Han hostar något förskräckligt...
Jag & min kille fick hem en 2årig iller för ca en månad sen, när han kom hit så nös han lite i början.
nu nyser och hostar han något förskräckligt, vad tror ni det kan bero på?
eller han kanske är sjuk?
ska ta han till veterinären nästa vecka då vi har tid..
Det är svårt att svara på vad det kan vara, allt från en enkel förkylning till problem i andningsvägarna.
Eftersom du har en kull valpar hemma, hoppas jag att du inte hanterat valparna utan att tvätta dig innan och att illerkillen inte varit i samma rum som honan och valparna. En förkylning kan smitta valparna både direkt och indirekt.
//Ammi
Jättesvårt att säga, hoppas han inte blir värre under veckan, blir han de måste ni åka in med honom.
#1 japp vi har dom i olika rum, låter inte hanen komma in i hennes rum eftersom vi tror han är sjuk eller något.. jag rör inte ens ungarna, dom är ju bara 1 vecka. väntar tills dom blir 4a veckor (:
#2 ja vi vet (: men han har varit så här i ca 2 veckor..
#3 Då bör risken för att valparna ska smittas vara mindre :-) Men tänk på att du/ni kan ta med ev. smitta in när ni utfodrar honan.
Var extra noga med hygienen, tills ni vet vad det är och om det är något som kan vara en risk för honan och valparna eller ej.
Hoppas du får svar på vad det är, när du är till veterinären.
//Ammi

Om du fick hem honom nyss, hur mådde han i det gamla hemmet? Var han sjuk även där?
Men varför ska du inte röra valparna förrän de är 4 veckor gamla?
Tack ammi ska tänka på det (:
#5 Han nös tydligen i det andra hemmet med.. vi tror han kan ha astma!
För dom är små och blinda.. vill ta det lugnt tills dom öppnat ögonen och fått päls.. har rört dom ca 2ggr, men vill helst ta det försiktigt. vill inte att det ska hända dom något liksom..det e ju liksom jag som bestämmer när jag ska röra vid dom eller ej.. ville bara påpeka det!
#6 Ingen har sagt något annat heller, det var bara en fråga ^^
Paulina

#6 Vill bara ge dig ett råd. Visst du bestämmer själv när du ska börja hantera dem men valparna har fortfarande bra luktsinne och lär sig isåfall känna igen din doft och när dom väl öppnar ögonen och får hörseln så vet dom att dom inte behöver vara rädd för dig då dom känner igen din doft.
Jag tar i dem en gång om dagen ungefär just för att kolla så det står rätt till med dom. sen när Saga verkligen tillåter mig att hanskas med dem så börjar jag hantera dem mer och mer men såklart inte överdrivet mycket.
Detta allt för att valparna ska bli van att hanteras av människor och inte bara av djur.
Hoppas du tar åt dig av mitt råd och inte tar illa upp.
#8 Okej tack (: ska börja göra så.. ta i dom mera.. så att dom känner min doft sen..
ja jag tar åt av ditt råd (:
Försökte fixa presentation av mig, men jag lyckades inte, jag är helt noob på blogg, önskar att jag satsat en del av dom 5 åren jag spenderat på wow att lära mig nåt annat än lvl och raida….måste nog be mina döttrar om hjälp att få till min sida här, lite trist att bara existera som en grå siluett
Jag tycker det låter som mercedez var när hon åkte på lätt lunginflammation, först vart hon förkyld i typ 3veckor sen vart hon hostig sen vart hon slöare alltså sov mer så då åkte vi in med henne och krävde en akut tid hade annars fått vänta en vecka innan hon hade fått komma in, vetrinären tyckte att det var bra att vi kom in snabbt annars hade det kunna slutat mycket värre.
Hoppas han inte blir värre under veckan isåfall får ni ringa och be om en akut tid hos dom.
#11 mmm, men han är jätte sprallig och pigg…
får se vad som händer, om han mår dåligt.. han sover inte alls mycket tvärtom han fredrar lek istället eller äta (:

#12 Illrar är väldigt duktig på att "spela friska" tills dom blir riktigt dålig och då är dom dåliga. Så om jag hade varit du så hade jag åkt in till veterinären för något fel är det och så ska han inte behöva ha det. Plus att det är viktigt att han blir frisk så fort som möjligt för valparnas säkerhet och dom andra illrarnas skull. Visst att han inte är i samma rum som dem och att ni är noga med att tvätta er osv. så KAN det lätt hända att valparna blir drabbade ändå. Dom är särskillt mottagliga av sjukdomar upp till dom första 3 veckorna.
Åk till veterinären. Hostar han sådär så är ju något helt klart inte bra och då krävs det vård.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag hade nog oxå åkt in, de kan gå fort tills dom blir ännu sämre även om dom försöker visa sig friska.
mhm ska göra det (:
Hur är det med honom nu ?
han har inte hostat på 2 dagar (:
Så skönt.
ja men om det kommer tillbaka imorrn eller söndag så dra vi på måndag till vet.. annars blir det tisdag då vi ska kastrea han med (: