Nindo söker nytt hem
Pga sjukdom fick vi för en tid sedan avliva vår iller Grumme. Vi har försökt att få vår andra iller Nintendo, kallad Nindo, att uppskatta livet som ensamiller men vi märker att hon saknar en lekamrat och vi har ingen möjlighet att skaffa en ny. Vi har kommit till insikt att vi därför inte längre kan uppfylla hennes behov och göra henne lycklig och därför måse vi nu finna ett nytt hem åt vår lilla ögonsten.
Hon är en pastellhona på ca 2,5 år, kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Försäkringen hon har kommer att skrivas över på den nya ägaren.
Nindo är en väldigt social tös som gärna vill vara där du är och älskar att busa och gosa. Hon är ganska hårdhänt av sig och leker gärna med tänderna men biter inte speciellt hårt.
Eftersom hon är så social vill hon ha en lekkamrat, endast människor räcker inte riktigt till för henne. Hon behöver en annan iller att leka illerlekar med och sova med. Det var länge sen hon träffade andra illar än dom vi själv hade så jag vet inte hur hon kommer att reagera på främmande djur men jag tror att hon kommer att vänja sig snabbt.
Hon är inte bitfri. Hon kan om hon inte får tillräckligt mycket uppmärsamhet nafsa i våra tår men det sker sällan. Gästers tår är dock väldigt goda att bita i och det är dessvärre nog mer regel än undantag att det händer.
Nindo är inte så bra på att gå på lådan, hon går kanske 6 av 10 gånger, ibland mindre om lådan inte är ren. När hon inte går på lådan bajsar hon oftast precis sidan om/framför lådan så att ha en tidning runt om är en god idé. Hörnlådor uppskattas mest.
Nindo älskar utepromenader, långa som korta och är duktig på att gå i sele. Hon kommer oftast när man kallar på henne med hennes namn och gör "pussljud".
Det är lätt att klippa klorna på henne. Du lägger henne på rygg i knäet och där ligger hon oftast still tills du är klar.
Nindo är inte kräsen. Hon har gillat all mat vi har testat, just nu äter hon Orijen. Lite övergångsmat följer med.
Medföljes:
Lådor
Ett flexikoppel
Tre-fyra selar
Vetegroddsolja
Ett gäng leksaker
Mysiga filtar
Vi har även en tvåvåningsbur, FurretTower, som kan köpas till separat för 1000 kr (nypris ca 2500:-). Denna har våra illrar haft som ett krypin och det har varit väldigt uppskattat. Till den medföljer lite rör, fyra platåer, ett mjukt rör och en drickflaska (Nindo vet inte hur den ska användas dock).
Hon är INTE någon nybörjariller och för att vara säkra på att få ett livslångt hem till tösen vill vi att hon kommer till någon med lång vana av illrar som kan hantera en lite tuff iller. Vi skulle bli väldigt lyckliga om hon fick komma till ett hem i Skåne så att vi kan fortsätta att träffa henne då och då, hon betyder så mycket för oss!
Vi tar en symbolisk summa om 500kr för henne.
Det nya hemmet förbinder sig vid köpet att vid en omplacering ge Nindo tillbaka till oss, så ordnar vi ett nytt hem åt henne.
På bilden ligger Nindo med Grumme och myser.
Tråkigt att tösen inte mår bra själv, men jag måste säga att det var en av de bästa omplaceringsannonser jag sett på länge. Hoppas att tösen får det hem ni söker!
Ja det är jättesynd, vi har gråtit floder över detta och vill verkligen inte men vad ska man göra? Eftersom hon inte mår bra känns det som att vi inte har något val. Det hade varit egoistiskt av oss att ha henne kvar. Vi älskar henne och vill hennes bästa även om det betyder att vi måste skiljas från henne.

