Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 629 ggr
Soot
0

Veterinärerfarenhet.

Vilka/vilken veterinärklinik går ni till?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av veterinärer så det vore hjälpsamt om ni kunde rekomendera några. Eller också bara dela med er av era erfarenheter.
Min Sot (hona) ska snart kastreras och man vill ju att ingreppet görs av någån med god erfarenhet. :)
Jag själv bor i stockholmstrakten.

smurfb
0

Vi åker endast till Väsby veterinärsklink. De har tre väldigt illerkunniga veterinärer. Jannis, Marie och Ashley. Kan rekommendera dem.

Annars är det väl roslagstull som gäller. Vi använder dock inte oss av dem efter tidigare incident. De har flera lite tveksamma diagnoser i bagaget men räknas väl ändå som en av de bättre i Sverige.

kent
0

Vi tar våra tjejer till roslagstull, där är dom jätteduktiga. Crystal ska dit och kastreras på måndag..

Var i sthlm bor du?? vi bor oxå i trakten.. Flört

Soot
0

#1 det är väsby jag funderar att åka till. Var dit lite snabbt när hon skulle vaccineras. Det gick så snabbt så det kan inte räknas som nån direkt erfarenhet. :P

#2 åh. berätta jätte gärna hur det gick. Jag bor i hjorthagen/ropsten så roslagstull ligger ca 20 min gångavstånd från mig.

Är hon i brunst nu eller gör ni det i god tid så att hon inte ska komma i brunst?
har själv svårt att bestämma hur jag ska göra. Lästa i dag i ett forum att dom gorde det medvetet när illerhonan var i brunst. Ska ta och fråga dom hur dom tänkte.

ViktorMarina
0

Soot, kom ihåg att fråga veterinären i god tid hur dom vill göra, vår veterinär ville inte operera vår hona under brunsten - så vi fick ändra våra planer och göra det innan hon kom i brunst! Vore farligt att gå och vänta på brunsten, och när det sen är dags får man höra att de inte vill operera under brunst..!

sarae
0

jag har kastrerat min hona när hon var i brunst. Och det var inga problem. Jag vill nämligen inte att man skall kastrera en iller när de är för unga. Tidigast 6 månader men hellre senare…då forskning tyder på att tidig kastrering kan kopplas samman med uppkomsten av tex binjuretumörer etc.

kent
0

Nej hon är inte i brunst än, vi vill bara vara ute i tid..

Vi kastrerade Zahara där för ett år sedan och det gick jättebra. Glad

Soot
0

#4 jo jag tänkte på det.

Har ringt till Väspby och Ulltuna. väsby kastrerar inte i brunst men Ulltuna gör det. Dessoutom så sa hon jag pratade med på Ulltuna att dom lätt nog skulle kunna klämma in en kastrering på onsdagar eller torsdagar om det skulle behövas så det är en liten livlina om det skulle hända. Sot är 6 månader om 3 veckor så det börjar närmasig ett beslut.

hannis
0

Jag kastrerade Indra igår och hon är i brunst. Jag gjorde det av de orsaker som sarae nämner, alltså att vänta så länge som möjligt innan. Däremot gjorde jag det så fort jag kunde efter att hon börjat gå in i brunst, bara några dagar senare.

ViktorMarina
0

Vår Aiia är 6 mån och 2 veckor, och vi kastrerade henne i förrgår. Vi kastrerade ju som sagt Aiia innan hon gått i brunst, av den enkla anledningen att vi måste åka 2 timmar med bil för att komma till en illerkunnig veterinär - och dom opererar inte under brunst. Den ursprungliga planen var att vänta tills hon brunstade, det skulle ha känts bäst, men nu fanns det inte mycket val. Vi ville inte heller stoppa hennes brunst på något vis (p-piller, p-spruta) eftersom de kan ge vissa sjukdomar/biverkningar.

Jag hade jätte-ångest för att vi var tvungna att kastrera henne före brunsten, tills två kvällar innan det var dags - hon vände på sig och jag såg att henes vulva (världens fulaste ord:P) förändrat sig lite, inte direkt svullnat men den såg annorlunda ut - sådär att jag reagerade direkt och var tvungen att kika efter. Dessutom kliade hon sig mycket där nere, och har börjat få "vuxenpälsen". Då kändes det genast bättre, eftersom brunsten verkade vara på gång!

