Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1677 ggr
illernettan
0

Dag-Otto försöker spy

Som rubriken säger, Dag-Otto förösker spy men det kommer inget. Har gett honom vetegroddsolja, vatten genom spruta, kollat hans bajs (normal), försökt ge honom Laxatone med sämre resultat. Har ingen sån där olja som ska vara så bra, vad det nu heter?Skäms

När han försökte spy så gnisslade han tänder samtidigt, det lät som om hans hörntänder kommit på sned.

Just nu ligger han och tar igen sig och jag håller uppsikt. Jag blandade i nytt foder igår, kan det vara det som spökar? Blev kanske lite för mycket nytt i det gamla?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Loveferrets
0

Hade jag varit du hade jag ringt vett, jag vet inte om nått kan sitta i tarmen när dom "hurklar" sig så, kanske kan prova paraffinolja ?

illernettan
0

#1 Så hette det. Tack.

Han försöker igen men det kommer bara galla.

Monizz
0

Konstigt :( Hoppas han blir bra snart. Max hade ju en runda pga ett popcornskal för ett tag sedan. Fy så hemskt :(

Loveferrets
0

Så lite så Skrattande, det är viktigt att han dricker då dom så snabbt kan torka ut men blir han inte bättre så kontakta vett nettan ..

JossanH
0

När dom mår illa kan dom gnissla tänder rent förfärligt mycket. Jag har hört när (emoflickans) Gimli mått illa vid ett antal tillfällen. Han spydde mest bara vitt skum och gnisslade tänder. Det kom och det gick och det kom och det gick. Det visade sig vara insulinom. En tid efter att han börjat medicineras så fortsatte han att gnissla tänder varje gång han åt, men nu har han slutat med det.
När han fick sina "anfall" så kunde han ligga och gnissla tänder långa stunder och spy upp vitt skum.
Han är en jättekänslig iller. Han spyr tom upp prednisolonet om han inte får det krossat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Vi kommer att åka till Skara så håll tummen att det inte är något.

Monizz
0

JAG HÅLLER TUMMARNA!

Loveferrets
0

Håller alla tassar o tummar o tår så hårt vi nånsin kan, All lycka !!!

sofie
0

Håller tummar och tassar här hemma.

Loveferrets
0

Hur har det gått ? Har ni kommit hem ?

zickan
0

Oj vad jobbigt. Håller alla tassar och tummar här hemma.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

illernettan
0

Jag landade runt 02-tiden inatt utan Dag-Otto. Har nu gett mig den på att inte gå och lägga mig eftersom jag ska upp tidigt.

Jag ringde till Skara runt 13-snåret och fick komma på en akuttid klockan 18. Under tiden vi väntar så har jag stenkoll på honom och han lyckas bajsa 2 ggr men inte spy. Vi far iväg till Skara och vi får vänta närmare en timme innan vi får komma in. När vi kommer in så bestämmer vi efter diskussion att vi ska röntga så det gör vi. När bilderna är framkallade så hittar vetten gaser i magsäcken och något avlångt, smalt i buken (synål trodde vetten). Vi blir rekommenderade att åka vidare till Göteborg så efter uppvätskning och kontrastmedel så blir det en tripp till Götet. Får komma in enormt snabbt där dom tar hand om Dag-Otto och vi får fara hem. Så nu får vi se vad dom säger imorn när dom ringer.

Nästa gång vete sjutton om jag inte ringer direkt till Göteborg. Ialla fall om vi får en så sen akuttid som kl 18. Vi kunde ha dragit direkt efter Anders jobb och varit nere runt 19.30.

Sedan är jag något fundersam varför det inte finns någon bemannad vettstation efter kl 21 i hela Skaraborg? Underlaget måste ju finnas då Skaraborg ändå är ganska stort. Jag tror till och med hästarna i länet måste åka längre bort. I mina ögon känns det fel.

Här håller vi tummen så mycket det bara går. Tack till alla som gör likadant.

