Något fel på Aurelie
Jag är nu jätteorolig över Aurelie. Nyss märkte jag att hon är alldeles slapp, inte alls lika pigg som vanligt och jag försökte busa lite med henne men hon var fortfarande lika trög och hon är helt lealös. Jag kollade in henne lite mer och hennes slida verkar vara uttorkad och på nacken har hon gult, fladgad hud (Tror att det är hud, det är iaf gult och fast vid hårbotten) och ett par mörkröda fläckar, antagligen sårskorpor (Från att hon kliar?). Det är bara på nacken och all annan hy ser helt okej ut.
Hon har inte kastrerats än eftersom vi tog henne till veterinären och de sa att hon inte var redo. Hon är ca 10 månader gammal. Jag kan inte ta henne till veterinären förrän på tisdag eftersom de har stängt för påsk nu men vet någon vad hon kan ha och hur jag kan hjälpa henne? Jag har 100% panik nu och kommer snart att börja gråta.
Hur länge har hon varit i brunst? Från det att hon började visa tecken på brunst tills nu? Vad har hennes tandkött för färg?
Det var nog ganska nyligen, högst fem dagar sen som hon gick i brunst och hennes tandkött är ljusrosa.
#2 ok, då har vulvan inte hunnit svullna helt på henne antar jag? Har hon några flytningar av något slag? Hur menar du med att vulvan är uttorkad?
verkar hon uttorkad (om du nyper i nackskinnet och släpper, hur lång tid det tar för att det att lägga sig igen).
jag ksule nog rekommendera att du ändå förösker leta reda på en veterinär någontans, när illrar väl börjar visa tydliga symptom på att något är fel, har de ofta varit dåliga mycket längre, vilket innebär att de i de flesta fall behöver akutvård snabbt.
Vad som är fel med din tös är svårt att säga, men det kan vara allt ifrån aplastisk anemi (pga brunst), till livmodersinflammation eller att hon ätit något som satt sig fast i tarmarna, eller ja, en hel rad saker därimellan så det allra bästa är att konsultera en veterinär.
Vulvan växte ju innan men nu har den sjunkit in lite och ser ut lite som ett russin med en mycket mattare rosa färg än vad den hade innan. På så sätt tyckte jag att den ser torkad ut men kom på nu att det är lite som en person som har varit i vatten för länge.
Jag ska ringa runt och se ifall någon har någon sorts akutmottagning öppen.
hmm antingen är hon på väg ut ur brunst själv, vilket egentligen innebär att bara de yttre tecknen på brunst försvinner, men fysilogiskt är hon fortfarand ei brunst, och kan alltså risker aplastisk anemi ändå-
När du säger at thon varit i brunst 5 dagar, menar du då tiden vulvan har varit svullen? eller är det räknat från när hon precis börjad evisa tecken p åatt gå i brunst?
Har ni fler illrar än aurelie?