Iller iFokus

Iller

Etiketter: säljesköpesomplaceras
Läst 2048 ggr
strawberry09
0

Någon som säljer angora iller?

Någon som ska sälja angora iller? isåfall är jag intresserad av att köpa då jag länge ha velat köpa en sån! :) Flört

JossanH
0

En angora är inte så lätt att få fram. Båda föräldrarna måste bära på genen och ofta blir det ändå en majoritet av korthårsillrar i kullarna. Blir det en angora i en kull beror det oftast på en tillfällighet, inget någon har kämpat med att få fram.
Det finns de som avlar på angoror men ofta så används ju inte angorahonor i avel då de sällan har tillräckligt med mjölk för ungarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
0

Okej okej. Finns det någon som omplacera sin angora iller?

elinn
0

Som Jossan säger så finns det inte så många angoror i Sverige och jag har nog aldrig sett en angora som omplacering tror jag.

JossanH
0

#2 Men om du ska ta hem omplacering, är det inte viktigare hur illern är framför hårlaget?

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
0

Ok. illern liten finns och jag har skrivit att jag är intresserad men den säljaren var lite svår att snacka med.. så jag får nog leta vidare :/

zickan
0

Råkade poppa upp en här chockat nog. Ska inte avla vidare på henne eller hennes mamma. Men brorsan ska avlas vidare på hos annan uppfödare. Om honan där bär på angora kan det bli nån född.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Marina
0

Är jag svår att snacka med? Det tycker jag är orättvis tav dig at tskriva. Du kontaktade mig och ville bara köpa Liten, och erbjöd mig en stor sumam pengar för honom. Men jag nekade för att jag bara vill sälja Liten ihop med Nala. DÅ skrev du helt plötsligt att du skulle ha sagt innan att du kunde ta båda…Men eftersom jag tycker du bara verkade intresserad av Liten så svarade jag att jag tror de har det bättre hos någon annan.

JossanH
0

#5 Du kanske ska tänka på hur du framför saker. Det är ju inte första som tackar nej till dig. kanske du borde tänka på hur du marknadsför dig själv?

Om det absolut är en angora du vill ha och kan betala en massa pengar för den så varför inte dra ner till Danmark och inhandla en istället? Ta kontakt med nån uppfödare och se om du får napp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
1

Strawberry, hur mkt är du villig att betala för en angora?

Loveferrets
0

#5, Jag vet en som har iller till salu men denna person ansåg dig oseriös, du får visa bättre/mer intresse om du verkligen vill ha en iller till. Den är dock inte angora.

strawberry09
0

#9 2000kr

Ceciliaolucifer
0

#11 Då kan du köpa en färgskrivare och printa ut en bild på en angorailler.

För 2000kr så får du knappt en illervalp ifrån en seriös uppfödare.

strawberry09
0

4000kr kan jag ge f?r en angora.

MiniSku-
0

Det var någon som sa till mig förut att angoror inte mår bra. Alltså att dom är så innavlade att dom har päls i näsa och öron osv. Dom ska vara jätte slöa och dö tidigt pga detta. Personen sa att man ABSOLUT inte ska köpa en angora, även om dom är väldigt fina, just för att man inte ska sponsra det.

Jag har ingen aning men jag undrar om detta stämmer? Är det någon som vet att dom mår bra? Vore ju hemskt annars Gråter

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

zickan
0

Jag har en angora som inte var planerad. Visste inte att det låg på hanens sida och att lilla kiba kom var mer en chock. Men jag behöll henne och ser inge problem. Inte slöare för fem öre. Hon är våran pajas och den mest aktiva i flocken.
Visst kan angora ha problem pga för hårt avel. Men finns nog bra med. Beror nog på vem som fött upp, vad som finns i stammen och hur mycket den personen brytt sig om prob,em och undvikit grav inavel etc.
Finns ju problem med vanliga illrar med.

Jag vet inte. Kan inte mycket om angora heller direkt, läst en del men svårt att hitta info. Mest att jag vill köra på denna *lalalalala* hihi.. min tjej får inte bli slö och dö i förtid helt enkelt :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

HannaM
0

#14 Tja, nosfelet som många angoror har kan försvåra andningen. Ett skäl för mig bara det att inte köpa en angora.

