Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 3190 ggr
illris
0

EN FRÅGA ANG. FRONTLINE SPOT ON (LÖSNING)

är det någon här som har använt FRONTLINE SPOT ON (LÖSNING) ?

då menar jag den som man placerar ut mellan skulderbladen & i nacken. det finns även en som man häller in i öronen på katt eller iller,men den menar inte jag. min gismo råkade ut för ett tag sedan ut för katt skabb i sina öron när han var ute. gick då till veterinären med honom där han fick öron droppar mot skabben i 2 omgångar som inte hjälpte alls. då köpte jag denna frontline spot on som han fick mellan skulderbladen & i nacken. gismo har haft en omgång med detta nu,men min fråga är om det är nån här som vet hur tätt efter man får ta detta efter varandra ?

AmmiG
0

Det rekommenderas numer att man använder Stronghold mot öronskabb på illrarna, eftersom den inte innehåller alkohol.

Frontline Spot on (lösning i blå plastpimpetter), brukar man droppa 2 droppar i var öra och sedan några droppar mellan skulderbladen.

Har för mig att det ska vara en vecka mellan behandlingarna, när du använder Frontline. Det står på kartongen, samma som katt.

Faxlin
0

Jag har aldrig använt det själv. Stronghold ska dock vara väldigt bra har jag fått det rekomenderat.

Nu var det länge sedan mina töser hade skabb. (peppar,peppar ta i trä). Men då de fått det har jag gett dem sina sprutor så har det blivit jätte bra. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Har hört om en spruta mot skabb som heter Ivomec. Någon som har testat den???

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

illris
0

nej,den har jag ej testat men hört andra med iller som fått skabb som gjort det. men det hjälpte inte alls säger dom.  jobbigt detta med katt skabb tycker jag,& en pina för illern. ett rent helvete om man får uttrycka det så att få illern skabbfri. där jag bor finns det gott om katter som springer ute överallt. har de katt så ska de ta reda på dom så att de ej gör skada tex skiter & pissar överallt. bodde förut längst ned med altan där alla grannars katter skulle in på min altan & skita & pissa. sa till dom men de brydde sig ej. räknade till 18 stycken olika katter som var hos mig flera gånger om dagen & gjorde sina behov . ÄCLKIGT !! DESSUTOM BLEV DET ÄCKEL LUKT EFTER ALLT DETTA ! jag flyttade därifrån. så nu bor jag igen som innan på 2: våningen & där når inga katter!

elinn
0

Jag har hittills bara gett mina sprutor (förutom när jag hämtade ut ett recept att behandla med för yran, men den avbröt jag då jag inte litade på innehållet)

Sprutor har fungerat för mig (dock lite dyrare eftersom man måste gå till veterinären två gånger) men jag har kännt att det är lite jobbigt att behöva behandla dem själv med örondroppar.

Allt det här var innan jag hörde talas om Stronghold som man droppar i nacken så nästa gång mina har skabb ska jag prova det.

Madde
0

Jaså. Ska man ge sprutan ivomec måste man ge 2 gånger???

Är ju inte fel och veta sånt när dem går till vetrinären. Alla vetrinär är inte informerade om sånt. Glad

elinn
0

Jo det är ju så att man måste gå till veterinären två gånger så det bli ju lite dyrare men med tanke på alla turer som varit fram och tillbaka angående om örondroppar är bra eller kan skada illerns öron så har jag hellre velat ha sprutorna.

Det har oxå varit väldigt smidigt då jag själv inte behövt göra något speciellt mer än att rensa öronen och tvätta filtar m.m.

AmmiG
0

Vi använde Frontline spot förut, om någon av illrarna fick öromskabb. Fortsättningsvis att använda Stronghold, eftersom det inte innehåller alkohol, hoppas det är så bra som det påstås…

Är det någon som har Stronghold hemma och kan titta på hållbarhetsdatumet. Skulle vara intressant hur länge man kan ha det liggande.