Av dina val hade jag valt att gå till den veterinär som kan operera under brunsten, eftersom man då vet att illern vuxit klart och fått släppa ut alla hormoner som ska ut. Det hade känts bäst för mig!

/Marina

sarae
0

ja..ett par veckor i brunst skadar inte..och som jag ser det är nackdelarna med att kastrera tidigt större än att vänta några veckor. När man väl kastrerat så "slutar" kroppen utvecklas så att säga. Könshormonerna fösvinner vilket påverkar illern utveckling. Därför är det viktigt att illern verkligen är mogen innan den kastreras. Ett bra exempel är ju amerikanska ilrar som ofta kastreras när de är mellan 3-6 vekor. De blir väldigt små illrar pga detta och de har en medellivslängd på ca 3 år. Mycket till följd av tidig kastration.

Soot
0

#10 Oj. det låter ju hämskt. Sot är också välldigt liten (som sin mamma Mini :P ) så det är nog bra att låta henen växa så länge som möjligt.

#1 kastrerade ni henne innan hon kom i brunst? när jag pratade med väsby så kastrerar inte dom illrar i brunst.

Sara
0

Har hört att det är lättare att kastrera honor när de är i brunst för då är "grejern" de tar bort lite svullna och det är lättare att få med allt.

Vilka är anledningarna att vissa veterinärer inte kastrerar i brunst?

Sara

ViktorMarina
0

#12, jag har hört tvärtom, att eftersom grejerna är svullna är det svårt att se så man får bort allt, och därför riskerar att måsta göra en till operation senare för att allt inte togs bort. Dessutom blöder honan mer under operationen om hon är brunstig.. tror det är skälen till att veterinärer väljer att inte operera då.

Alwyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kastrerade Tindra i upplands väsby förra veckan, dom kan sin sak. Bra på illrar! Allt gick bra :o)

Sara
0

# 13 hmm, jag kanske missuppfattade det jag har hört då. Har inte haft en hona som varit okastrerad så jag har inga egna erfarenheter, bara i andra hand lixom. Dock bra att få veta innan den dagen kommer.

Sara

ViktorMarina
0

#15, okej :) nu kanske jag också missuppfattat det där med svullna grejer (haha) men blödningen är jag rätt säker på..! lite otäckt :/ men det verkar ju inte vara några enorma risker eftersom en del veterinärer opererar under brunst!

sarae
0

#16 nej jag anser inte att riskerna ökar när illern är i brunst när man kastrerar. Utomlands brukar rekomendationen  vara att man kastrerar när honan har löpt i ca 2 veckor. men våra veterinärer har tyvärr mindre iller erfarenhet och har en tendens att föra över vad som gäller på hund och katt. En hund har en begränsad brunst/löp period på ca 3 veckor ca 2 ggr om året beroende på ras..en iller tik kan löpa i mer än 180 dagar i sträck och vissa även längre. Vilket gör att man inte kan jämföra ingreppen mellan de båda raserna eftersom löpperioderna ser helt olika ut. Se bara på vilka råd vi iller ägare får gällande fastan innan narkos…det brukar ju inte stämma någonstans.

ViktorMarina
0

#17, vad tråkigt att de inte är mer insatta :( det är ju ett helt annat djur är hund och katt, man kan ju inte förutsätta att alla tamdjur är likadana..!? usch vad trist..!

Soot
0

#14 va sa dom till dig om kastrering i brunst? och vad kostade det?

sofie
0

#19 Vi kastrera Bianca på Upplands väsby. Jätte trevliga och duktiga. Det kosta 800kr och såret läkte super fint :)

skrellet
0

Nu har vi varit hos veterinären och vaccinerat vincent.

var på Norra djurkliniken i Gävle, och allt gick jättebra. han undersökte vincents mage och konstaterade att vi måste göra en mera komplicerad operation när vi ska kastrera hnom. bara en av kulorna har trillat ner, och andra ligger kvar uppe i buken Gråter

Soot
0

Jag ringde nyss upplands väsby och dom vill INTE kastrera honor i brunst (inte stockholms Djurklenik heller). MEN, dom kunde ge henne nån spruta som tar henne ur brunst. Kostar 220kr och det skulle va nått som var anpassat till illrar. Vet ni vad det kan va för nånting?
har nån prövat det?

