Hur ser man om sin iller är gravid?
Jag hämtade en iller i helgen. En jättemysig Tjej som är mellan 6-12 månader.
Hon har jättetun päls på magen, ser ut som om hon tappat jätte mkt päls just där, och pälsen känns jätte sträv.
& Hon är blå/grå på magen?
Kan det betyda att hon är gravid?
& så är hon helt rund. Ser ut som hon svalt en handboll.
kan du ta någon bild på henne och lägga upp? Ser du tydliga bröstvårtor? Hur ser hennes päls ut i övrigt? Hur ser vulvan ut?
De flesta illrar får mjuk och fluffig vinterpäls och lägger på sig ganska ordentligt under vintern. Våran Bogey vägde strax under 1300g i somras, slank liten pälskobra, :-), men nu under vintern väger han nästan 1900g. Vägde honom igår och då vägde han runt 1880g så nog kan de se ut som de svalt en handboll.
Pälsen är normalt ganska tunn och kort på magen, men det kan ju vara så att hon håller på att byta till sommarpäls så det är tunnare än normalt.
Vänta bara tills hon bytt päls och bantat ner sig till beach 2010. Då kommer du att ha en "flygiller" som lyckas ta sig upp på de mest konstiga ställen.
Det är inte så att hon blivit kastrerad och börjar få tillbaka pälsen på magen och därför har tunnare päls där? När täckhåren växer ut ser ofta skinnet lite blåaktigt ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hon är inte kastrerad en, Ser inga tydliga bröstvårtor. Hennes päls är sträv, inte mjuk.. Vulvan tycker jag ser ganska svullen ut.
Hämtade henne i söndags & inte haft iller förut, så jag är lite osäker på hur allt ska se ut.
Just nu kan jag inte ta någon bild för har varken kamera & sladd.
Kan försöka senare ikväll..
#5 är vulvan svullen är hon antingen precis parad (vulvan minskar i svullnad efter parningen), eller helt enkelt i brunst. och som tidigare nämnt.. illrar blir lätt rund om magen på vintern, om hon precis skulle ha blivit parad, så skulle hennes päls inte påverkas så tidigt, det är under sista 1-2 veckorna i dräktigheten som de tappar päls på magen.
Däremot bör du tänka på att illerhonor inte skall vara i brunst för länge då de riskerar aplastisk anemi, som faktiskt kan leda till döden (efter 3 veckor i brunst ökar risken markant), så om hon är i brunst bör du börja fundera på en kastrering rätt så snart
Kastrering har jag redan planerat in (;
Men då behöver jag iaf inte oroa mig för att hon är gravid då?
Hur känns håret på magen? Hur ser det blå/gråa ut?
Är dom i pälsbyte så får dom ofta lite blå/grå fläckar i ljumskarna.
Hur stor är vulvan? Som en ärta?
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 7 Vet du om hon har gått ihop med en brunstig hane nyss?
Sara
Här har du en dräktig mage, dagen innan hon födde valpar. Bara några få dagar innan, så kunde man knappt se någon mage, och då fick hon ändå 8 valpar. Du kan även se de tydliga bröstvårtorna, och hur pälsen minskat på magen
#8, Håret på magen känns strävt.
Vulvan är ungefär som en stor ärta..
Det blå gråa är typ på magen.. lite svårt o förklara, det är ju inte mycke som är blått & grått. Men endå.
7# Det har jag ingen aning om. Jag frågade hon som jag hämtade henne hos, Hon visste inte om hon var gravid elr inte.
10# Det är dendär handbolls formen hon har, Men absolut inte riktigt så stor & hennes vårtor ser jag knappt om jag ens letar efter dom.
#11 är vulvan så svullen på henne,skulle jag säga att henne storlek inte beror på eventuell dräktighet. illrar kan bli riktigt runda och handbollsformade utan att vara dräktiga, och ja, på dräktiga honor blir magen egentligen bara märkbar sista 2 veckorna, och då är som sagt inte vulvan svullen. Är buken spänd elelr mjuk på henne?
#12 Okej, altsså buken är varken stenhård elr särskilt mjuk. Något mitt emellan
Jennyrapp:
Kan det vara så att hon var tänkt att ha i avel hos förra ägaren? Eftersom du skriver att fd ägaren inte visste om hon var gravid?
OM hon var tänkt till avel, så kanske det kan vara så att hon blev parad vid brunst. Fd ägare gjorde ultraljud såg att det inte var några valpar. Pälsen har börjat växa ut, och hon såldes till dig och har återigen gått in i brunst?
Ska se om jag hittar någon bild på päls som precis börjat växa ut efter rakning.
Hon är ju en valp så det skulle jag inte tro.
Och det var inte ägaren som sålde henne till mig utan ägarens kompis hjälpte henne & omplacera henne.
Men ah jag vet inte..
#15 En valp för mig är en iller under 12 veckor ;) möjligen upp till 16 veckor.
Har du försökt att kontakta förra ägaren?
#16, okej. Nope, vet inte vem den riktiga förra ägaren var.
#17 Men varför frågar du inte den du hämtade illern hos? Ägaren är den enda som har det rätta svaret på dina frågor.

