INSULINOM på Angel (Jester) & Drucillas sida
Vi på klarsferrets vill tala om för er att det finns nu konstaterat insulinom och detta är från Angel och Drucillas valpar Vi vill med detta uppmana alla er så att nästa gång nu när ni ska gå till veterinären för den årliga sprutan nu i år att be veterinären att titta lite extra noga på er iller. Till er som nu fått Klarfserrets iller omplacerad av skaraborgsillern till er vill vi oxå tala om hur viktigt det är för oss på Klarsferrets att får reda på sådant här när det händer något av de valpar som kommer från klarsferrets. Detta för att vi ska kunna meddela om man bör hålla extra uppsikt på sin iller. ? ? ? ? M.V.H Klarsferrets@klarsferrets.se www.klarsferrets.se
Vi är tacksamma att vi tog det beslut vi tog förra året.Då vi besluta att stänga ner den linjen,
ps hoppas jag lagt den i rätt kategori annars får ni järnaz flytta på den
Jag känner ändå att jag vill påpeka att insulinom ändå är relativt påverkbart med en bra kost och att risken ökar om man ger sin iller godis eller mat med socker i (gäller även naturlig socker i tex frukt).
Ska bli spännande att se huruvida helbarfade illrar får insulinom eller inte då jag är ganska övertygad om att torrfoder också kan vara en bidragande faktor.
I dagsläget vet jag inte om jag vet om en enda linje som är helt ren från insulinom…
Sajtvärd på Iller.ifokus
bra att du går ut med den här informationen!
#1 du har helt rätt, men i det här fallet har ju minst en utvecklat insulinom i vääldigt ung ålder, och den illern har gått främst på Barf, samt högkvalites torrfoder. Så nog kan där finnas en ärftlig aspekt.
Jag har linjer fria från insulinom än så länge ;) Visserligen inte svenska dock, så de kanske inte räknas ;)
#2 jag vet ju varken ålder eller vilken iller det gäller :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har Klarsferrets Fiona hemma som diagnostiserades med insullinom för ca 3 månader sedan endast 2½ år gammal. Fiona har till största delen ätit kött och annars Vitalin. Fiona hade ett blodsockervärde på 1,5.
Så oavsett ålder kan det ju vara bra att ta ett blodprov om man är orolig eller märker små underliga symptom på sin pälsvän.
Tycker för övrigt att det är jättebra att ni som uppfödare går ut med denna informationen!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#3 Just ja *fniss* men ja, nu har totsigirl förtydligat iaf :)
#4 Ja, 2,5 år är väldigt ungt. Man önskar att man slapp sitta med erfarenhet av insulinom, binjuresjukdom och lymfom.. jäkla sjukdomar! :(
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vi läger ut detta nu bara för att alla ska kunna be sin vetrinär om en extra tid om man har en valp från klarsferrets.
Alla valpar från klarsferrets från 2005 och fram till 2008 ska ju ta sin valp spruta snart och fram till maj juni.
Och att man håller extra koll på just de illrar även dom som är syskon med Angel.

Vill batra putta upp denna så alla har möjligheter att läsa

puttar upp denna igen då jag sett att alla inte läst den från min mail.
Som uppfödare så känner vi ett ansvar för för våra valpköpare att tala om när något händer som t ex är b.l.a. när sådant här händer i linje. Och givetvis så vill vi ju informera om det är fler där ute som har avel på Angel "Jester" eller Drucillas sida så man vet att det finns.
Därför har vi kontrakt på alla våra illrar.
Då tycker vi att det är så pass viktigt att gå ut med detta trots att vi stängt denna linjen och ingen av valpar som sålts från klarsferrets har gått vidare i avel då vi själva behöll en och även den är kastrerad 08.
Vi vill gärna kunna minska för just illern då det kan hända antigen jätte fort att den blir sjuk eller så går kan det gå sakta.
Man kan ta prover för att kolla så tycker vi att det 'är viktigt att gå ut meddetta till alla som har klarsferrets valpar. och även syskon till Angel "jester" och Drucilla

Hjalper till att putta
// Amanda

#10 tacki så jätte mycket . tycker att det är så viktigt att alla får reda på det

Jag tror vi kom fram till att Angel och Elliott är kusiner när vi tittade i stamtavlor och jag fick nyligen veta att en av hans bröder dött i insulinom så det finns på fler ställen i släkten.

ja det stämmer.
urs vad tråkigt.