Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1490 ggr
Sarah
0

Hur mår era äldre illrar?

Är lite nyfiken på hur era äldre illrar mår och hur de levat. Ex vad de ätit och hur varmt de haft det, om de varit kastrerade länge etc… Färg…

Själv har jag Tjejen 6 år, viltfärgad, som är helt frisk. Senaste tester togs i september då hon opererades för förstorad mjälte. Barfad sen två år tillbaka och lever kallt sen 2,5 år. Ute så mycket hon velat i utegården och innan det bara på promendader och uteplats då jag var hemma. Kastrerad då hon var ett.

Skitos 5 år. Viltfärgad och frisk. Bortopererad mjälte och prover togs i september. Suprelorinchip i förebyggande syfte då han började visa upp brunstbeteende. Binjurarna kollade vid mjältoperationen men inga synliga problem. Hade sommarsvans tills vi flyttade ut på landet då de levt kallare med bättre utemöjligheter. Barfad lika länge som resten. Kastrerad vid 8 månaders ålder.

Iris, sivertomte 5 år. Aldrig sjuk men börjar få lite stor mjälte. Samma som ovan övrigt. Kastrerad vid två års ålder.

Cliff, 4 år och viltfärgad. Frisk men med suprelorinchip då även han visat brunstbeteende. Kastrerad vid åtta månaders ålder och annars samma som övriga med mat och utevistelse.

HannaM
0

Elliott 5 (och ett halvt) Viltfärgad. Kastrerad, vet inte när efterom han kom osm omplacering men gissar att han kastrerades när dom flesta kastreras mellan 6-8 månader någonting. Dom tre första åren åt han kattmat av friskieskvalite. Har ätit barf i ca 2 år nu. Fick ta bort analsäckerna vid tre års ålder efter upprepade inflamationer. Ett år senare togs ena njuren bort efter att vi upptäckt en cysta på den. Det visade sig vara en godartad vätskecysta. I våras när han var nyss fyllda fem tog vi bort en mastcellstumör. I samma veva tog vi blodprov, han ligger lite lågt på blodsockret men ännu inte så han behöver medicineras. Uppföljande prover gjordes i höstas och värdet är i stort sett oförändrat. Mjälten är något förstorad och han har haft sommarsvans varje sommare sedan han kom i somras var den i stort sett kal, endast hår kvar vid svansroten.

Nu har han två mastcellstumörer, en lite förstorad mjälte och lite mindre päls på svansen än normalt. Planerar veterinärbesök om några veckor och är han i tillräckligt bra form öppnas han annars blir det bara prover och suplelorinimplantat.

JossanH
0

Dexter blev 6,5 år. Pastell/silver tomte. Levde på torrfoder med små inslag av kyckling/hjärta. Blev kastrerad vid 8 mån. Levde i inomhusmiljö med promenader i stort sett varje dag under vår/sommar/höst.
Fick binjuresjukdom, hudtumörer, insulinom, ojämna hjärtslag, dålig njurfunktion. Var ganska tanig från det han kastrerades.

Pegasus 5,5 år. Viltfärgad. Lever på torrfoder med inslag av kyckling/hjärta/lever/möss. Blev kastrerad vid 7 mån ålder. Lever i inomhusmiljö med promenader i stort sett varje dag under vår/sommar/höst.
Har troligen lymfom med förstorad mjälte, "massa" vid levern, starr eller lymfom i ena ögat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Spjuver 5 år, han åt IAMS på den tiden, dock var han allvarligt sjuk när jag fick honom, han var brun i färgen. Levde inomhus men kom ut på promenader då o då.

Helmer var oxå brun och skulle fylla 10 år innan han blev sjuk i div sjukdomar, bla cancer i hela kroppen, han åt endast vitakraft,

Vanja var albino o hade röda ögon o var blind, hon åt oxå vitakraft o skulle fylla 9 år när hon drabbades av cancern. Dom levde oxå inomhus och kom ut då o då.

Mira var brun och var 7 år när hon drabbades av sjukdomar, levde oxå inomhus men var ute mycket, hon åt oxå vitakraft.

