Ibland stannar hjärtat...
Nyss hände det man fasar lite för.. Skulle gå ner till tvättstugan och såg att ytterdörren hade gått upp (!) Jag hade tydligen inte stängt den ordentligt innan jag låste. Men såg en liten skugga i trapphuset och ropade försiktigt på Lilly. Snabbt kom hon intassande. Jag stängde dörren och började leta efter Captain Morgan.. tror ni jag hittade honom någonstans? Nej då, och han är den som lyssnar minst. Så ut i trapphuset igen och testar att göra "nu-ska-ni-få-mat"-ljudet (klickar lite med tungan) och upp från bottenvåningen kommer han rusande i full fart. Tar tillbaka det jag tidigare sagt om att de inte lyssnar ;) Nu kommer jag att kolla dörren på 3 och 4 gånger innan jag vänder ryggen till i fortsättningen :)
Nu ligger de i alla fall och sover, utmattade efter sitt äventyr i trapphuset, kände en rätt obehaglig doft fär ute, så blir till att gå ut och leta små bruna korvar nu ;p
Jag förstår skräcken :) Det ni kan göra är att sätta upp en enkel grind vid ytterdörren. Då behöver man aldrig stressa sig in eller ut, och man riskerar inte att klämma någon iller heller.
Köp genomskinlig PVC plast på en bygghandel, dyrt men oväderligt :)
Matljud är alltid bra. 
Sara

Jo, vi har funderat på det. Måste bara vara så högt så inte Morgan kommer över, och då VET jag att jag kommer snubbla minst 3 gånger i veckan när jag ska kliva över ;p

#2 Fungerar alltid ;p nackdelen är ju att man MÅSTE ge dem då, även om man är lite missnöjd. Annars tappar det ju sin funktion :p
#3 Den behöver inte vara särskild hög eftersom den bara ska stoppa ett snabbt skutt. Man måste givetvis ha full koll men man har lite tid på sig :)

#5 Haha, ja.. i vanliga fall brukar det räcka med att slänga in matkassen eller ryggsäcken för att de ska tänka på annat i några sekunder ;p

fy ja, det är min värsta mardröm! Men vilken tur du hade, de små pälsbollarna brukar vara rätt snabba på att hitta dörrar som inte är stängda annars. Men bra knep #6 ;)

Ja, hade jag inte sett Lilly precis utanför dörren hade jag befarat de värsta. Men de håller ihop när de gör sina busstråk, så gav inte upp hoppet. Skulle Captain Morgan komma utanför porten misstänker vi att han skulle sticka utan att blinka. Han är sån vilding som tycker att ALLT är spännande (en helt vanlig iller helt enkel) =P

:) skönt att allt löste sig. Lycka till med 9 st vid dörren ;)
åh fy vad obehagligt! Vilken tur att det gick bra!

Usch vad hemskt. Men tur det slutade lyckligt i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Oj ,tur att inget hände 