En kanon annons och jag beklagar att ni måste omplacera henne men kontrakt är kanon =) Och förstår om ni inte kan skaffa en vän till henne just nu eftersom du väntar en valp =)
Beklagar att det inte funkar, hoppas ni finner ett varaktigt hem åt flickan.
#3 Nej det går ju inte tyvärr på länge än. Ronja kommer att vara ca 18 månader när bebisen kommer och vi har en katt också dessutom. Vi har varit stödhem till katter ett tag men det får vi också sluta med nu när dessa katterna har flyttat. Vi kommer inte ha råd och tiden och orken blir nog också begränsade med två små barn i huset.
#4 Tack så mycket. Jag hoppas också att någon kan öppna sitt hem för vår lilla pärla. Hon är helt underbar och har en stor personlighet.

#5 jo precis det jag menade. jag har knappt tid för mig själv när jag lagt tid på pojken och illrarna och hushållet här hemma. man får ungefär en timme och slappa lite ensam varje kväll innan det är dags för att sova. så hade inte vi haft det knapert med tid och pengar nu hade sötisen fått komma hit.
Lillgumman då! Eloge för en av de bäst formulerade annonserna på länge! Håller alla tassar för att hon ska få det perfekta hemmet! Man vill så mycket, men ibland kan man inte få det att gå ihop hur mycket man än vill.
Paulina
#7 Tack så mycket. Det känns så hemskt att inte kunna få till en lösning, det känns som ett stort svek. Vi skaffade henne för att vi ville dela våra liv med henne tills hon inte fanns mer och nu måste vi lämna bort henne.
Får nästan panik bara av tanken på att hon inte kommer att bo hos oss sen. Jag hoppas att det nya hemmet kommer att finnas tillräckligt nära för att vi ska kunna komma och hälsa på regelbundet.
Puttar upp för vår tös. Ingen som är intressead?

putt
Putt igen
Aw jag är intresserad men bor väldigt långt ifrån skåne. Maya saknar en lek kompis då rufus är lite för lat för att leka med henne när hon vill vilket gör att hon hoppar på honom och leker, han blir arg och nafsar till henne och dom blir osams. Men som sagt, väldigt långt ifrån skåne tyvärr =/
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Åh, vad synd. 
Om vi inte hittar någon intresserad i Skåne får vi börja leta längre bort men vi vill först och främst kolla här så att vi kan fortsätta att träffa henne. Vill inte mista vår älskling helt.
#13 Det förstår jag. Hppas att det ska gå bra med sökandet! =)
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Har PM:at dig Lenore

putt hoppas den hittar ett hem ..
Tösen söker fortfarande ett nytt hem.
Jag hoppas att du snart hittar något hem till tjejen.

synd det är så långt bort annars vet jag en i mitt område som söker =( och i den familjen finns det iller vana.
#19 Tusan. :(
Flera intresserade har hört av sig (dom flesta hade ingen eller begränsad erfarenhet av iller) men bara en har passat. Tyvärr visade Nindo sin sämsta sida när hon var här och hälsade på så hon avstod.
Håller tummarna för att fler med längre erfarenhet och lämplig karaktär hör av sig. Nindo är ju så ensam. :(
#20 Ni kan alltid komma ut på lek hos mig och min lill tös om ni vill :)(svalöv)
Hälsningar Malin

Tack Lenore, för att du lägger så mycket energi på att hitta rätt hem för goa Nindo.
Inte lätt att hitta rätt! Idas döttrar är starka flickor med revirkänsla som heter duga….
De väljer sina vänner efter kriterier man inte alltid förstår ;) Maya, är precis lika cool…
Jag kan lita på henne till 100% . Hon kan sova hos mig, utan problem, hon skulle aldrig i livet väcka mig eller störa mig.
Men däremot, så kan jag aldrig veta hur hon reagerar på en ny person! Maya är stark, hon väljer själv, vilka som är OK!
Tråkigt att en av Idas döttrar ska flytta :( Men jag är så imponerad av att du har klarat allt så bra, sedan du fick barn och att du har lyckats kombinera både Moderskapet o Matteskapet:)
Det är inte så lätt alla gånger!!!!
Hoppas att Nintendo, ska hitta exakt rätt!
Håller tummarna och önskar dig lycka till!!!
Kram
Lillan
Synd att jag bor så långt bort!
Det känns nästan som om du beskriver min lilla Dolly dära, livlig, busig, mysig, envis och något kär i besökares tår ? ;)
Jag hoppas du hittar ett bra hem till henne!

jag är fortfarande kär i denna lilla tjej…..!vi kan byta henne mot några ormar och en hamster? 