Simon är viltfärgad o lever inomhus men kommer ut då o då, han är 10 mån gammal idag o lever på vitalin.

Aviendha
0

Tja.. Min äldsta är Aviendha, fyller snart 4 år.

Kastrerad vid 6-7 månaders ålder. Ätit Vitalin hela livet, men nu på sista månaderna så kan hon äta en och annan mus och ibland någon kycklingvinge.

Inget fel på henne än *peppar peppar* men fick nyligen ett suprelorinimplantat i förebyggande syfte (och med tanke på en aningen annorlunda "pälsbytescykel" nu i vintras)

Lever inne.

bond-bina
0

Bina och Pussy 5 år. ChewMee 4 år. Friska som nötkärnor. *PEPPAR, PEPPAR, PEPPAR*.

Honey 5 år, borttagen hudtumör. Borttagen binjure. Frisk för närvarande.

Gunnar 5 år. Borttagen mjälte. Frisk för närvarande.

Friskvårdskontroll en gång om året i samband med vaccinering.

Alla kastrerade. Kan gå ut i utebur så mycket de vill utom just nu när det är som kallast för då blir det svinkallt i huset att ha röret öppet. Nu blir det korta lekstunder på verandan.

Rå kyckling på mornarna, vitalin resten av dagen, lite laktosfri grädde och uppblött vitalin"soppa"på kvällen, äggula då och då och gurka/paprika som godis.

JossanH
0

Kanske borde skriva med Triton som blir 4 nu i vår. Kastrerad redan vid drygt 5 mån ålder då han var outhärdlig för dom andra.. Har ätit torrfoder i hela sitt liv och smakar ibland på kycklingen. Lever ett inomhusliv med promenader i stort sett varje dag vår/sommar/höst.
Har tagit bort binjurar på honom och han luktar illa från penisområdet. Hittar inget fel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#TS, Tjejen har väl haft juvertumörer också?

Sarah
0

#7 En pga covinan för 5 år sedan. Jag undrade hur folks illrar mår nu.

Ceciliaolucifer
0

#8 Jo, jag såg det. Kom bara och tänka på det och frågade.

sarae
0

Har inte så många gamlingar, och jag vet inte hur relevanta dem som avlidit är?

Stitch, avlivade dryga 6 år gammal. Diagnosticerades med binjuretumörer 5 år och 3 månader gammal. Fick suprelorin implantat, som gav klar förbättring av de symptomen. Drabbades av troligt lymfom strax efter. Tuffade på i ytterligare 9-10 månader, innan han försämrades över natten, och avlivades. Kastreades inte hos mig, men troligtvis vid ca 6 mån. ålder. Kom till mig som 1 åring och levde sedan dess på vitalin, greenies och vetegroddsolja som godis. Viltfärgad. Inga symptom på sjukdom innan binjuretumören.

Buffy, ca 5,5 år gammal, levt på vitalin fram tills i september 2009, då hon började äta enbart Barf. Har sedan dess lagt på sig mer muskler, är fin i päls och har mera energi. Däremot börjar hon se misstänkt bukig ut, men har än så länge ingen diagnos på något, och visar inga symptom förutom eventuell bukighet. Kastrerades vid 6 månaders ålder. Numera väldigt roanad viltfärgad, med lite haklapp. Inga tidigare symptom på sjukdom.

HannaM
0

#8 Fast lite roll spelar det tidigare också in i hur hälsan är? Kanske inte just det där men som med Elliott, att han har genomgått operationer på grund av cystor och mastcellstumörer tex.

Sarah
0

#11 ja för dig är det absolut relevant, för Tjejen är det totalt irrelevant:)

Ceciliaolucifer
0

#12 Det är det väl inte? Det är som om jag skulle skriva att jag har Hugo som blir 5 år iår ich att han är frisk.

Men han i själva verket är opererad för Insulinom och just nu står utan behandling. Utan tumörer = ingen Insulinom.

Så jag tycker att det är relevant.

JossanH
0

#13 Nej, tycker det är mer att likna med att säga att en 5 år gammal iller är frisk trots att han vid ett tillfälle bröt benet som 2åring..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#14 Skada och sjukdom är två helt olika saker.
Skriver jag om Hugos hälsa så tycker jag att det är självklart att jag nämner hans mastcellstumörer som han opererade bort som 2 ½ åring. Bara för att det är flera år sedan, så tillhör det fortfarande hans hälsa.