Loveferrets
0

Så dom trodde det var en nål ? Han måste ha mått väldigt dåligt om han hade en sån i magen., hur har han lyckats få den i sig ? Jag hade bett dom ringa så fort operationen var klar. Hade inte kunnat hejda mig till imorron.

Hoppas för allt i världen att allt ska gå bra,

UlrikaD
0

Håller alla tassar för Dag-Otto här hemma!!

illernettan
0

#13 Vi vet inte om det blir någon operation än. Just nu ligger han inne på observation. Jag vet inte hur han har lyckats få i sig nålen och vi vet inte med säkerhet att det verkligen är en nål. Det vi såg på bilden var långt och tunt. Kan vara ??????

Jag trodde jag var alldeles ensam vaken och så finns ni där Kyss

UlrikaD
0

Måste ju hålla koll ifall ni kom hem nån gång.

Fast nu är det dags att krypa till kojs. Hoppas få läsa bra uppdatering imorgon!!

illernettan
0

#16 Imorn är väl idag? Uppdaterar så fort jag har någon möjlighet.

UlrikaD
0

För mig är det inte imorgon förrän jag har sovit.Flört

Håller tassen både på mig och Nalle som stensover bredvid mig!!

Ceciliaolucifer
0

Men åh :( Jag håller alla tummar och tår, killarna håller sin tassar för er.

Gaser i magen ska en iller inte ha, men det kan han ha fått av för mkt godis och kattmalt.

Jag förstår inte varför dom inte öppnar om dom misstänker att det är en nål? för den kommer att göra skador på de inre organen även om den tar sig ut själv :(

Tycker synd om er..

Loveferrets
0

Märkligt dom inte har öppnat honom om det var det dom misstänkte, precis som Cilla säger så kan de ju ge inre skador.

Jag väntar spänt på uppdatering, hur mår han nu ?

Sara
0

D-O ligger inne i Göteborg och ska opereras idag.

Kostnadsförslaget är 18 000:- så det nu ska bara skrapas ihop till självrisken.

Sara

Ceciliaolucifer
0

#21 18 000kr ?!?!?!?! Galenskap vad dyrt!

Är det inräknat med jour och akut avgifter? samt röntgen, och övernattning + operation?

Sara
0

Ja, det tror jag.

Fast det har aldrig kostat så mkt med Norpan så jag räknar med ca 16000:-. Men 6000:- är mkt pengar om man är arbetslös och på det är sjukskriven.

Jaja, ett problem i taget.

Sara

Loveferrets
0

#21, Hoppas att allt ska gå bra, stackars Dag-Otto.Men de va ett jäkla pris 18 ooo, jag hoppas verkligen det är med  allt, men hur fasen kan de kosta så mycket ?

När Mira låg inne en hel vecka och hade opererats så kosta det "bara" 9000 kr. Dock betala jag inte allt själv då Agria tog en del av det.

Sara
0

# 24 Blå stjärnan i Gbg är väldigt dyra, men de är de enda som jag skulle låta operera mina illrar med just den sortens operation och här omkring.

Främst för att de har bra operationsutsrustning, dels för att de har jour med personal hela nätterna.

Sara

Loveferrets
0

#25, Okej, trist som fasen men man gör ju allt för de små. Men Dag-Otto e väl nettans iller eller du passar honom ?

Sarah
0

OJ, det var mycket. Men tyvärr kommer det ju upp i de summorna :( Betalade 15000 för Iris nu. Lycka till Nettan. Håller tummarna att allt går bra.

zickan
0

fyfan vilka summor det egentligen är. Hoppas han är försäkrad och ni kan få ned summan lite. Löser det sig med min bostadsrätt som just nu ska skänkas till en bekant. Om hon lyckas få någon som går i borgen/medsökande och de låter henne ta över den. Så erbjuder jag att hjälpa till med en liten summa. Har ju ändå fått rätt bra kontakt på mail. Sjukt synd det inte blir någon kull med honom och Milly. Han är verkligen fin. Får hoppas för allt i världen att han klarar sig.