Det är väl illern som Becka89:s kompis hade? Eller? Och den illern som Becka89 hämtade trodde hon ju också var dräktig?
Smittar det eller kommer de från samma person?
#19, Ja det är den illern. Hon sa ingenting om mig att hon trodde den var gravid!?

#20 Det skrev jag inte heller. Hon har ju startat en tråd om en iller hon har hämtat som hon trodde var dräktig. Sen svarade hon inte mer i den tråden så jag vet inte om hon var det eller inte.
Och så frågar du samma sak om en annan iller som också är hämtad genom Becka89, då undrar jag om de två kommer från samma person?
#21, okej. Jag vet inte , hon har haft sin kompis iller hemma för hon skulle hjälpa henne o omplacera henne. Så köpte jag henne, så det kan völ vara samma iller..

Har du inga kontaktuppgifter till den som illern kom ifrån? Då får du väl ta kontakt med Becka89 och fråga henne. Om det är hennes kompis illern kommer ifrån så bör de ju ha kontakt.
Är du osäker så får du ju åka in till veterinären och kolla henne. Är hon i brunst nu så bör du ju kastrera henne snarast i vilket fall som helst.
Skulle hon nu vara dräktig så bör du ju försäkra henne omedelbart också. Det kan bli en oerhört dyr historia, även med försäkring.
#23, Då får jag nog hålla tummarna på att hon inte är gravid & att ja bara inbillar mig, för dom kostnaderna är ingenting som jag räknat med..

#24 Men du skrev att vulvan såg ganska svullen ut. Då kan hon ju lika gärna vara brunstig. Beroende på hur länge hon har haft svullen vulva så bör hon ju kastreras ganska omgående isåfall. Inom en vecka ifall hon gått längre än sen hon kom till dig.
Nämn då för veterinären att du undrar över dräktighet (som det ju heter på djur) så han kan kolla upp med ultraljud osv så vet du säkert.
Men du bör ju åka in nu snart i vilket fall som helst om hon är svullen. Vet inte var du bor, men en kastrering på en hona kostar ca 1500kr häromkring iallafall. Ultraljud läggs väl på nån tusenlapp extra. Också beroende på var man bor och vilken veterinär man har.
#24 Men vafan.. Hopp. aja, banken nästa..

#26 Men i och med att du köpte henne okastrerad så hade du väl räknat med kastreringskostnaden?
Det är kanske bara det du behöver betala och allt är lugnt.
#27 Jo det hade jag planerat in. Men becka sa ju till mig att om 3 månader börjar det bli dags, då trodde inte jag att det skulle bli så mkt på en gång..