Qviq
0

Snowflake är min älsta, ålder vet jag inte riktigt exakt men har haft han i två år nu och han var mellan 3-4 år när jag fick hem han så nu borde han va runt 5-6 år. Han kasterades när han kom till oss.

Han bor i köket där det är konstant 16 grader varmt nu under vinterhalvåret, men har tidigare bott i en varm lägenhet. Innan han kom till oss hade han bott hela sitt liv i bur. Uppfödd på dåligt kattfoder hos tidigare ägare, får bättre foder nu plus barf.

För ett år sedan fick han en infektion i kroppen och minskade kraftigt i vikt, men efter en kur antibiotika blev han mycket bättre.

Nu har han väl igentligen inga problem förutom att man märker att han börjar bli till åren då han inte är lika aktiv längre och att han går väldigt stelt som om lederna börjar ta stryk, enligt veterinären är det bara ett ålderstecken…..

"Chaos is a friend of mine."

Sarah
0

Det får du tycka, själv tycker jag inte att det är det. Jag har inget att vinna på att säga att hon är frisk.

Hon är frisk och juvertumören för 5 år sedan kom från p-sprutan och har inte och kommer inte påverka henne igen. Med Hugo finns det ju en möjlighet att tumörerna kommer tillbaka, vilket det inte är speciellt stor risk att det gör med Tjejen. Mao anser jag att det är totalt irrielevant för hennes hälsa idag. Tumören var inte ens elakartad.

Med ex mastelceller så vet man ju att risken att de återkommer är stor så det påverkar dem nu och förmodligen i framtiden.

Ceciliaolucifer
0

#17 Hugos mastcellstumör var inte heller elakartad och dessa är till 98% godartade. Så då bortser jag från dom då.

Risker finns det alltid, med allting.

Att kalla en iller som haft förstorad mjälte för frisk ställer jag mig också frågande till, då det ofta är ett förstadium till andra sjukdomar. För andra som vill läsa rekommenderar jag den här länken.

Även att stätta in behandling i förebyggande syfte vid misstanke om sjukdom. Då är det för mig, inte en frisk iller.

JossanH
0

#18 Du skriver väl precis det du själv vill och bestämmer vad du ska klassa som sjukdom eller inte..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Och därför skrev jag med det eftersom jag ansåg det vara relevant. Man vet väldigt lite om mjältförstoringar och tester är tagna på båda illrar och inget hittades. Då kan man göra sin egen bedömning.

En juvertumör återkommer ofta inte vilket mastcelltumörer ofta gör.

Skitos har under operation och provtagning visat att han inte hade problem, men vi satte in ändå pga brunstbeteende i samma veva. Det skadar inte att det sitter där. Förebyggande är just förebyggande och ingen sjukdom är hittad.

Varför spelar det roll? Hade han haft en för 5 år sedan som kom av en anledning som du vet om, bortse om du vill. Just nu håller jag med Jossan om att det är lika som ett brutet ben.

Ceciliaolucifer
0

#19 Ja, det vore ju väldigt lustigt om jag skriver ngt jag inte vill. Flört

Sjukdom eller inte? lätt svar, all behandling som sätts in avser att djuret inte är friskt. För inte behandlar man ett friskt djur som om djuret inte är sjukt, det hoppas jag inte. Och inte heller opererar ett friskt djur.

Okej, alltid intressant att höra vad en uppfödare har för åsikter om vad en frisk iller innebär.

Sarah
0

Ja eller hur.

Jag anser inte att en juvertumör för fem år sedan är en sjuk iller. Inte heller anser jag att alla illrar med förstorad mjälte är sjuka, det är ngt extremt många får och man vet inte varför.

Men, det står med i #0 eftersom jag anser det vara relevant att veta om.

Men, nej jag anser inte att en iller som har förstorad/borttagen mjälte och inget annat är sjuk. Är tester tagna och inget visas, illern är pigg och glad, ja då är det en frisk iller i mina ögon.