#9 Ja, blir nog till att fixa någon form av grind, i alla fall när dina är här ;D
Är överlycklig över att ingenting hände, Lilly försvann senare igen och jag såg inte henne på flera timmar. kollade på alla ställen jag kunde komma på. När Andreas kom hem hjälpte hanmig att leta och jag tassade efter i stort sett gråtfärdig. Vi hittade henne under sängen ;p Hade kollat där, men då har hon förflyttat sig under tiden vi har letat. Hemska iller att skrämma matte så där :o
#13 Ja visst är de härliga när de gör sådar 
Man far runt som ett jehuu och letar iller med hjärtat i halsgropen, och så har de bara hittat ett nytt mysigt sovställe.
Bogey gjorde nästan likadant för ett par veckor sen. Han har sina fasta sovställen som han cirkulerar runt och man kan vara 100 på att han finns i nått av dem, trodde man då.
Just den här dan hade han klättrat upp i en av utdragskorgarna under tvättbänken i tvättstugan och bäddat ner sig bland lortiga strumpor och kalsonger. Ingen av oss hade ens tänkt på att söka där och efter vi vänt upp och ner på nästan hela huset började fundera på om han lyckats smita ut så vi skulle ut och leta spår i snön, så gjorde jag ett sista desperat försök.
Tänkte att han kanske har lagt sig bakom tvättmaskinen. Han brukar gå där bakom men har aldrig lagt sig där hittills. Så för att komma in under tvättbänken så jag kom åt att se bakom tvättmaskinen så började jag dra ut korgarna och helt plötsligt dyker ett litet yrvaket huvud upp bland strumpor och kalsongger i ena korgen.
Pheew!!
Jag har aldrig förstått hur man inte kan märka om en iller slinker ut när man går in eller ut genom en dörr tills jag själv lyckades en gång!
Jag hade på känn att någon saknades i lägenheten och leta fram både Dexter o Skit men hittade inte Pez. Hämtade godisburken och skramlade med och ropade. Ingen iller.
Öppnade ytterdörren för att kolla för säkerhets skull. Gissa vem som satt fint där ute och ville ha godis ;)
#14 Ja, vad tusan ska dom, helt plötsligt, hitta ett nytt konstigt sovställe för!?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 Med Captain Morgan har vi aldrig haft såna problem. Han ligger alltid på sina vanliga ställen, alltid i en transportbur eller i de sovplatser vi har placerat ut… men Lilly… vi fick tänka om när vi fick hem henne. Hon har sovit bland mina underkläder (en annars stängd och trögöppnad låda) och bakom mina tröjor i garderoben (där vi även hittade en liten matgömma. Mysigt…. inte);p
#15 Tur att deras matsug ofta tar överhanden när de är på sina upptäckningsfärder ;D

Ja de små liven är duktiga på att smita iväg på utflykter. Vet inte hur många ggr man fått hjärtattack och varit orolig. Hehehe
#16 Det trodde vi om Bogey med tills han gjorde detta 

#18 Haha, ja man ska inte förvänta sig att det håller i sig.. en vacker dag är det väl honom jag springer och letar efter ;) Även om hans storlek begränsar antalet gömställen ;p

Usch vad hemskt! Tur att det slutade bra i alla fall. :)
Jag har faktiskt drömt ett antal mardrömmar om att just dörren varit öppen och att jag varit på illerjakt i trapphuset. En gång drömde jag också att en grannes dörr var öppen så jag smög in och började leta, hehe. Huuja, hemska drömmar, dom har verkligen kännts verkliga eftersom jag i drömmen legat och sovit och vaknat å sett att dörren varit lite öppen. :P

JA, både jag och min sambo drömmer att det händer något med illrarna hela tiden. Det ramlar ner från balkongen, smiter på promenaden, osv.. absolut inte bra fär hälsan ;p
Ja jisses. Mina värsta drömmer har varit när jag hade 3 illrar och försökte bära dom i famnen när jag var i andra länder.. Hela tiden smet dom och höll på att slingra sig ur.
Har även drömt ett antal gånger att en av våra grannar hade en liten "farm" med 6 minkburar i en bod med illrar i..
Men mina värsta drömmar jag hade i början var att illrarna skulle klättra ut genom fönstret och ramla ner 3 våningar. Vaknade flera gånger av att jag höll fast katten i sängen o trodde han var en iller… ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Man drömmer så lustigt om sina djur. I början drömde jag ofta att de kom upp i sängen och bet min sambo. :)

I vårat fall hade vi önskat att det var drömmar. Vi blev väckte senast i morse av en liten iller som gnagde min sambo på vaden ;p De vill ha så mycket uppmärksamhet de små liven. Captain Morgan valde den lugnare varianten och väckte mig genom att tvätta mig i HELA ansiktet… inte så mycigt att vakna till det heller ;p
#24, Men det lät ju mysigt att Captain Morgan väckte dig med en massa pussar he he.

Ja, till en viss del.. det var riktigt blöta sådana ;D