#19 ja denna tjej som söker iller har själv haft en liten problem iller inom trotts och bit området. och hon är völdigt ofta vakt åt mina då jag behöver det =)
Finns hon kvar?
#22 Det är verkligen tråkigt att hon måste flytta men som du säger gör vi allt för att hitta precis rätt hem. Många har hört av sig aoch varit intresserade men ingen har varit rätt. Vi vill att det ska kännas helt bra för vi vill inte att hon ska behöva flytta runt.
#24 Haha, nja vi har nog varken intresset eller platsen för ormar och en hamster så tyvärr. :P
#26 Nindo finns kvar. Jag skickar min mail och mitt nr till sig i ett pm.
Puttar upp tråden. Nindo har inte hittat något nytt hem än.
Vart finns lilla Nindo hittade inget i anonsen om det (läste kanske lite för snabbt)
I think more things before breakfast than people think all day 
#29 om du går in på personens sida så står det där.
Hälsningar Malin
Okej :)
I think more things before breakfast than people think all day 
Jag är väldigt intresserad av Nindo =) verkar vara en underbar tjej
#29 Oj, det glömde jag kanske att skriva. Hon finns i Lund, Skåne. :)
#32 Jag skickar ett pm till dig så kan vi prata mer om det där!
Söt tjej, hoppas hon hittar rätt hem i #32.
Nästan synd att vi redan bokat upp en kompis till Bogey till sommaren. Nindo skulle kanske ha passat bra och hon är dessutom pastell som vi faktiskt har funderat på. Hade varit lite långt till Lund bara.
#34 Ja vi får se hur det utvecklar sig. :)
Nindo behöver verkligen ett nytt hem och en lekkompis så att hon kan få den uppmärsamhet och aktivering hon förtjänar.

Jag har en iller som blir 3 år i Maj. Behöver Nindo fortfarande ett nytt hem?
#36 Nindo är "tingad" av en kille som bor i närheten men han kunde inte ta henne förrens februari.
Dock har vi sagt att eftersom Nindo behöver ett nytt hem snarast möjligast står dörrarna fortfarande öppna för andra som bor i Skåne. Vi vill ju i första hand ordna ett hem i närheten så att vi kan fortsätta att träffa henne regelbundet.
Om det inte skulle fungera i det nya hemmet och inga andra i Skåne är intresserade är vi beredda att leta efter hem i hela Sverige.

