Hjälp! Han är så hårdhänt.
Skriver en ny tråd då ingen verkar nappa på min andra tråd.
Jo som sagt nu har vi fått hem lilla nätta Vairé en 5årig väldigt tanig iller tjej.
Vi lät dom hälsa på varandra hos förra ägaren så vi skulle se att dom inte hade ihjäl varandra. Dock är Tony VÄLDIGT hårdhänt och Vairé är nästan 3 ggr så liten som honom så vi är rädd att han ska göra henne allt för illa. Han tar tag i nackskinnet på henne. Går iväg och släpper inta taget. Försökte separera dom men som sagt så släppte han inte taget och snackars lilla V.
Vad borde vi göra?
Ska vi låta dom "sköta d själv"?
Ska vi kanske åka in och kastera honom innnan vi låter som hälsa på varandra för tony är helt jäkla galen. "kuttrar/poppar" som en galning och springer rakt på henne och biter henne hårt. Hon skriker dock kan d nog bero på att hon är rädd för hon börjar skrika redan innan han ens kommit fram till henne och när han inte ens biter henne. Men man blir ju rädd när hon som sagt är så pass mycket mindre.
Ni kanske tycker d är dumt att köpa en iller till om man inte vet om dom kommer överens men vi kunde inte lämna stackars vairé hos förrra ägaren då hon blev matad med banan, pepparkaka och fiskis adult kattmat och hon fick sitta iburen så fort förra ägaren inte va "i närheten" och kunde hålla koll på henne.
Men som sagt. Vad tycker ni vi ska göra? Tips, trix?
Vi har låtit dom hälsat på varandra några ggr nu men d blir slagsmål helt enkelt och då är lilla V i sådan underläge så vi måste ingripa känner vi :/
I think more things before breakfast than people think all day 

Det här låter inte som två illrar som inte kommer överens. Det här låter som en okastrerad hane i brunst som försöker para sig med honan. Är hon kastrerad?
Vill det sig illa kan han faktiskt våldta henne, vare sig hon är kastrerad eller inte och skada henne rejält. Hur gammal är Tony?
Jag håller med Ulrika. Är det så pass så borde ni nog hålla dom ifrån varandra tills Mr Tony på något vis tas ur brunsten. Antingen får ni vänta tills han är 6 månader (om han inte redan är det) och kastrera eller så finns ju alternativet att sätta in ett suprelorinchipp så slipper ni kastrera och får en iller som går ur brunst på ett par veckor och hålls ur brunsten i ca 2 år.
Det finns en del fördelar med att vänta med en kastrering så på så vis är chippet bra för då hinner illern bli 2-3 år innan man kastrerar eller bara sätter in ett nytt chipp. Fördelar är att det minskar risk för binjuresjukdom och man slipper det kirurgiska ingreppet och att illern inte tappar lika mycket i vikt och muskelmassa. Fördel med kastrering är att man bara utför det en gång, sedan är det klart.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Säger som Ulrika här. det låter som om Tony vill para sig. Så en kastrering kan vara lösningen på många problem. En iller som inte är brunstig och försöker para sig kan göra något liknande för att visa sig större och mer dominant. Har även haft honor som beter sig på det sättet nämligen.
Men i det här fallet låter det som om han vill para sig. Och som Ulrika också påpekar kan en hane våldta honan även om hon är kastrerad. Och det kan bli stora skador på honan då.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja vi har insett att en kastrering blir d i alla fall innan vi låter dom vara ihop på riktigt. För jag är ju ingen expert på illrar men tyckte hans sätt att hålla i henne såg exakt ut som när han katter ska para sig. Håller i nackskinnet och stå rakt över henne precis som en hankatt gör mot en honkatt.
Tony är ca 7 månader och inte till å med lite äldre (vi är inte helt hundra faktiskt då vi aldrig får papprena från förra ägaren som vi har tjatat om nu ett bra tag)
Vairé är kastrerad så det är ju bra det i alla fall.
Men åh jag är så glad för detta forum för vad skulle vi ta oss till utan eran och era bra tips ^^
Nej men vi ska skramla ihop pengar här hemma och åka och kastrera honom så fort vi får tid. Ska ringa veterinären så fort jag får tid imorgon.
Än en gång är så jäkla tacksam för svaren :)