Sara
0

# 26 Ja D-O är Nettans iller men Nettan är min vän, så vi har nära kontakt och hon tycker det är ok att jag skriver vad som händer här. Dessutom sover Nettan vid den här tiden. Skrattande

Sara

Loveferrets
0

#29, okej jag bara undrade, vet du hur det är med honom nu ?

Sara
0

# 30 Det är helt ok, jag bara svarade. Glad

Jag pratade med Nettan vid 21,30 ungefär och då hade de inte ringt henne. Men som vi sa då, inga nyheter är bra nyheter.

Sara

Loveferrets
0

Usch så hemskt att dom inte har ringt än, jag hade varit ett nervvrak.

Nea
0

Håller tummarna för att det skall gå bra för Dag-Otto.

sarae
0

Åh nej! Håller alla tassar och tummar som kan uppbringas!

Jo, Blå stjärnan är inte billiga, jag betalade dryga 19.000 för samma procedur som D.O vartit med om (in akut på kvällen, ultraljud, röntgen, inläggning, akutoperation dagen därpå). Hade tyvärr bara 6000 kvar på hans försäkring.

illernettan
0

Hej på er.

Har nu lyckats vakna och mår väl ganska ok efter en gårdag som jag inte vill uppleva igen. Har pendlat mellan den svartaste sorg till lugnt accepterande att Dagge inte kommer hem.

Som sagt, efter att ha fått en prisuppgift på 18 000:- så trillade jag själv ner i ett svart hål. Som tur är så har jag fantastiska vänner. Medan jag själv var upptagen under dagen så fanns det vänner som härjade runt så när jag kom hem så fanns det en plan. Den planen blev inte genomförd utan det hela löste sig med en vän till en vän till en annan vän. Under eftermiddagen/kvällen hade Sara lyckats få ihop pengar till min del av operationen, så Dagge har blivit fixad.

Det var en sån skön känsla när jag ringde till Göteborg och kunde säga till dom att öppna honom. Igårkväll vid 22 tiden (tror jag) så ringde dom och berättade att allt gått bra. Dom hade hittat en hårboll! Så det var ingen nål och Skaravetten hade fel som tur var. Göteborg kommer att höra av sig under dagen och berätta mer hur det går med Dagge.

Alltså, jag har inga ord för att beskriva mina känslor och min stora tacksamhet.

Tack Sara för att du finns. Tack Ammi för att du finns. Ni är guld värda!

Jag vill också tacka till allt stöd jag indirekt fått från er alla härinne.

zickan
0

Gud vad skönt att det vara var en hårboll :-D

illernettan
0

#36 Jepp Glad

Nea
0

Vad skönt att han mår bra. Ta hand om dig och Dagge när han kommer hem.

Loveferrets
0

Oj vilken befrielse Nettan !!! Så himla skönt att det "bara" var en hårboll. Härligt när man har vänner som kan ställa upp oxå, eloge till dom !

Uppdatera gärna hur det är med honom.

Ceciliaolucifer
0

Dom här hårbollarna ställer jag mig frågandes till. Lucifer hade en på 200gram som satt sig i tunntarmen och givetvis krävdes det en akut operation. Men kan hårbollar verkligen bli så "farliga"? Är det verkligen hårbollar? Jag har funderat på om det kan vara tex isolering, glasfiber etc?

Skönt att han mår bättre :)

Monizz
0

SKÖNT ATT ALLT GICK BRA! Maxen har hålligt tassarna här hemma :)

illernettan
0

#40 En fråga, en iller som bor inomhus och har en ofodrad bur utomhus, vart ska den få tillgång till isolering, glasfiber? Väggarna är hela både inomhus och i uteburen.

