Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 886 ggr
Smeagol
0

När en tand har gått av..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smeagols tand gick ju av för ett år sedan ungefär. Alltså hans ena huggtand, där uppe. Och jag har hört att det inte ska vara någon fara med det så länge de inte har ont utav det. Har ju märkt att den har blivit väldigt brun. Men när man trycker på den så verkar han inte bry sig. Men måste man ta bort dem till slut eller brukar de klara sig bra??

smurfb
0

Albin bet av sin tand för flera år sen. Den är brun och allmänt äcklig. Den dör lixom efter ett tag. Precis som på människor så brukar man inte göra så mycket om en tand dör.

Smeagol
0

oki. det ltä ju bra eller vad man ska säga. Men kan de bli nå komlicationer med det då??

UlrikaG
0

Det beror sig lite på om pulpan har blivit skadad eller inte. Sol slog av tanden under sitt första år och veterinären lagade då hålet eftersom pulpan var blottad.

Helst vill de inte göra något med tänderna, men det kan leda till att hela tanden lossnar och det blir inflammation, om en skadad tand får sitta kvar obehandlad.

I de flesta fall görs det dock ingenting. Tror inte du behöver vara orolig så länge han inte uppvisasr obehag och äter som han skall, och tandköttet ser bra ut.

Smeagol
0

oki. men då kan jag känna mig lugn då=)

johannesorebro
0

LillChoppans ena huggtand har hon bitigt av ända från roten. Altså det är ingen tand kvar alls, bara tandkött.

gwen
0

#5 Oj då, ser du om hela tanden är borta, dvs om den blivit utdragen eller om den är avbruten. Om det sitter en bit kvar så kan ju även det ställa till problem. Kolla hos veterinären nästa gång du är där…