Olagligt i California
Idag var jag inne i ett gäng djuraffärer här i Berkeley, Kalifornien.
Jag tänkte skaffa en iller när jag kommer hem till Sverige, så jag tycker om att bara gå runt och titta på alla illergrejer de har här, och planera. Men så gick jag in i en liten djuraffär för bara gnagare och frågade tanten i kassan var de hade illertillbehör. Då fick jag världens utskällning eftersom att illrar tydligen är olagliga här. Jag svarade henne och sa att jag vet att det är olagligt att sälja illrar i affärer, men tydligen är det olagligt att ha dem hemma också…
Vet ni om detta är sant? Är det olagligt att äga iller i Kalifornien?

Tror faktiskt det, en vän till mig kollade upp vart jag kan söka forskarutbildning och han sa samma sak.
I flera stater i USA är det olagligt med iller, och med det svaret låter det väl som att det är mycket troligt att Kalifornien skulle vara en av dem.
Med söta steroid-Arnold som guvenör låter inte det som en otrolighet heller 

Har bott i Los Angeles i fyra år och ja, det är olagligt där som i så många andra stater.
Det är olagligt sedan över 70 år att hålla iller i Kalifornien, courtesy of the Department of Fish and Game. För egentligen ingen anledning alls annat än ett ursprungligt missförstånd som man inte vill erkänna, pengar och politik.
Men det finns tusentals "underground" illerägare och en drös föreningar om du vill ha kontakt med illerfolk:
Jag undrar dock vad anledningen till att de blivit olagliga är. Kamphundar kan jag förstå, med så många människor som köper sådana raser för att de är coola och inte kan ett skvatt om hundar och sen blir det världens monster som ger sig på granntanten eller lilla ungen, eller rentav för fighter.
Men en iller? Den sliter ju inte direkt upp strupen på en vuxen människa och dricker blodet…
#4 Se där kom det!
Det var så konstigt eftersom att de säljer illergrejer i de stora djuraffärerna som PetSmart! Så jag hade ingen aning! Men hon i kassan i den affären såg ut att vilja ringa polisen för att jag över huvud taget nämnde ordet iller xD
Med tanke på hur många katter och hundar det är som far illa här så är det kanske bra att något djur är olagligt och slipper lida… Det är övergivna katter överallt här (Ialla fall här där jag bor), och på djurhemmet där jag jobbar har vi inte brist på djur precis.
Men varför just illrar?
"Den sliter ju inte direkt upp strupen på en vuxen människa och dricker blodet…" HAHA! Sant!
Haha ferrets anonymous! Det är så löjligt när sånt här är olagligt, det känns som trafficking, medans det är något så ofarligt! De borde göra det lagligt, och skaffa mer koll på läget istället!
#8 speaks the truth.

Visst är det trist att de är olagliga i vissa stater. Speciellt när iller ligger på top fem listan i många andra stater.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Har sett ett klipp på youtube där man diskuterar detta. Jag har fattat det som att det bara är 2 stater som iller är förbjudna i och enligt klippet skulle Kaliforniens anledning vara att om illrarna kom lös skulle de förstöra den naturliga faunan och ta död på alla ekorrar och gud vet vad… ;) långsökt- Jajemen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Men HAHA! Försöksdjur är helt okej dådå? För om de kommer lös och sprider sina cancer/fluorescerande gener så är det helt okej. Och alla möss kommer bli mutantmöss.
Och ja det har hänt, min labhandledare berättade att en mus hade kommit lös under ett experiment så den sprang omkring på ledningarna i taket men de fick aldrig tag på den.
Hypocrites!
#12 De har hänt att de kommit lös menar jag, jag vet inte om det blev mutantmöss av hela bunten :P

#13: haha, jag tror vi hade fått hört i media om det kommit lös en massa mutantmöss. Tror inte du det :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 Det jag mest tänker på är vad kan en iller åstakomma som inte en miljon hemlösa katter kan åstakomma :O
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kan förstå att man inte vill ha ferala llrar på vissa ställen. Ex skulle iller eller mink kunna ta död på många känsliga och unika arter på ex Nya Zeeland. Men ibland undrar man om det verkligen är genomtänkt - i vanlig ordning :P
Paulina
#14 I USA vet man aldrig… det skulle tystas ner och sägas att det aldrig hade hänt :)
#15 Sant, så sant.
#16 Jag tror mer på #4s teori, att det var ett misstag som inte ville erkännas.
Haha nu kanske man kan tro att jag har något emot USA :) Jag har bara något emot den politik man hör talas om och som upprör - det händer säkert en massa bra där med :)
#17 Då ska du bo granne med en äkta amerikansk amerikan (från kalifornien tro det eller ej) som jag gör nu.. Vi har liiiite delade meningar om ALLT! :P Framförallt djur och djurhållning. han höll på att svimma när jag åkte till Sthlm och opererade Skiten och hade honom försökrad ;)
Han är en Busch-hejjare till råga på allt…. Så håller med, mycket är galet där borta i väst. Men det finns bra saker också!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Hua! Skulle jag sitta i en diskussion med honom skulle jag säkert bli arg och inte kunna argumentera. (Jag tappar nämligen ord både i vanliga fall när jag pratar, men när jag brusar upp står jag bara och frustar och ser dum ut :P)
#17 Ja, jag tror faktiskt att #4 har koll på detta ;) Men drog bara en parallell till en faktisk möjlighet som finns - på andra ställen. Men att det sedan ofta finns nötter med ;)
Paulina
#20 Det hade ju varit en anledning som du nämnde, true true. Och att det troligtvis är nötter vi snackar om nu: lika true det :P