Ceciliaolucifer
0

#14 Mycket är rykten och det finns ingen sammanställd fakta som man kan hänvisa till.

Jag har pratat med ett 20 tal angora ägare och diskuterat utseende, ålder och sjukdomshistorik och inget har tytt på att dom skiljer sig nämnvärt från våra korthårsillrar när det gäller livslängd och sjukdomar.  

Jag har 2st angoror och dom leker, beteer sig precis som vilka illrar som helst. Dessa två är dessutom dom mest aktiva illrar jag har haft. 

Den ena har en extrem nos och jag har aldrig upplevt det som att han har haft problem att andas. Det kunde fastna lite jord i näsborren när han ivrigt lekte i jordlådan som han fick fnysa bort.  Men vid förskylning så har han helt klart ett underläge när det gäller att nysa ut bakterier, och man kan inte heller gå ner via nosen och ta prover vid sjukdom.

sonny76
0

har  också vart i kontakt med dig  men   upplevde att  du inte verkade seriös i ditt iller köpande av vår omplaccering

vet inte hur många ggr du prutade på vår hona

tråkigtObestämd

JossanH
0

#14 Jag har full förståelse om man säger sådanna saker om de "första" angororna och de mest hårdavlade angororna. Jag har sett angoror som varit väldigt slöa, varit små i kroppen och haft allmänna problem med kroppen här och där. Detta berodde då främst på att de inavlades så hårt i början för att få fram vad man ville ha.
Efter att jag såg dessa angoror förstod man vad allt gammalt angoraprat gällde. Jag hade själv ställt mig extremt frågande till avel på sådana djur.
Man kan se liknande tendenser hos illrar som inavlats kraftigt pga färgen. Black self tex. De första blackself jag såg var i förfärlig kroppsbyggnad och hade div problem. Det jag sett senare år tyder på att blackself även kan komma i bättre förpackningar nu för tiden. De första hanarna jag såg var väldigt små och hade hemsk exteriör medans de sista hanarna jag sett varit i bra storlek och proportioner (dock har många problem med kryptokism).

De angoror jag har känt har varit i fin form. Ja, några har "problem" med trånga näsborrar- inte så att de får svårt att andas utan mer att man kan höra att det ibland är lite trångt. De har inte på något vis varit slöare pga sin nos. Men som sagt- har även sett endel skräckexempel…

#13 Du höjer priset pga pälslängden men ska pruta ned priset på en vanlig omplacering??

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
0

Ja det gör jag för att angora är inte vanligt i sverige. Men dom andra färgerna är väldigt vanligt här i sverige.

JossanH
0

#20 Ja, det är ju få som ändrar priset och "värdet" på en iller pga färg eller hårlag. Det är väl vanligast att man gör så på farmer men då priset redan är lägre blir inte skillnaden så stor.
Är du enbart ute efter en angora nu så tycker jag att du ska kontakta någon uppfödare i Danmark och åka dit och hämta en… om du får napp hos nån uppfödare vill säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
0

Ja jag vet att det finns angora illrar i danmark.

Nea
0

Vill du hemskt gärna ha en angora tycker jag att ett köp från utlandet låter som ett bra alternativ.

Tyvärr måste jag säga att du inte låter seriös i mina öron, speciellt inte med tanke på att du i ena studen prutar på en "vanlig" iller för att i nästa stund kunna ge massor av pengar för en angora, trots att båda är omplaceringar. Det är ingen större skillnad på korthårs iller och angora illrar, inte mer än att nosen kan se lite annorlunda ut och att pälsen är längre hos angoror. Ovasett hur en iller ser ut är det en iller och beter sig som en sådan med indviduella skillnader/egenheter.

Det viktigaste är trots allt att du kan erbjuda den nya familjemdelemmen ett hem med mycket kärlek och omsorg och inte utseendet.

strawberry09
0

Tack för alla tips. men jag tror jag väntar med en iller till sommaren.. Har fullt upp att ta hand om mina tre ungar just nu.