Faxlin
0

Jag har precis som Elin kört med sprutor. Och det har varit helt suveränt. Först en spruta så när man kommer tillbaka tittar dom att alla är döda och så ger de en spruta till. Detta för att då ta de som eventuellt kan överlet och kläcks efter den första sprutan. Har aldrig varit med om att detta inte varit hundra procentigt.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#9 Kruxet är att jag inte tycker om att utsätta dom för obehaget med sprutor, om det finns andra lösningar.

Faxlin
0

#10. Nej, det kan jag förstå. Och jag liksom dig hoppas på att det fungerar bra med dropparna i nacken. Enligt de informationer jag fått så ska de fungera lika bra som sprutorna. Och då väljer jag också det alternativet, självklart. Nu har jag haft turen att slippa skabb så pass länge att jag inte kunnat prova dropparna ännu. Och i ärlighetens namn hoppas jag turen håller i sig. Flört
Men skulle den vara framme och de får skabb igen så då ska jag testa dropparna.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jag har sluppit skabben i flera år och hoppas precis som du, att odjuren håller sig borta. Tänker dock kosta på mig en Stronghold och ha hemma, om utifall att odjuren letar sig hit, förutsatt att det är lite hållbarhet på den.

TottsiGirl
0

#12 jag har stronghold liggandes hemma sen Gustav hade skabb så jag kan ta mig en koll när jag kommer hem ikväll om hur lång hållbarheten är Glad

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Madde
0

Med hur stort mellanrum ska man ta sprutorna???

Någon som vet? Är ju som sagt inte så insatt i det här. Men nån gång så kan det ju bli aktuellt.

elinn
0

Hmm, nu var det ett tag sedan jag behövde behandla mina för skabb men jag har för mig att det är med tre veckors mellanrum man tar dom.. Men är inte helst säker…

AmmiG
0

TottsiGirl: Tack, skulle vara toppen om du vill göra det. Skrattande

tessa
0

Hej Ammi och Maria!

Lägger mig i lite kring detta med stronghold, om det går bra.. =) Vill bara berätta att den stronghold som vi fick utskriven i februari månad, till Julius och hundarna går ut i mars och maj månad, år 2008 - lång hållbarhet med andra ord.. =)

trollet85
0

Anledningen till att man inte ska droppa Fronline i öronen är ju som sagt att de inneghåller alkohol o han då ge frostskador på öronen (ja kan ha fel nu men de e va ja har hört) så därför ska man ge Stronghold istället. Nackdelen me Stronghold är att man måste få de utskrivet är vertrinären o kan då inte droppa vid misstanke om skabb utan att varit hos vetrinären först. Läste nån stans att vetrinären behövde tillstånd/behöringhet för att skriva ut de, men de tror ja nästan alla har nu mera. Dock har ja hört att man kan använda frontline o droppa i förebyggande mot fästingar o löss men då bara i nacken/ryggen.
Vet att man inte ska droppa kaniner me Frontline då dom dör av medlet Förvånad så frågan e hur bra de e o droppa I ÖRAT!!!

AmmiG
0

#17 Va bra. Då ska jag be min vet. skriva ut Stronghold åt mig.

#18 Du har helt rätt om alkoholen. Den kyler när den dunstar och det kan, om man har otur, ge frysskador i öronen.

Behandla i förebyggande syfte, ska man aldrig göra utan samråd med veterinären. Har man möjlighet att kolla upp, så att man *vet säkert*, att det är öronskabb. Då kan man sätta in behandligen snabbare om man redan har Stronghold hemma.

*….* = fet skrift. Alla knappar är borta.

illris
0

jag hade frontline som man enbart placerade i nacke & mellan skulderbladen.  ( INTE DEN FRONTLINE SOM MAN DROPPAR I ÖRONEN ! ) det finns för båda ändamålen.  tack för alla svar som jag fått av er.

PeterJenna
0

stop!