Tänk på sen att det kommer att ta ungefär en månad efter en kastrering innan hormonerna går ur kroppen på Tony. Under den tiden kommer han fortfarande att försöka para sig med henne. Vilket betyder att ni kommer att behöva ha dem separerade i en månads tid ungefär efter kastrering. Om han bara är 7 mån så kan ju chippa vara ett alternativ mot kastrering.
Även om det hade varit en ung, frisk, kastrerad illerhona så är det ingen bra situation. Är det en äldre, mager (fick jag intryck av) kanske eventuellt inte på topp hälsomässigt så gör det ju inte saken bättre. Det kan göra otroligt stor skada isåfall.
Du har ju redan fått bra svar av ovan, men jag vill inflika en annan sak, och jag hoppas att du inte tar illa upp.
Varie är ju vad man kallar en gammal iller i dagsläget, och gamla illrar antingen är, eller blir sjuka i de flesta fall. Och tyvärr så är det ganska så vanligt att extra stress, som en flytt, elelr introkudtion med en annan ilelr innebär, kan utlösa eventuell sjukdom som legat latent. Så jag tycker att ni skall hålla ett extra öga på henne, och hålla utkik efter eventuella symptom på sjukdom, så att ni i sådana fall kan få satt in behandling innan det är försent.
Nu behöver det självklart inte vara så här med lilla V, men det kan vara bra att ha det i åtanke.
Okej. Ja absolut det är inte mer än att vi får ha dom i olika rum ett tag fram över :)
Hoppas vi får tid så snabbt som möjligt. Någon som vet ungefär hur länge man brukar få vänta?
Vi tänkte ta roslagstulls djurklinik eftersom dom verkar ha en viss inriktning på illrar. Känns lite säkrare.
Ja som sagt vi tänkte låta veterinären kolla igenom Vairé så vi vet om hon är riktigt frisk. Hon verkar ju väldigt pigg och hoppas och skuttar och så men alltid lika bra att kolla igenom speiellt eftersom hon är så himla tunn. HannaM (tror d va M i slutet men i alla fall) här på forumet ska komma över någon dag och ge oss lite tips om bra kost och så för hon har tydligen också en liten "räka" som hon kallade det ^^
För jag har ju hört att dom lite äldre damerna och herrarna kan va lite mindre men som sagt hon känns så vääääldigt liten :S och hon har ju fått helt fel kost! ingen tvekan om saken.
#7 Marianne som jobbar på Mälarens Djurklinik har varit en av illerexperterna på Roslagstull. hon är nog kanske rent av den allra bästa men Gunnel på Roslagstull är ju duktig hon med.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har ni möjlighet att ta er till Mälarens så tror jag dom är billigare, miljön är hundra gånger lugnare och veterinären mycket illervan.
Okej ja det skulle vi nog kunna göra. Vi har ju bil så det skulle absolut kunna gå :)

Vi chippade vår hane hos Marianne när han gick i brunst. Vi fick tid bara någon dag senare.
Lycka till i alla fall :)
Ja vi ska nog ta chippning. Verkar säkrast nu när han är så ung.
Som sagt så ska jag ringa dom direkt imorgon. Sambon visste ungefär vart d låg också så det är ju bra.
Hur mycket kostar d ungefär?

#12 chippet gick i våras på 650, polikliniken var då på 270 eller 290 tror jag
Vad betyder polikliniken?

#14 Avgiften för att gå innanför dörren och träffa veterinären=) Grundavgift. Senast jag var på roslagstull låg den över femhundra där.

Är inte hundra på vad det kostar på Mälarens. Men även om det är dyrare föreslår jag verkligen att ni tar er dit. Även om det inte är det svåraste ingreppet på en iller ansåg vi att det är bra att ha skapat en kontakt med Marianne om det skulle hända något värre. Som det står ovan har även vi hört att hon är en av de bästa iller-vetrinärerna, så ta er dit, rekommenderar henne varmt :)
#16 Väljer man mellan Mälaren och Roslagstull ska Mälaren vara billigare :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja det är mycket pengar :(
Men vad ska man göra lixom. Får leva riktigt snålt den här månaden helt enkelt.

