Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 498 ggr
Likeabug
0

Lite snabba frågor..

En iller-hona på 7 månader, inte kastrerad/steriliserad. Hur länge kan jag vänta med att göra detta? (Då detta SKALL göras)

Ang, parafinolja. Vart kan jag hittat detta relativt snabbt, FÖRUTOM apoteket? (slutsålt där och tar tid att få hem)

:)

Loveferrets
0

Det beror ju på honan, hur ser hennes vulva ut ?

Ang parrafinolja, du kan inte höra med andra apotek ? Möjligt om andra har att dom kan skicka de till de apotek du bor närmast.

Sarah
0

Vissa veterinärer vill operera innan de är i brunst, andra medan. Oavsett ska de inte gå i brunst för länge. Ett annat alternativ är att ge ett suprelorinchip och kemiskt kastrera.

Parafinolja=apotek vad jag vet.

JossanH
0

Jag vet bara om apoteket som enda ställe att få tag i paraffinolja tyvärr.. Finns inget annat apotek i närheten du kan fråga?

Du kan vänta med att kastrera hur länge som helst egentligen så länge hon inte löper. Fråga din veterinär vad denne anser om att kastrering av hona. Vissa vill göra det när dom inte är i brunst medans andra vill göra det när dom är brunst. Det är lite olika.
Vill du vänta med att kastrera henne kan du be veterinären att sätta in ett suprelorinchip istället. Detta gör att hon förmodligen kommer gå in i full brunst och sedan gå ut ur brunst igen efter ett par veckor och sedan inte gå in i brunst igen förrän om ett par år och då kan man kastrera.
Att man väljer det sista alternativet är ofta för att det finns endel sjukdomar som förknippas med tidig kastrering. Detta är alltså väldigt bra för honan men kostar ju lite mer. ofta kostar en chippning runt 1000:-, räcker i 2 år och sedan får man göra om det eller kastrera honan. Kastreringen är ju bara en engångskostnad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Likeabug
0

Tack alla!

Jag har ju letat runt här efter en liten päls, och NU äääntligen verkar jag ha tur:) ska åka och kolla på en liten tjej på snart 7 månader. Däför jag undrar nu om tex kastrering. Kände att det var inget jag hade riktigt koll på, då ALLA mina djur tidigare varit hanar! Haha. Men men..

JossanH
0

#4 Ja, illerhonor är ju lite trixigare just pga att de inte får gå i brunst för länge.

Hoppas du får hem en liten pälsis snart då! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#4 Lycka till o uppdatera gärna med bilder när/om du får hem henne.

Likeabug
0

#5 jo, därför jag aldrig brytt mig om hon-djuren innan (HAHA! neeh.. har bara fastnat mer för pojkarna:P)

#6 Uppdatering kommer:) Speciellt imorgon, om jag får hem den nya buren vill säga! hahaha

JossanH
0

#7 Jag har också nästan bara haft hanar i alla djur jag haft :)
3 katter, 3 kaniner, 3 illrar, 1 gerbil. Hade 2 hon-möss det är min erfarenhet av honor det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Likeabug
0

#8 HAHA! Det är lustigt hur det blir så egentligen! har haft 2 hästar, en vallack och en hingst. Nu sitter jag med 2 hundar, båda två är hanar:P hahaha

Sarah
0

:) Sen 2004 har jag blivit med två nya djur per år. Alltid en hanne och en hona. Olika djurslag men hanne hona. Innan det hade jag mitt sto.

Trollmusen
0

När jag har kastrerat min tikar, så har dom varit i löp i max 3 veckor, dvs vid samma tidpunkt som när jag skulle ha parat dom. Här jag bor vill alla veterinärer att tiken löper då dom har större chans att få med all vävnad så att dom inte börjar löpa igen. Har för visso Tiffanie som trot att hon kastrerades för ca 3 år sedan började löpa igen förra året och samma i år. Men jag har Miller som plockar henne ur löpet på ett par dagar. Men hon ska till Torkel (hann inte i år då som sagt Miller hann plocka henne ur löpet) vid nästa löp, vilket blir nästa år i februari (hon har alltid löpt då, och dom flesta av hennes kullar är födda i slutat av mars månad).