Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 399 ggr
Annawii
0

sjukdomar från ingenstans?

Nu undrar jag lite. För det har alltid varit en litet frågetecken för mig. En av mina illrar som jag haft dog av ett hjärtfel. Han han ju bli ca 5 år. Men det var det som var grunden. Och enlig abduktionen ( eller hur de stavas) så var det ett ärftligt hjärtfel. Men det som är konstigt är dock att det inte fanns i släkten. Man kunde gå tillbaks många generetioner hos honom. Så det jag undrar är det att trotts att linjerna är bra osv, så utvecklade ju min illerhane en hjärtsjukdom. Hur kommer det sig?

Enligt min veterinär då, så sa hon att även om linjer är bra osv, gäller de flesta djur. så hindrar det ju inte att just din iller kan få det. Men att om det är bra linjer så är det ju dock en mindre chans. Och om min hane att gått till avel osv, så hade han varit starten till hjärtsjukdomar i släkten.

stämmer detta? hoppas ni förstår vad jag menar.

ska tillägga att han aldrig var tänkt att gå till avel, det var bara ett exempel som hon sa.

Punkten
0

Det kan alltid finnas någon iller som har anlag för det, även om den själv inte dör på grund av hjärtfel. Så genen kan ha förts vidare. Som du sa är risken mindre med en bra linje bakom sin iller, men man kan aldrig vara 100%

HannaM
0

Är alla illrarna bakåt i släkten obducerade? Annars kan det ju vara så att det finns defekter eller förändringar på hjärtat som inte upptäckts. Det kan ju vara så att dödsfallen där orsakats av något annat, som någon av dom vanliga cancerformerna och man inte brytt sig om att obducera och därför inte vet om hur hjärtat såg ut.

Annawii
0

#1 ,#2

11 generation bak har blivit obducerade när de har gått bort ( vid plötsliga bortgångnar samt av ålder)  nu är det ju flera år sedan min pojke dog, men har alltid fundrat över detta.

Aviendha
0

Du skriver att de obducerades vid plötsliga bortgångar och ålder. Hur var det då med andra dödsorsaker, ex insulinom, lymfom, olyckor osv? Det kan ha funnits med där men inte vart den dödande faktorn.

Sen så kan de bära på det, men inte ha hunnit utveckla ett sådant fel så att det uptäcktes vid obduktion.

Men jo, det kan ligga riktigt långt bak och hoppa upp, och då kan det som din veterinär sade att om din hane gått i avel kan han ha nedärvt detta.

Blir dock lite nyfiken, har inte hört talas om en sådan väldokumenterad linje hos en vanlig hemuppfödare faktiskt, vartifrån var han?

Annawii
0

#4 Det har mest varit dödorsaker pga ålder. skrev mest plötsliga för att ha med det. min pojke var den första som dött av hjärtsjukdom som de har kunnat sett iaf och fått fram. De andra i släkten vad jag vet har dött av olyckor, etc ätit något lämpligt som sedan fastnat osv. någon har fått lunginflammation och dött av om jag inte minns fel. det har inte varit någon form av cancer, godartad eller elakartad.

min pojke härstammar från Frankrike. Och Tjeckien. De uppfödare har varit noga med sina. Sen velat att man kontaktat dem om ens iller blivit sjuk eller dött, och de har då stått för obduktionskonstader, för de vill ha reda på hur det stått till och så.

som du säger är det nog inte särskilt vanligt med så mycket dokumenation, och jag har inte heller stött på det förut. men de uppfödare jag köpt ifrån, så har uppföddningen gått i generation kan man säga. Mannens föräldrar höll på med uppfödning och dokumenterade, sedan tog han över kan man säga och fortsatte med alla dokumentation osv. Så som valpköpare har man fått kopior av alla papper, så man har en bunt hemma :P haha

Fast nu har de tyvärr slutat för något år sedan och har inga avel kvar. Tråkigt nog. Men de kände att de inte hade tiden till det längre.

Hoppas du hänger med allt jag skrivit, blev själv lite snurrig när jag läste vad jag skrivit. Är lite trött idag.

Annawii
0

Ska tillägga att det är ju självklart många som lever ifrån min pojkes släkt ehehe. lät nästan som alla dött. men så är det inte =D. alla syskonen från kullen lever och tidigare kullar osv. hehe