Men, gjorde inte becka89 ultraljud? Eller kolalde på något vis efter valpar? Var det kanske röntgen? Annars är väl förklaringen till den tunna pälsen på magen kanske att hon rakats inför UL?
#29, Jag frågade henne igår om hon är dräktig. Hon sa att hon inte vet. Så jag antar att hon inte gjort något ultraljud..

Är det den som becka89 fick hem så är den ultraljudad iaf enligt den här tråden

Tror inte det är samma iller, utan en annan. Någon som Becka89 skaffade åt sig själv. Inte säker såklart men jag tror det.
Man kan aldrig säga exakt när en hona ska gå i brunst. Nolita brunstade innan lucia, hade jag väl inte planerat direkt.

#32 Ja så är det säkert0)
Vulvan har varit svullen i några dagar. Den var tydligen inte svullen i förra hemmet så sen i söndags högst..
Vad händer om ja inte får henne kastrerad i tid?
Och när bör ja senast göra det?

Det beror lite på din veterinär. Vissa vill kastrera direkt och vissa vill vänta tills högbrunsten. Du får ringa och fråga vad de helst föredrar. Så allting från nu direkt till ca 2 veckor.
Om man inte kastrerar en hona kan hon få aplastisk anemi. De kan alltså löpa ihjäl sig.
okej. Då får ja ringa o fråga dom.
Men blir det så på alla honor? Att dom löper ihjäl sig?

Vissa honor kan efter ett bra tag gå ur brunst själva, andra gör det absolut inte. Vissa har kompisar som kanske drar dem i nacken och tar ur dem ur brunst.
De som väntar ut sin iller måste veta exakt vad de ska titta efter ifall hon blir dålig. Finns illrar som inte blivit kastrerade i tid som gått från pigga till döda ganska snabbt.
Det är just därför jag frågar, för är helt körigt med pengar denhär månaden. Vad är det man behöver kolla efter, om hon blir dålig?
Eller också om man får en räkning 1-2 månader efteråt. hade nog gått..

Är du inte van illerägare så skulle jag verkligen inte rekommendera att vänta ut och se ifall hon blir dålig. Jag har haft illrar i många år och skulle själv absolut inte våga göra så. Går det fort så går det fort liksom.
Är ledsen, men köper man en okastrerad iller så MÅSTE man veta att hon ska kastreras när hon blir brunstig. Det finns liksom inga undantag där.
Om din veterinär kan ta det på räkning så är ju det jättebra men kan de inte det så måste hon dit iallafall.
Jo men trodde ju som sagt att det skulle gå ca 3 månader.
Har pengar undanlagt till djuren ifall att, Och det gick till katterna.
Men jag tror nog att det går & lösa med räkning, det brukar dom kunna lösa.. Blir bara så jävla orolig när man hör allt hemskt som kan hända att jag får panik!
Som alternativ går det ju att kastrera kemiskt med ett s.k. Suprelorin-chip. På en hona är det billigare än en vanlig kastrering men det är inte permanent så du får göra om det eller kastrera riktigt efter ca 2 år.
Kanske inte aktuellt för dig men det kan vara bra att vet att det finns olika alternativ.
Det är ett fåtal som klarar att gå ett löp helt själva utan att något går käpprätt åt skogen. Efter 2-3 veckor i löp så ökar risken markant för att hon ska drabbas av aplastisk anemi.
Vissa kliniker har så man kan ansöka om konto direkt. Kanke kan dina föräldrar/vänner eller så låna ut pengar? Så mycket behövs ju inte, men det behövs för att förhindra att din iller med stor sannolikhet löper sig till döds.
Paulina
Det har jag hört, Ska ringa o kolla priser & sånt imorgon.. Får hoppas att dom kan ta d på räkning.
#41 Om det är billigare eller inte beror helt på.
Chippning borås: 850kr
Chippning Skara: ca 1300kr
Kastrering hona (sövning med gas) Östersund: 800kr
Vad de tar här nere har jag inte en aning om. Men chippa har vart det dyraste alternativet för mig. Men då har det ju inte vart pengarna det suttit i heller ;)
Paulina
Jag bor lite utanför borås, och 850 kr var ju betydligt mycket billigare en att få henne kastrerad för 1500..
Ah, det finns en jättetrevlig veterinär där i Borås, och hon har blivit rätt van att hantera illrar ;)
Minns inte vad hon hette mer än Anna.. En liten privatklinik var det iaf. Eller låg den i Viskafors? I vilket fall är det inte långt däremellan. Kan ta reda på namn och nummer om du vill.
Negativt med chippning är att det håller ca 2 år. Då får man endera göra om det eller kastrera vanligt. Däremot har det ju stora hälsomässiga fördelar att chippa.
Paulina

