du få så mycke till backa av din vän du släpat hem.

Cindy S
0

Glarke, det enda jag har att tillägga att ifall någon hotat att ta livet av ditt djur så bör du anmäla den personen till polis. Det skulle förvåna mig ifall det inte var olagligt, och du har ju din "vän" som kan vittna.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Sephrenia]
0

Sorry att jag lägger mig i men har en iller hemma vid som kom som akuthem, hon var som Sickan beskrivs väldigt skygg för allt och alla. Vi hade samtidigt 2 andra illrar som akuthem men dom var bara små deprimerade så när dom blivit livsglada igen fick dom ett nytt hem med ägare som hade tid för bara dom två, det dom behövde.. Den skygga illern fick stanna för hon var så knepig och det var så tråkigt att se henne i sådant skick, jag hade inte hjärta att låta henne åka vidare till ett nytt hem.. det tog oss (mig och min sambo + våra två illerbrudar) ett helt år innan hon var återställd.

Idag leker hon med både illrar, hund och människor.. även igelkottar om hon får syn på en utomhus.. hon kommer fram och hälsar självmant, uppmanar till lek självmant och kan sova i ens famn imellanåt, jag är helt säker på att om fått gå till ett annat hem igen, gammalt som nytt så skulle detta blivit mer utdraget.. Nu njuter hon av livet och har grävt sig ned i mitt hjärta på ett besynnerligt men välkomnat sätt, hon stannar tills den dagen hon ska vandra genom änglaporten för det är det minsta jag kan ge henne, kärlek och trygghet livet ut.

Kan denna iller få stanna där han lever iller liv med livhanken säkrad så tycker jag att det är att föredra, men rättsligt så är det inte rätt ännu.

Fruttisen
0

Åh jävlar.

Glarke
0

Jag fattar att det finns många som tycker att min Sparco inte ska hem till mig igen, men jag är hans ägare och mitt hem är hans hem! Jag har inte gjort något fel! Jag vill bara ha hem min iller, jag saknar min bebis!

Jag är jätte tacksam mot Victoria eftersom hon kunde tahand om honom på så kort varsel, men nu vill jag bara ha hem min iller!

FerretCrow
0

#38 ja men du har ju gett bort honom så då får du ju skylla dig själv. Och hotar man med att döda illern ska man inte ha djur alls.

Glarke
0

Jag har inte gett bort honom! JAg skaffar ju mig inte ett djur för att ge bort det direkt! Jag säjer det igen, JAG HOTADE ALDRIG MED ATT "DÖDA" HONOM! Skulle du kunna "DÖDA" dina illrar? Eftersom ditt svar antagligen är nej så hur skulle jag då kunna döda min iller?

Jag gav aldrig bort honom! Jag skulle ju inte köpa ett djur å sedan ge bort det direkt. Så gör man ju inte. Det enda jag vill är ju att få tillbaka honom!

FerretCrow
0

#40 om du nu är den riktiga ägaren till denna iller hur kan då nu sickan sitta med honom för att han har blivigt hotad med avlivning om ingen ville ha honom? Och nej jag skulle inte kunna döda mina illrar men det finns folk som gör det. har själv en liten tös här hemma som jag toghand om för 2 år sedan då hon oxå hotades med att avlivas om ingen ville ha henne. så det finns sådant rötet folk och din kille är visst en sådan tyvärr.

Loveferrets
0

Jag hade aldrig vågat lämna tillbaka en iller eller nått annat djur alls för den delen om det hade nämnts om avlivning.

Mittnamn-Fillan
0

srry men nu blir jag riktigt förbannad..

fattar du inte vad folk säger glarke? DU KAN INTE TA HAND OM EN ILLER.

och den personen som lämnar tillbaka din iller är dum i huvudet. (ursäkta språket) Den har det bättre hos Zickan nu. Hon tar hand om sina djur mer än vad du någonsin skulle göra.

som sagt börja med att ta hand om en blomma och se hur länge den överlever ._.

JossanH
0

#40 Dina problem är-
Du skickade med vaccinationskort när du gav ifrån dig honom.
Du nämnde aldrig för Zickan att hon skulle vara semesterhem, för är det ett semesterhem så kan man inte missförstå det.
Du gick med på att sälja illern om du fick 4000:- för honom som ersättning för resor och iller.
Din "vän" hotade med att avliva illern om ingen annan kunde ta honom.

