Han tuggar på filten?
Ja, som rubriken lyder, han ligger och "äter" på en av filtarna…
Varför gör han såhär?
Endel illrar gillar vissa sortes tyg och då bör du byta ut det mot något annat. Vet om alldeles för många illrar som fått problem med tyg i magen efter att de tuggat på filtar, strumpor etc. Tror det är själva gnisslet som blir, när dom tuggar på tyg, som dom gillar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Och medan du byter, kolla gärna igenom alla tygsaker du har där hemma för att kolla om det är hål i dem eller om de är "angripna". Då får du dels ett hum om vilka tyger som prefereras och om ev. tyg kanske råkat sväljas.
Paulina

Hur gamal är han?? Vet att valpar gör det, åtminstonne dom som jag har fött upp har gjort det. En av dom dog förra våren pga att hon hade tuggat i sig från fleecefiltarna jag hade i hagen, hon var 5 veckor gamal när detta hände och hon klarade inte operationen för att ta bort stoppet i magen så hon dog. Dom illrar jag har nu kraffsar mest på sina täcken och filtar, har inte sett någon av dom tugga i dom. Vad det beror på att din hane tuggar i sig filtar, kan vara att han känner sig ensam eller inte har något att göra. Sysselsätt honom mera, kanske skaffa en kompis till honom om du har möjlighet till det. Illrar gillar sällskap med andra illrar det ser jag här hemma hos mig, dom sover och leker samman alltid när inte jag har möjlighet till att sysselsätta dom själv.
Jag har en hane som är i full brunst, och på nätter har jag honom för sig själv då han annars håller alla dom andra vakna då han hela tiden vill para sig med dom, oavsett om det är hanar eller tikarna. Miller håller på att kraffsa överallt pga att han inte får vara ihop med dom. han får vara ute i köket och hallen under nätterna, och då jag har sovrumsdörren stängd, så kraffsar han på den eller på toadörren, allt för att han vill in till sina kompisar.
Det behöver inte bero på understimulans heller ^^ Jag har en kille som tuggar hörnen på mina soffkuddar, och det gör han absolut inte när han är stressad. Jag känner en annan iller som inte heller är understimulerad eller ensam, som blev helt manisk när han fick tag i min kofta. Tror mer det rör sig om en preferens för materialet. Precis som att vissa människor gillar olika mat för konsistensens skull.
Paulina

Elliott tuggar också på en del tug, det beror inte på understimulering, han verkar helt enkelt gilla själva konsistensen och ljudet det blir.
#3 Var det inte den valpen som du hade sett tugga hål på filtarna förut men inte tog bort dom ändå?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Lars tycker ocksa om att tugga, men da pa rep. Gnisslar fint i tanderna 
// Amanda
#3 Men snälla, är du helt säker på att hon dog under tiden hon opererades? I hennes minnes tråd så skriver du att hon dog hemma.
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6026ee46-ad1a-4eec-a4ab-f87aec4a39b6&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
#8 Dom kanske är fler som dött av detta? I minnestråden står det att illern är 7 veckor..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Eller så vill någon ge sken av att hon visst tar sina djur till veterinären…

Cliff är besatt av min ena scarf. Tror som många andra att det har med vissa material attt göra.
det är en ganska ful fleecefilt. Har aldrig sett honom tugga på någon annan filt (oavsett material)
han kanske helt enkelt håller med mig om fulheten i filten.. ;)
Får byta och hopas att den nya inte smakar lika gott. =D
#TS Vissa illrar har en förkärlek till att tugga lite på tyg men jag skulle nog inte säga att det hör till det "vanliga". Det brukar ske under en övergångsperiod i deras liv och händer bland valpar och vuxna.
Som alla andra säger, håll koll på materialet och försök om det går att ta bort det materialet hemma.
#12 Det finns olika kvalitéer av fleece med, men vad vet man, du kanske har en stilmedveten iller ;)
Paulina
Som vissa här nämner så tycker jag du ska byta ut de filtar han bitar på o kolla vilket typ av tyg det är så du inte går o köper samma sort igen. Varför han gör de kan ju bero på att det gnisslar skönt i tänderna o att han just gillar de tyget.
Nemo är målsökade till kardborre tur att det inte så vanligt :P
#16 Det knastrar skönt mellan tänderna :)
Filten verkar inte sakna bitar. Har ersatt den och hoppas att han glömt den.

#6# Nä, det hade hon (dom) inte. När valparna börjar tugga på dom, så åker filtarna bort, iallafall fleecefiltarna gjorde det, men då var skadan redan skedd. Såg ett par dagar senare att hon började bli slö, och då åkte vi iväg till veterinären och hon blev röngad och då upptäcktes stoppet i tunntarmen på henne. Så det blev operation direkt som hon inte klarade sig igenom.
#19 Vad hette den illern som råkade ut för det förra våren?

Jaja Christel, varför måla in dig själv i fler hörn? Det är ingen som tror på dig ändå. Antingen har du haft två valpar som dött av fleecefiltar och inte lärt dig någonting från första, eller så vill du nu att folk ska tro att du visst åker till veterinären eftersom det IGEN kommit fram att du inte tar hand om dina djur och åker till veterinären när de är sjuka. Att en fem veckors valp som precis öppnat ögonen tuggar på fleece tycker jag bara det är jättekonstigt. Men du har ju även berättat att du ger dina valpar mat allt för tidigt så att de är undernärda. Kanske är det en anledning att de tuggar.