Anna är i Viskafors. Men hon måste väl beställa hem först, samma som med vaccin osv?
#49 Tack för rättningen! Det vet jag inte alls, men det är ju enkelt gjort att ringa runt i morgon och kolla hur det ligger till.
Paulina
#48 Jaa, Det hade varit jättebra:)! Viskafors ligger ju inte långt bort.
#51 Här kan du hitta henne :)
Paulina
Jättebra :)
Tack för att ni hänger ut mig, Det är inte våran hona…. Den där illerhonan är en polare till oss, han är inte illervan så han tyckte inte att det var något djur för honom så vi hjälpte honom att omplacera henne..
Jennyrapp:
Hon har inte bott hemma hos oss under tiden hon har varit ute på annons, under den tiden bodde hon hos min killkompis alltså förra ägaren i hans kök..

#54 Om det tolkas så så ber jag om ursäkt, jag var väldigt förvirrad, kom ihåg tråden om den honan ni fått hem och tänkte inte på att det kunde vara en annan. Svårt när man är trött=) Letade bara efter tänkbara orsaker till att pälsen på magen var tunn.
#54 Då borde ni kunna ge Jenny den förra ägarens telefonnr så att hon kan kontakta denna och fråga varför hon är så tunnhårig på magen, och om hon är dräktig?
#54 jag hänger inte ut dig. Jag frågade hur man ser om en hona är dräktig och dethär med kastreringen, Du visste ju inte om hon var dräktig eller inte. Frågade dig också med kastreringen.
Så jag hänger inte ut dig, Du har fått precis samma frågor..
#55 Det är ingen fara, förstod att det var något i den stilen.
#56 Vi håller själva på och försöker få tag på förra ägaren men ingen som svarar på nummret vi har, ena dagen är den avstängd och andra dagen svarar han inte, blir skit förbannad när han håller på så.. Ska försöka få tag på honom och fråga vad han håller på med.
#57 okej, det är ingen fara.
Ursäkta att jag blev lite arg men det låter som att ni hänger ut mig, att allt är vårat fel.. Vi försöker få tag på föra ägaren men får inget svar…
#58 Inget är ert fel! Men det är så svårt när ni är inblandade i flera omplaceringar som i slutändan låter som att det är en och samma iller som florerar.
Mkt illrar hos er nu :)