Jag har aldrig någonsin hört talats om någon som lämnat bort sin iller till ett semesterhem där semesterhemmat har missuppfattat situationen som en omplacering.
Aldrig att någon skickat med vaccinationskort, glömt nämna själva semesterhems-grejen, vill ha 4000:- för illern eller hotat med avlivning om inte någon kan passa illern… Det mesta talar mot dig för tillfället. Man måste vara tydlig med läget från början. Det kändes som att både du och MiniSku var tydliga med att detta var akut! Han var tvungen att komma till ett nytt hem snarast!… Men så fort några stackare slitit håret av sig för att hjälpa dig med din iller och du kunnat vara borta den där veckan så ska du plötsligt kräva tillbaka illern… Nja, det låter inte helt okej faktiskt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#44 låter mer som personen glömt att skaffa ett semesterhem och kanske hotade med avlivnng för att någon verkligen skulle passa pälsen och trodde sedan hon bara kunde hämta hem honom igen *haha*

Anothername
0

Helt jävla sjukt det här… fan att folk inte skäms.

Vem är d som har illern nu?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Loveferrets
0

¤46, Det är Zickan och han har det perfekt där, han ska inte hotas mer till livet, stackars djur.

Anothername
0

Okej så han är kvar hos Zickan. SKIT BRA!! Enligt mig i alla fall.

Hoppas hon kommer behålla honom för jag skulle aldrig i hela mitt liv lämna tillbaka honom till den andra ägaren.

Som sagt det är helt jävla sjukt d som hänt.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste dagarna har kanske inte varit de roligaste eller bästa. Jag har feber och inte orkat mig ut med dom så ofta som de brukar vara ute. Grabben lämnar stora päls spår just nu. Har snart fått fram hela sommarpälsen.

Försökt få några bra kort men han verkar inte direkt gilla kameran. Men lyckades smyga på honom i soffan i dag. Haha.. syns var han föredrar att ligga. En pöl av hår runt om.

Loveferrets
0

Naw så söt han e Zickan hi hi, är man sjuk så orkar man inte , det säger sig själv, dom får säkert igen de sen när du e frisk igen. Skrattande

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Backar ännu undan när man kommer för nära men han har börjat stanna kvar men lite dold. Bara sitta i soffan och blädda fram nått på tv man kan kan se på tills han väljer att gå eller det man hoppas på. Komma fram själv.

Loveferrets
0

Sakta men säkert går det framåt. Tror säkert det kommer gå jättebra bara han får mer tid. Lilla gulleplutten.

zickan
0

#50 efter så pass lång vinter så vill man ju få komma ut mer i riktig sol så länge den är frame. så man känner ju lite skuld att man inte riktigt orkar just nu. blir bara kort sväng. skulle behöva minst en timme nästan.

Loveferrets
0

#53, Du ska inte känna nån skuld, du är sjuk för sören hehe, domlider ingen nöd o de lär nog bli desto roligare när ni sen kommer  ut, tänk vad dom kommer utforska haha .

MiniSku-
0

Nää jag har aldrig hotat med att avliva honom. Det var Glarkes pojkvän som gjorde, jag kunde inte ha kvar honom av olika skäl, därför var allting akut eftersom att ifall dom kom och hämtade honom så tänkte dom avliva honom. Det var därför ag fick panik och skrev inlägget om att han behövde bort. Vad jag förstog på Glarke så pratade dom om att han skulle tillbaka till henne sen, men nu vet jag faktist inte längre vad som är sant och inte.

Jag tycker att du ska släppa det här, han har det bra och låt honom få ha det istället för att du-på grund av trots ska ha tillbaka honom, han kommer börja om ifrån start igen och vara rädd och osäker, nu har dom kommit långt och han börjar bli bättre och bättre. Och jag tycker dessutom att du spelar ett väldigt fult spel Glarke.

På bilderna ser han ut att ha blivit en lyckligare iller dessutom! Man ser mer livsglädje i ögonen på honom än när han var hos mig. Väldigt roligt att se faktist och jag saknar honom, trots att han bara var hos oss i ett dygn. Hoppas på att få träffa honom igen!

JossanH
0

#55 Bara för att förtydliga så menade aldrig jag att du hotat med avlivning utan hennes föredetta pojkvän/vän eller vad det nu är..

Sajtvärd på Iller.ifokus