Jo mycket pengar.. men ingenting om man jämför med att göra en operation. Hualigen=P

Jag har personligen aldrig träffat Marianne men har ringt till kliniken för att få råd ang. en sjuk iller. Hon var ledig den dagen men mitt ärende var akut så de som jobbade såg till att hon ringde mig ändå. det kallar jag service, att göra något jobbrelaterat även på en ledig dag.
Som #16 säger så är det alltid bra att ha skapat en kontakt med en veterinär man känner att man litar på och jag rekomenderar varm Marianne (även fast jag inte vet vem Gunnel på Roslagstull är).
Det kan jag tänka mig och som jag å sambon säger vi har ju lixom inge val. Man får leva snålt ett tag fram över och för hoppningsvis så ska jag få 2000 om nån vecka och i värsta fall får vi ta ett från mina "körkortspengar" för allt löser sig :)
Ett litet tips inför framtiden: lägg undan 100kr i månaden på ett speciellt konto som ni reserverar för illrarna. 1000kr är en del att hosta upp på en månad, men när det gäller större saker så är 1000kr rena barnleken oftast :(
Jag har ett litet sådant konto nu. Jag är en fattig student och det är sällan jag har några summor att röra mig med. Vaccinationer, mat och försäkring sparar jag till, men jag har alltid akutkontot ifall det skulle knipa till och de behöver in akut. På ett år har du 1200kr där. Det är en bra start! Då kostar det inte så mycket om man säger så, och man drabbas inte lika hårt när man väl måste iväg, för det måste man tyuvärr förr eller senare..
Paulina
#22 det är ett riktigt bra tips! ska nog försöka låta min mor ha det konto då jag är väldigt dåligt med att kunna spara pengar ("råkar" alltid ta dom sparade pengarna och slösa på onödiga grejer)
För har mamma dom på ett speciellt konto så kan jag ju inte röra dom förutom i riktiga nödfall.
Så det ska vi absolut göra. Kan ju till å med göra så att jag och sambon lägger undan 100 kr var i månaden för då blir d ju 200 och d är ju ännu bättre. För det är ju inte så att vi kommer behöva leva på nudlar bara för att 200 kr försvinner från konton. Då kan man ju också tänka så att dom 200 skulle men förmodligen slösat på något ovettigt ändå :)
Men d ska vi verkligen göra. och med 2 illrar och 1 katt kan ju kostnaderna bli en del så det är smart.
#20 sånt uppskattas ju också en veterinär som verkligen bryr sig. Då känner man sig ju genast mycket tryggare när man hör sånt. Har inte så stor erfarenhet av veterinärer i huvudtaget då enda ggn jag vart hos veterinären med något av mina djur är då jag kastrerade min katt och den veterinären vart ja inte så förtjust i för han verkade riktigt ointresserad och gav ett riktigt dåligt intryck.
Men som sagt. Imorgon ringer jag till mälarens smådjursklinik och beställer tid för kemisk kastrering :)
Kosta får d göra för som sagt vi har inget val och vi kommer ju inte behöva sväla för så dåligt ligger vi inte till med ekonomin. bara att man får planera sina matköp lite bättre den här månaden :)
#23 Visst är det så, de där små slantarna jag lägger undan känns inte, får jag extra så hamnar de där med, har några tuen där nu och det känns super! Det krävs så lite för att man ska stå där och önska att man hade det dubbla :S
Paulina
Ja det är ju hur smart som helst. Som sagt tyckte sambon också det va en kanon ide. Och är man två blir d ju ännu mer pengar. Är också student nämligen så mina pengar går åt väldigt fort så att ha ett extra konto vore ju guld så det kommer vi fixa till nästa månadens pengar kommer in :D
Sådär- Nu har jag beställt tid för kemisk kastering med chipp så imorgon klockan 2 ska vi vara vid mälarens smådjursklinik.
Han ska tydligen bli sövd för att nålen är så tjock sa hon, har era illrar blivit det? .
1300:- kommer d går på :(
Vet inte hur vi ska klara ekonomin resten av månaden men vi får va riktigt snåla med allt annat helt enkelt :/

