Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 672 ggr
Anyway
0

Hur många kan han äta ?

Här kommer en väldigt wierd fråga, men försök svara ändå.

Om man har en illerhane och hona i en bur och hanen betäcker honan och honan föder 10 ungar i samma bur, som sedan hanen börjar äta upp (!!), hur många bebisar orkar han äta ?

Sorry om den är fel-postad. Flytta den gärna till rätt kateg.

Sara
0

Risken är väl inte att han äter upp alla, utan att han dödar dem bara.

Sara

Loveferrets
0

Jag kan ha fel här men jag tror inte man ska ha hanen i närheten efter honan har fött, jag tror hon sköter allt själv. Men tror du att din hane har ätit upp valparna ?

JossanH
0

Som Sara skriver- de han inte äter upp dödar han förmodligen. Enormt stressande för stackars mammailler….

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Eller så kalasar dom tillsammans så alla blir käk. En stressad hona kan reagera på många olika sätt bland annat genom att ha ihjäl och äta upp valpar.

zickan
0

Samma beteende runt de flesta djur. Honan dödar lätt sina ungar under stress.  Inte alltid hon äter upp allt men oftast.  Vet inte hur det är med en iller hane runt så unga valpar. Men biter honan ihjäl dom så anser han nog att de är passande middag. Dock vet jag inte. Vet att råttor ofta äter upp eller iaf dödar sina ungar pga stress, stress att ungarna ska tas iväg. eller hanen dödar för han vill ha honan för sig själv. Kan även äta upp ungar när de saknar nått i sin middag eller vattnet är slut osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
0

Många honor kan även utan stress äta upp sina egna honor och hon känner att dom är felande eller vad man ska säga

Anyway
0

Jag vet detta. Men frågan var : Hur MÅNGA orkar han äta ? dvs, hur många bebisar blir kvar ?

JossanH
0

#7 Lite som att jag skulle gissa på hur många mackor du kan äta. Är ju helt omöjligt att svara på. Det beror ju på så mycket olika faktorer som hanens storlek, om han är hungrig eller ej, ungarnas storlek, hanens personlighet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Trollmusen
0

När jag hade Tilly och hon fick sin första kull (april 04) som var 6 valpar stor, då dödade hon 4 varav hon åt  upp 1½ dom andra 2½ dödade hon som sagt var bara. Samma sak hände även hennes andra kull där hon fick 4 hanar, en bet hon ihjäl men åt inte upp honom, dom andra 3 överlevde och är idag snart 5 år gamla (blir dom den 22/4). Tilly fick sen inte fler kullar just pga att hon hade dödat i dom 2 första kullarna hon fick. Sen har jag även haft valpar som tikarna inte har velat ta hand om över huvud taget. Detta hände både i den ända levande kullen Lina fick (dom är 6 år idag dom som lever, men Kahn är en av dessa 6 överlevande valpar i)och av Tiffanies 4 kullar. Sen i dom 3 kullarna som Agnez har fått, så var där i hennes första kull (han bor idag i Norge, och om jag är rätt underrättad så är avelsdjur där och han lever ett bra liv trots sitt handikap) en som hon bet av (strax ovanför knäet) ett av bakbenen och ca halva svansen på, och i hennes 2:a kull var det en hane som fick svansen emellan. Hennes 3 kull var på 11 valpar var av 2 inte kom ur fostersäckarna och en ville hon inte veta av trots att jag la den vid hennes spenar hur många gånger som helst, på eftermiddagen dagen efter födelsen låg han i toalådan död. En 4:e valp (Durga ni som har läst om henne här inne) dog 5 veckor gammal då hon hade tuggat i sig av fleecefiltarna i hagen.

Jag skulle däremot inte våga ha en hane med tikar som har valpar då jag är rädd att dom ska döda valparna, Men jag har haft 3 tikar sammans i hagen som har valpar som har varit nästan lika gamla, jag hade Lina, Tilly och Tiffanie som alla hade valpar med ca 1 veckas 10 dagars mellanrum, och det gick hur bra som helst. Varje kull hade sin färg i form av ett färgat sidanband som jag hade virat runt nacken fram mellan frambenen och under magen och upp på ryggen i en lite rosett. Linas kull var lila, Tillys kull var röd och Tiffanies kull var rosa.

FerretCrow
0

#9 är det inte bara enklare att ha kullarna på olika ställen än att trä på dom en massa obekväma saker?

Anyway
0

huh ? :S  vad pratar du om #10 ?

JossanH
0

#11 Det var ju ett svar till Trollmusens kommentar längst ned i hennes inlägg.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#11 precis som jossanH säger så var det inte till dig jag skrev utan till trollmusen