Okey, men ni kan väl höra av er på till mig på qarro86@hotmail.com om det skulle bli intressant för er. :)
#38 Det ska vi göra! :)
Vi uppdaterar tråden också och berättar hur det går.
Vi har läst om henne flera gånger. Min sambo vill ta henne men jag tror inte vi har tillräcklig ekonomi för 3 illrar :(
#41 Det är tråkigt när ekonomin sätter stopp men det är ju viktigt att man har pengar till alla utgifterna. Det kostar ändå en del med försäkringar, mat, vaccinationer osv.
Nindo flyttar tidigare än planerat, redan nästa vecka! Håll nu alla tummar och tassar för att det ska fungera i det nya hemmet!
Dom har inte haft iller tidigare men dom verkar väldigt pålästa och engagerade. :)
#42, Önskar Nindo lycka till o hoppas allt ska gå bra.
Tyvärr fungerade det inte i det nya hemmet, dom fick inte bukt med bitandet och tjejen blev rädd.
Nu börjar vi känna panik, vi har ju en dotter på 1,5 år och jag är höggravid med foglossning och jobbiga sammandragningar och bebisen kommer om 1,5 månad och vi har fullt upp med allt som ska ordnas iom bebisens ankomst.
Dessutom känns det helt förjävligt att stänga in henne i sitt lilla rum igen där hon får vara helt ensam hela dagarna utom några timmar på kvällen efter att dottern lagt sig. Det kommer ju bli ännu svårare att ha henne ute sen också när bebis kommer, då måste jag kunna sitta och amma i lugn och ro utan att riskera att bli biten i tårna eller att Nindo kryper upp i famnen där bebisen är (om vi sitter i soffan tex). Vi känner att vi inte alls kan uppfylla hennes behov, mer än tak över huvudet och mat i magen. Vår lilla pärla förtjänar ett mycket bättre liv än så!
Fan, vad ska vi göra?! Någon som kan komma på en lösning? 
Jag har lagt upp annonsen på blocket igen men det är nästan bara oseriösa människor som hör av sig eller folk utan illererfarenhet och eftersom Nindo bits fungerar det ju inte och vi vill inte att hon ska hoppa runt i 100 olika hem. 
Kan inte uppfödaren ta tillbaka henne? var kommer hon ifrån?
Önskar jag kunde hjälpa, men jag kan tyvärr inte det..
#44 Vilket trist dilemma ni har där :( Hoppas att det finns någon där ute som passar för lilla Nindo..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#44, Ni kan inte spärma av till storarummet så hon har resten att springa i så länge ? Jag menar, så slipper hon ju vara i ett rum bara.
Tråkigt att det ej funkade i de nya hemmet, hoppas nån kan ta sig an henne.
Men fy vad trist! Önskar verkligen att min sambo inte var så emot illrar så hade jag mer än gärna ställt upp. Hoppas att ni hittar ett hem åt henne snart!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Hjälper till att putta lite
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
puttar lite
#47 Tyvärr kan vi inte det då planlösningen inte tillåter det. Det finns ingen dörr utan bara en korridor och i så fall skulle vi inte ha tillgång till skötbord, kök och toalett.
Läget känns iaf inte lika hopplöst och akut som innan. En tjej från Uppsala har hört av sig som jag ska prata lite mer med. Hon hade lång erfarenhet av illrar och en underbart snäll människa har erbjudit sig att vara akuthem om det skulle ta tid att hitta ett hem till henne så stressen har minskat väsentligt.
Här håller vi tummarna för att Nindo ska få komma till rätt hem med en gång.
Putt igen!

Hur har det gått egentligen för lilla Nindo?
Hon finns fortfarande kvar. Hoppas hon kommer till ett hem med illerkompisar så dom kan busa dagen lång.
Nindo kommer att flytta till ett akuthem tills hon hittar ett permanent hem. Usch vad vi kommer att sakna henne.
Många har hört av sig, seriösa som oseriösa men tyvärr har inte rätt hem uppenbarat sig än.
#56, Fy så jobbigt, vet hur det känns 
Eftersom hon saknar en illerkompis att leka med så räcker nog inte jag till där riktigt annars hade det kanske varit en möjlighet då jag inte bor så långt ifrån er heller och ni hade haft chans att hälsa på.
Vem är akuthem om man får fråga?
Hälsningar Malin
#57 Ja, det hade varit jätetbra om hon kunde bo så nära oss. Det känns hemskt att tänka tanken at vi kanske aldrig mer kommer att få se henne mer än på bild. Men man måste ju samtidigt tänka på hennes bästa.
#58 Det är kanske bäst om hon själv ger sig till känna.
# 58 Nindo kommer att bo här tills hon hittar ett nytt hem.
Sara
Jag önskar jag kunde öppna mitt hem………..
Får hoppas det går bra för Nindo.
Har varit väldigt sugen, men vi hade redan bokat upp oss på en valpis till sommaren när hon dök upp. Annars hade hon fått komma hit och busa med Bogey.