Vi ska inte ropa hej än då han fortfarande är medtagen och han har inte heller ätit något än. Han är fortfarande öm i buken trots smärtlindring.

Ceciliaolucifer
0

#42 Alltså missförstå mig rätt. Menade inte att din kille har ätit sånt :) Jag har varit med om några fall där man har trott att det har varit hårbollar men att det har visat sig vara annat. Ofta så syns inte hårbollar på röntgen heller.

Jag och Hugo hoppas att han läker ihop fint och snabbt. Hugo opererades idag och vet hur det känns. Vi håller tummarna :)

illernettan
0

#43 Förlåt, jag missförstod Skäms.

UlrikaD
0

Vad härligt att kravla sig ur migränen och läsa det här! Håller fortsatt tassarna för snabb bättring för sötnöten.

illernettan
0

Faaast än är han inte hemma hos mig Rynkar på näsan. Eftermiddagsrapporten var att han fortfarande är hängig och han har inte ätit själv än. Så dom vill behålla honom till imorgon så det blir en 1000lapp till Rynkar på näsan.

Loveferrets
0

¤46, Usch så tråkigt, hoppas han snart vill börja äta och bli piggare så han kan komma hem, kramar om..

JossanH
0

Vi håller alla tummar för lille Dagge! Hoppas han tar och rycker upp sig nu och inte blir sämre igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

I lördags var vi och hämtade Dag-Otto. Det var skönt att se honom igen. Det var skönt att se ögonen pigga och glada igen. Han har inte gått ned i vikt vilket var skönt då han precis lagt på sig efter förra årets brunstsäsong. Hela magen är rakad, frambenen också. Hittade även ett pälslöst ställe på skuldran. Stackarn.

Fast jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg vad som låg på bordet. Det låg en påse med sprutor i, trodde jag. Första tanken " ska jag spruta honom? Det kommer inte att gå! Hjälp!" Till saken hör att jag är spruträdd! Men det var medicin som skulle tas via munnen. PUH.

Han får inte springa omkring, äta uppblött torrfoder och då blir han väckt var tredje timme, medicinen ska ges två ggr per dag, så jag tror den dagen han får gå som vanligt kommer att bli en glädjens dag för honom (och mig). Jag hoppas verkligen inte att jag får besök av Djurskyddet då han bor i ett alldeles för litet utrymme. Men det är för hans egen skull.

UlrikaD
0

Härligt att höra att han är hemma igen! Hoppas han kryar på sig snabbt.

Loveferrets
0

#49, Så underbart att höra att han är hemma igen, hoppas verkligen han tillfrisknar snabbt och att allt läker fint så han kan vara sig själv igen.

Sara
0

Ännu en tråd med ett bra exempel till alla nyblivna (och gamla) illerägare, på varför man ska försäkra sin iller! Utan försäkringens 10 000:- i ersättning hade Dagges liv inte kunnat räddats.

# 49 Vad blev slutsumman?

Sara

illernettan
0

#52 Vill du verkligen veta det? Slutsumman är 18 610 kr.

Jag är så glad att jag har varit så beslutsam att alltid betala försäkringspremien även om det har varit tufft vissa månader. På grund av vissa omständigheter har jag ingen buffert undanlagd. Så min uppmaning till alla, försök att lägga undan en slant varje månad. Det underlättar den gången det händer något.

Sara
0

# 53 Tycker det är bra att visa hur mkt det kostar att ha iller när det väl kostar. Glad

Sara

illernettan
0

#54 Jo men visst är det det. Kanske får någon/några en tankeställare innan dom skaffar iller och även förstår vikten av försäkring.

Loveferrets
0

Det var ingen liten summa, usch.

Jag trodde alla hade försäkring på sina djur.

FerretCrow
0

#56 det är väldigt få som försäkrar sina djur tyvärr =(

Loveferrets
0

#57, Okej, märkligt, det är ju inte dyrt om man jämför med vad de kostar annars.Förvånad