Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 973 ggr
Lissi08
0

Ior vägrar äta kött med ben i

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jupp nu har jag gått och intalat mig själv igen att det går att få min lilla envisa iller att äta möss, så jag köte ett par och försökte få honom att äta dem (tvingade på honom den nästan) men icke sa nicke det gick minsan inte att få honom att äta möss 
och kykling vingar äter han inte heller dem ska bara gömmas bakom soffan tills de blir sten hårda .. 
Men när det gäller fläsk det äter han utan problem men det inehåller inga ben, vilket jag vill att han ska få i sig !! 

Några tips??? Hur får jag min goa iller att äta bra kött med ben i???

[jennyrapp]
0

Testa o ge ihop med äggula eller något annat som han tycker är gott kanske? :)

Lissi08
0

testat,  de slickar han bara bort :/

HannaM
0

Det finns broskben av gris att köpa, bland annat på citygross och i hötorgshallen (för visst bor du i stcokholm?). Där kan illrarna äta det benet som är av brosk, det osm är stenhårt får dom inte i sig. Sen kan du ju prova att köpa ett kycklingskrov, revbenen är mycket mindre än benen i en kycklingvinge, dom kanske kan slinka ner lättare?

Gottfridsson
0

Om du köper en hel kyckling (färsk eller fryst) och styckar, så kan du skär loss revbenen längs med ryggraden och prova att ge honom det.

Revbenen i kyckling är tunna och lätta att tugga, vilket kan hjälpa till att vänja illern vid ben.

Lycka till!

Aviendha
0

Du har fått bra tips, men jag tänkte ge ett enkelt som du kanske redan testat: har du värmt musen innan servering?

Det var först när mina fick kroppstempererad mus, som jag dessutom dinglade med i svansen som de högg den. Innan hade de inte alls fattat vad den var till för.

Sen gäller envishet med. Jag vet inte hur länge jag serverat kyckling utan att de ätit, och när de väl tuggade så lämnades benen. Men finns det så kan under ske ;)