Sovd? Later onodigt tycker jag! Det ar ju samma storlek pa nalen som de chippas med. Mina har aldrig blivit sovda for liknande ingrepp. Bade nar det galler Nisse och Lars sa har vetrinaren bara tagit dem i nackskinnet, stuckit in nalen och sen var det klart. De har knappt hunnit reagera pa sticket ens. Lars fraste dock at vetrinaren, men det gor han alltid om nagon framling forsoker ta honom i nackskinnet.
// Amanda
Kanylen som används för implantatet är exakt samma tjocklek som ett ID microchip. Inga av mina som har implantat, eller chip har blivit sövda när det sattes in. MEN med tanke på att kanylen är ca 5mm grov, så ur illerns perspektiv så är en lätt narkos nog att föredra om den får välja
#27 Mina har inte blivit sövda under chippning men det finns de som söver när det ska göras.
Ekonomin kan ju tyvärr bli tuff när man har djur, men det får man ju vara förberedd på när man skaffar dom. Vi får hålla tummarna för att lilla V är helt frisk annars kan det bli ännu dyrare… :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
skynd aatt försökra lilla V INNAN ni gör en hälsokontroll… annars om de skulle hitat något fel med henne, kommer det at bli en restriktion i försäkringen som gör att ni inte komemr kunna få ersättning för behandling av just dne sjukdomen,
När vi Suprelorinchippade Bogey gick själva ingreppet på 1sek. Jag höll i Bogey's huvud och bakdel och hon som gjorde själva ingreppet det var tydligen duktig för Bogey hann nätt och jämt rycka till innan det var klart och han sa inte ett pip.
Obehaget verkade vara minimalt och han fick naturligtvis en gotta och gos o beröm efteråt. Han verkade oberörd efteråt och var mer nyfiklen på rummet vi var i eftersom han inte hade hunnit undersöka det färdigt innan det var dags att sätta chippet.
Så jag vet inte om att bli rumlig i huvet efter lätt narkos är att föredra före ett väldigt kort obehag i nackskinnet. Synd man inte kan fråga illern.

VI sövde ner Captain Morgan när han fick sin kemiska kastrering, som andra säger är det inte ett måste, men vi valde det. Han kan bli rätt så stissig, och inte så förtjust att vara fasthållen :p
Jaha. :S
Ja men vad jag fattade de som på marianne så skulle hon söva honom :S Det är ju första ggn jag tar en iller till veterinären i huvudtaget så jag vet ju inte.
Men ska fråga henne imorgon om d kanske blir billigare om vi skippar sövningen för som ni säger så kan ju inte nålen va tjockare än va det är vid en micro chip?!
Men hade så svårt att höra vad hon sa för jag satt i skolan och va rätt stressad men som sagt jag får fråga henne imrogon om d verkligen är nödvändigt för d känns ju på något sätt onödigt om d går så fort.
Dom lokalbedövar inte eller nått liknande då?
Som sagt jag har ingen koll alls då det här är första ggn jag gör det.

