Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 9014 ggr
ann86
0

Att ge kortisontablett & antibiotika samtidigt?

Min iller har urinvägsinfektion och fick recept idag och jag hämtade ut Synulox vet. 40mg/10mg.      Hon får annars mot insulinom kortisontabletter som heter Prednisolon Pfizer 2,5mg en halv sån (Skriver all fakta så jag inte missar något man kanske borde ta med).

Jag undrar då kan man morta det i samma kopp? och blanda med laktosgrädde som jag gör annars bara med  kortisonen? Eller krockar det då?    Jag glömde fråga hos vetrinären och nu så ska ju hon ha sin medicin ikväll och roslagstull är stängt.

Någon som vet?

Sara
0

Har ingen aning men det borde inte korsreagera. Visste veterinären om prednisolonet?

Sara

HannaM
0

Prova att ringa apoteket och fråga? Dom hade iaf innan monopolet försvann dygnetruntrådgivning per telefon.

ann86
0

Jo vetrinären visste om det, och sa att det funkar.

Men jag gav henne enskilt. men de va ingen höjdare  me antibiotikan. Det gillade hon inte.

Ska ringa imorrn.

Sara
0

Nä, kan tänka mig att den smakade mer än grädden.

Sara

JossanH
0

#3 Mina verkar tycka att vetegroddsolja och äggula döljer smaken av medicinerna bättre än laktosfri grädde. Men laxolja, som luktar mest, döljde inte alls smaken lika väl. men det andra kan kanske vara värt att prova :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jag ger separat just för att dom brukar rata både det ena och det andra. Då vet jag vad illern har fått i sig.

Jag kunde ge Prednisolon samtidigt som bactril och vetrimoxin.

Punkten
0

Nu har Iris kommit hem till oss. Om man bortser från den "nakna" magen med det långa såret skulle man aldrig kunna tro att hon var nyopererad. Nyfiken och pigg, tills allt undersökande tröttade ut henne, så nu ligger hon och sover :)

Ceciliaolucifer
0

#7 Vad skönt :) Illrar brukar klara operationer väldigt bra :)

bond-bina
0

Brukar blanda ut minas mediciner, även antibiotika, med lite laktosfri grädde och en aning kattmalt. Kattmalten har en stark men lockande smak (åtminstone för mina små) som döljer mindre goda medicinsmaker.

Ceciliaolucifer
0

#9 Kattmalt är lite laxerande och kan ge lite upprörd mage :) Men visst döljer den det mesta :)

cacao
0

Jag slår alltid upp i Fass om jag undrar över något läkemedel.

Här är just det preparat som din iller fick utskrivet

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930205000094&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Medarbetare på sajten irishcob

ann86
0

Glad  Okej, tack så mycket