Min bästa kompis pluggar till vetrinär!  1.hon säger ALDRIG ngt med alkohol i öronen på ngt djur!

och på Djurläkemedelsrådgivningen säger dom att Frontline ska absolut inte andvändas på iller.. varför vet jag inte..

ja har testat Stronghold för katt på pys och det hjälpte förts gången… sen kom det tillbaka ett tag senare och sist for vi till vet och dom droppade Ivomec liknade i öronen och då skulle alla skabb dö….det värsta var att hon påstod (vi var ovänner vetrinären och jag) att det kan vara mitt fel om det inte tog död på alla skabbdjuren pga att jag tidigare har provat med babyolja….nu är det så här att de där man droppar i öronen är redan en olja och dessutom tunnare än baby olja  fett löser fett bäst så dropparna löser upp baby oljan och kommer åt de skabb djur som finns kvar..

och en sak till alla som nån gång ens försökt rekomendera Gammelstads djursjukhus far dit så lovar jag er att ni kommer skämmas dom påstår sej kunna saker om djur.. tex då vi sku kastrera pysen så fick vi inte ge han mat från kl 18.00 kvällen innan… vi skulle in med honom klockan 10.00…. som sagt dom skryter med sin okunnighet…

evelinahornqvist
0

Jag frågade Apoteket igår när jag var dit om man kunde köra med Frontline mot skabb.
Det kan man inte.
Frontline fungerar mot löss och loppor bl.a. Men skabb gräver sig djupare och behöver annan behandling.

Du ska absolut inte använda Frontline! fick jag som svar.

UlrikaD
0

Bra svar du fick. Tråden är dock 4 år gammal.Flört

zickan
0

haha.. iof 4 år gammal. men informationen kan vara bra att putta upp :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

elinn
0

Och man får väl ändå säga att utvecklingen gått framåt under dessa fyra år. Nu kör jag bara på Stronghold och skulle aldrig utsätta mina illrar för sprutor längre eftersom jag inte behöver det. Bättre och lindrigare för dem och billigare för mig med Stronghold Skrattande

HannaM
0

#22 Förstod dom att du pratade om öronskabb? För dom gräver väl inte ner sig på det viset? Vi illerägare har en tendesn att benämna öronskabb som skabb och för andra människor är det typ rävskabb=)

evelinahornqvist
0

#26 Men skabb är ju skabb?  :) Jag frågade mest i ren allmänhet då mina har haft öronskabb, så jag frågade om både "vanlig" skabb och öronskabb.

Sarah
0

Jag har använt frontlie, droppat i nacken och det fungerar bra.

Sarah
0

justja… tre veckor är skabbens livscykel och man kan behöva göra om det, men det bör inte behövas. Jag delar på en dos till två eller tre illrar beroende på storlek

HannaM
0

#26 Nej skabb är inte skabb. der fins olika varianter, människoskabb och rävskabb tillexempel.

evelinahornqvist
0

Hur som haver, (såg ju inte att tråden var så gammal..haha), så ska grabbarna till veterinär på måndag.
Om Frontline är rätt eller fel behandling kan jag inte säga. Jag sa bara de som de sa till mig.

Det är ju ingen jättestor prisskillnad på Stronghold och Frontline direkt. :)
Sålänge de får rätt behandling.

Ceciliaolucifer
0

#31 Det beror på hur man ser det :) Stronghold kan du enbart få av veterinär och då måste du dit och få ett, dvs polklinik, undersökning, recept och sen betala för att få ut det.
Frontline köper du receptfritt på apoteket.

Min erfarenhet är att Stronghold & Advocate är bra och tar död på öronskabb och en massa inälvsparasiter, och det är lämpligt att använda på iller.

Frontline rekommenderades inte av tillverkaren till iller.

MimmieM
0

Jag använde Frontline på Oliver och Zeke när de hade fått kattloppor. Fungerade jättebra! Dock användes alltid Stronghold för öronskabben.

Carpe Diem