Det är en liten extra kostnad, är inte säker på summan. Hon rekommanderade det dock, och vi följde hennes exempel. Hon sa att de kan vara lite sega efteråt, men det var en galen fart på Captain Morgan när vi satte honom i bilen :p
Jag var inte själv med, det var min sambo. Han tyckte nog att nålen såg obehagligt grov ut och villekäna sig lite human :p Som ovanstående har påpekat går det snabbt men känns säkert. Så det är lite upp till en själv. Det kan vara synen på nålen som påverkar beslutet om narkos, i alla fall vårt fall som förtagångens-ägare av iller.
Ja vi får se imorgon som sagt.
Det är lite lättare när man är där och ser hur stor nålen är och allt sånt där och vad hon verkligen remonenderar om är d så att nålen sticker till lite snabbt om sen inte gör så ont känns d på något sätt onödigt att söva dom då man hört skräck exempel på att dom kanske inte ens kommer ur narkosen.
Men under en "vanlig" kastraktion är d ju självklart att dom söver men då är d ju en helt annan grej. Men jag ska helt klart överväga båda sätten :)
Ska bara bli skönt att få det gjort så fort så man kanske kan föra ihop dom om nån månad.
Vart helt chockad när hon sa "ja men kan du idag runt 12"
Trodde inte d skulle gå så snabbt. Men nu kunde jag ju inte idag eftersom jag hade skolan och vi va inte förberädda i huvudtaget. Men så imorgon klockan 14.00 ska vi va där ^^
Hoppas han lugnar ned sig mot både oss och stackars lilla V
Haha kan tänka mig hur d är så bli påhoppad av en stor vit bjässe som är säkert 3 ggr så stor i både längd och ja. säkert 4 ggr så stor i vikt haha.
#34 Nålen är grövre än vid vanligt id-chipmärkning.
Jag satte in ett chip på Napoleon här hemma för en tid tillbaka hos Marianne och jag betalade ca 150kr extra i lätt narkos.
Jag har tidigare chippat 2 andra illerkillar utan "narkos" och det var plågsamt för dom.
Den lätta narkosen är INTE som en sövning inför en operation. Dom vaknar 1-3 sekunder efter att gasen tas bort ifrån dom.
Jag ska in med Bernard imorgon, vi kanske syns ;)
Jag satte implantat på mina tre nyss. Avi klagade över att vara fasthållen, inte över sticket. Phoenix fick lite ont, men han fick vitaminpasta under hela tiden så han tog inte illa upp. Camaro var en riktig hårding och fick implantat, chipp och vaccination utan några gnäll alls.
Paulina
Lycka till imorron båda 2, berätta gärna hur de gick.
Okej ja är d en sån liten summa på bara 150 kr kan d nog vara värt d!
Ska bli kul å se va dom säger om hans vikt och så. Vi har ju faktiskt inte vägt honom nån gång eftersom vi inte ens äger en våg.
Men bra tror jag nog han mår :D

Ja, vi fick också tid jättesnabbt, var liteoroliga eftersom vi har hört så mycket gott om Mälarens här på forumet. Var bara till en fördel eftersom Captain Morgan kom i brunst i stort sett samma dag som Lilly flyttade hem till oss :p (väldigt lägligt, ehrm) Lycka till i alla fall, och lyssna på Marianne angående narkos. Är det någon som kan så är det ju hon ;)
Haha ja det är väll typ samma här. Han är helt galen. Poppar som en galning och är helt till sig :P
Men nu bär d av här strax och sätter in ett chip :)

Hoppas att det gick bra :D
Det gick jätte bra. Gick jätte fort och han va inte det minsta groggy efter narkosen. Jätte trevliga va dom också.
1,76 Kg vägde han. Stor pojke
1 550:- kostade det med narkosen (250 för narkos)
Och hon sa att vi ska vänta ungefär 2 veckor innan vi låter Tony och Vaire träffas. Vi tänkte köra lite mjukstart då så att dom får träffa varandra när vi har uppsikt över dom och sen vara separerade när vi inte är hemma eller sover. i alla fall ett tag så vi ser så att hans hormoner har förvunnit :)
Men bra mår han i alla fall.
Imorgon kommer HannaM och hälsar på och ska kolla på lilla V och ge oss lite tips om vad vi kan ge henne för att hon ska gå upp i vikt.
Hon är så söt för just nu ligger hon längst ned i min byrå i sovrummet och sover. Hon upptäckte att d va mysigt så jag la ned några handdukar till henne också :)

Skönt att höra att det gick bra.. hoppas att de kommer överens sen :)
Ja vi lät han nosa lite på henne men d funkar inte (det viste vi dock vi ville bra se)
Så nu är d ca 1½ innan vi tänker föra ihop dom lite mer. Ska bli så jäkla spännande. Hoppas verkligen att dom kan komma överens :)