Blueshift
0

Jag lägger mig inte i era definitionsfrågor men tänkte det kan vara av intresse att påpeka att ingen av alla illrar jag haft hittills har råkat ut för idiopatisk mjältförstoring, eller vad man nu ska kalla det. Uppenbarligen drabbas inte en frisk iller av detta, så att någonting gått fel vid tidpunkten för problemet borde väl vara rätt uppenbart. I USA har man funderat över om det kan vara kroniska infektioner och/eller inflammationstillstånd som kan vara en orsak. Bakterier som Helicobacter, diverse virus och diet mm har framförts.

Sarah
0

#23 intressant. Då måste ju tyvärr en väldigt stor del av våra tamillirar ha ngt sådant eftersom det är så vanligt. Om man sedan vid tester inte hittar någonting alls så tycker jag att det är väldigt svårt att säga att det är en sjuk iller när den kan ha många friska år kvar. Att dina inte fått kanske har att göra med att de lever helt naturligt och har mycket vilt i sig?

Blueshift
0

Torrfoder som nästan alla illrar äter kan vara en bidragande orsak, tror en del. Helicobacter är också vida utbrett, sällan symtpomgivande enl. vissa.

Jag är övertygad om att mina illrars sunda livsstil i mångt och mycket hjälper dem att vara friska. Genetik tror jag också spelar in hur sjukdomsbenägna de blir (rent allmänt).

Sarah, det vore trevligt om jag kunde få slippa dina antaganden om "mycket vilt". Jag har en del hybrider men de allra flesta av mina illrar jag haft har faktiskt haft inget eller ytterst lite vilt i sig.

Sarah
0

#25 Ok, sorry inte meningen att göra dig upprörd. Det är väl dock inget jag brukar skriva?

Jag kan tänka mig att torrfoder spelar in. De två gamla jag har började mjälten växa då de fortfarande åt torrfoder. Resten har barfats längre och levt mer naturligt. Ingen av dem har haft ngt med mjälten.

Blueshift
0

Ingen fara, jag är inte upprörd. Tänkte det var bäst att kväsa det i sin linda direkt innan det blir sedvanlig rundgång med rykten ;).

Sarah
0
Ceciliaolucifer
0

#22 Bara för att extremt många illrar får förstorad mjälte och man inte vet vad det beror på så anser du att dessa djur inte är sjuka? Att bara för att det är vanligt så ska man acceptera det? Det gör iallfall inte jag.

#24 Sen beror det mkt på vad det är för tester man väljer att göra. Ofta begränsar man sig oerhört mkt eftersom det är oerhört kostsamt att testa saker för testandes skull.

Det man inte vet att man letar efter hittar man inte, och det kan vara en av det vanligaste förklaringarna till att man inte "hittar" något konstigt när man har skickat mjälten på analys.

Sarah
0

Nej jag har inte accepterat ngt. Det står i #0. Då kan alla göra sin egen bedömning. Jag anser att Tjejen är en frisk iller. Att mjälten började växa på henne för några år sedan betyder inte att hon är sjuk idag.

Faxlin
0

Min reflektion i det hela med mjälten är också att det säkert spelar in hur iller van veterinären är som undersöker. Det är vanligt att veterinärer som inte är direkt iller kunniga ger diagnosen förstorad mjälte då den är större procentuellt än vad som är normalt överlag för djur.

Med detta säger jag inte att det är så på just era illrar. Jag har ingen aning om hur duktiga veterinärer ni varit till. Men de som vet med sig att de fått den diagnosen av någon som itne är specialliserad på illrar skadar det inte att ta med till en iller kunnig veterinär och få en andra åsikt i ärendet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sarah
0

#31 Marianne på mälarens smådjursklinik. Tror hon vet ;)

Faxlin
0

#32: Ja ni i Stockholms området har veterinärer som vet och kan detta. Men jag tänkte mer på andra nu. Ni 08 gills inte riktigt i det här med ovetande veterinärer :-)

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Aha, men jag är ju en 0175:a… ;)

Faxlin
0

#34: I mina ögon räknas du till 08-orna i detta fall :-)

Audiatur et altera pars