#58 Hur gick det med eran hona då som ni trodde var dräktig?
Nu har vi ringt o pratat med massa olika veterinärer och dom tyckte det lät helt knäppt att man måste kastrera en iller , Dom blev riktigt otrevliga o höll på o babbla om illrar i naturen.
Irriterande!
#61 Det är för att de bli parade i naturen vilket de oftast inte bli i fångenskap.. Vad är det för idiotiska veterinärer!!? Känns som att det är ett av det första man borde få lära sig som veterinär. Det är ju knappast något nytt fenomen… Jisses… Förstår om du blev irriterad! Finns inget värre än när "kunniga" veterinärer ska förklara för en att man har fel när man vet att det man säger är rätt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tja.. en honamåste tas ur brunst, annars löper hon stor risk att dö. Så enkelt är det tyvärr. Sen kan man välja olika metoder att ta dem ur brunsten. Antingen kastrering, suprelorin implantat, P- spruta (vissa för med sig biverkningar som livmoderstumörer etc), vasektomerad hane, avbruten parning (inte att rekomendera om man inte vet exakt vad man gör). Tycker att alla de veterinärer jag har varit i kontakt med varit tvärt om: kastrera kastrera kastrera, och gärna så tidigt som möjligt. Låter inte som du haft tur med veterinärer om man säger så.
Blåstjärnan finns ju i Borås, och de kastrerar illrar. Sedan finns dem ju även i Göteborg.
#61 Precis. Tycker inte det borde vara sådär jättesvårt & räkna ut..
jaja kastrerad kommer hon bli iaf, skönt o ha det fixat.
4 års utbildning för att sitta o vara otrevlig i tlfn. Jävligt seriöst!
#62 Precis. Tycker inte det borde vara sådär jättesvårt & räkna ut..
jaja kastrerad kommer hon bli iaf, skönt o ha det fixat.
4 års utbildning för att sitta o vara otrevlig i tlfn. Jävligt seriöst!
63# Nee dom tyckte bara det lät konstigt.
Riktigt otrevliga.
#65 Du får gärna tala om vart dom här veterinärerna håller hus så att vi andra vet att vi inte ska rekommendera dom till andra. För det handlar om grundläggande vett.
Man kommer att stöta på en hel del veterinärer som inte vet att en iller har fyra ben och en svans, därför är det så viktigt för illerägarna att själva vara pålästa om sjukdomar.
#67bollebygs djurklinik, kinna djurklinik. Richard ringde en någonstans i borås som också hade tyckt att det lät konstigt. Tror faktiskt det var blåstjärnan han pratade om ? Men om dom kastrerar illrar borde dom väl inte tycka att det är konstigt..

#68 blåstjärnan i borås? dom har haft hand om illrar innan så det låter välldigt skummt :S kan vara någon ny i telefonen isf..
om ni bor i närheten av borås så finns vet. Wendel ute i viskafors. min personliga favorit och en av de få som får handskas med mina pälsbollar =)
#69, ah jag vet inte men jag är hyffsat säker på att d var blå stjärnan han menade. fast dom hade ju bara undrat lite, dom i bollebygt gick ju på o tyckte det lät helt knäppt o konstigt & alltmöjligt..

Visst är man medveten om att veterinärer inte har full koll när det gäller illrars sjukdomar. Men att de inte kan svara på frågor om kastrering verkar ju helt galet. Är de lika oförståendeom man vill kastrera sin katt tro?
Så ovanligt är det inte med iller nuförtiden och alla avlar ju inte direkt, vem kastrerar de återstående illrarna tro?
Verkar ju hur märkligt som helst. T.om de små veterinärsklinikerna i Göteborg som mest handskas med marsvin osv kastrerar ju illrar nuförtiden.
#71 ja jag vet inte, Det var vad vi fick höra idag. Men alla var ju inte otrevliga, Det skötte bollebygd! Dom andra undrade ju bara. Men endå.
Irriterande.
Hon ja pratade med kunde ju inte tänka sig att det kan vara så farligt..
Eller också så är dom hur vana som helst med o kastrera illrar bara det att dom inte vet vad som kan hända? Eller nåt. Ja vetinte..
#71 ja jag vet inte, Det var vad vi fick höra idag. Men alla var ju inte otrevliga, Det skötte bollebygd! Dom andra undrade ju bara. Men endå.
Irriterande.
Hon ja pratade med kunde ju inte tänka sig att det kan vara så farligt..
Eller också så är dom hur vana som helst med o kastrera illrar bara det att dom inte vet vad som kan hända? Eller nåt. Ja vetinte..