Dom ända jag vet än så länge som kastrerar hono i brunst är Ulltuna men det är ett hellvete för mig att ta mig dit för jag har ingen bil.. :/
Jag börjar få lite panik för sot började komma i brunst i måndags. :/

sarae
0

det låter som en p spruta…kanske inget jag rekomenderar men jag har å andra sidan inga personliga erfarenheter av det. Har bara använt p piller till en iller en gång. Ja, sitter i samma situation som du med en veterinär som inte vill kastrera i brunst…samtidigt kan man ju inte säga till dem att de har fel och att det inte är farligt att göra det, särskilt när brunsten inte varit igång så länge..

Soot
0

#23 dom veterinärer som inte vill säger det är för blödningsrisken. att dom kan få inreblödningar efteråt.
vilka kliniker har du gått till tidigare?

Sara
0

# 23 Har du en okastrerad hona hemma?

Sara

Soot
0

#25 jag har det i alla fall. än så länge.

Alwyn
0

Låter jäkligt konstigt sooth eftersom min Tindra va mitt i löp då de kastrerade henne! De sa att de va vana och att det inte va så stor fara.

Sara
0

Kanske olika veterinärer på samma klinik?

Sara

Soot
0

#27 konastigt.. vad elacka dom är. Jag känner mig jätte orolig och stressad över det här. Att man inte kan hitta en klenik när man desperat behöver det. (så käns det ialla fall)

Velsan
0

nu fick jag en överraskning, opererar inte väsby under brunst? varför inte? Jag hade tänk kastrera kentucky där men hon är redan i brunst, och hon har brunstat ett tag nu, två veckor kanske. Men jag är pank just nu, å hon börja brunsta innan hon fyllt 6 månader. Hur gör jag då? Mamma kan väl låna mig pengar men varför opererar de inte under brunst? vad tar ultuna? de e väl svindyra :S

Sarah
0

Ingen bör operera under brunst… MAn brukar då ge dem en spruta så de går ur brunsten och op efteråt.

Soot
0

#30 jag är i samma sits.  Varför säger dom är pga blödningsrisken. Dom kan få intreblödningar då. Så dom vill ge en spruta i stället (220kr) så att dom komemr ur brunst och sen kastrera.

Ulltuna kastrerar i brunst senast jag pratade med dom (ca 2 veckor sen)

#31 vad har du för erfarenhet av kastrering av hona? vart har du gått och i eller innan brunst?

sarae
0

#23 inte ännu, men får hit en okastrerad omplacering så jag har redan bokat tid

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sara
0

# 35 Aha.. Började fundera på om Ricky var en Ricka.. Flört

Sara

sarae
0

hahaha nej då ;) men inte långt ifrån då jag misstänker att han försöker ragga upp stitch

Soot
0

Nu har jag ringt runt till roslagstull, Ulltuna och upplands väsby. Det här är resultatet.

Roslagstull: kastrerar i brunst, 1000kr med komentaren: det är nödvändigt för annarsh kommer dom inte ur brunst.

Ulltuna: kastrerar i brunst 738kr med komentaren: Det är bättre att göra det i brunst för då är man säker på att man har fått med allt.

Upplands väsby: kastrerar INTE i brunst, Men erbjuder en spruta som är gort för iller som ska ta dom ur brunst (p-spruta?) kostar 220kr. Komentaren: Det är stor risk för innre blödningar när man opererar vid brunst.

Så jag bestämde mig för ulltuna och har fått en tid nu på måndag. Konstigt nog så sa dom att Sot inte skulle ha mat efter kl 18 på söndagen. Men när jag påpekade att dom smälter maten på ca 4 timmar så sa hon att det var ok att ha henne utan mat 4-5 timmar innan vi kom in. Vi skulle ta med mat så att hon hadde att äta när hon vaknade och allt skulle va klart nångång runt 3 tiden på måndag. :)

sofie
0

#38 Vad konstigt att Upplands väsby sa så. Vi kastera stora syster där när hon va i brunst. Och det va inge problem som helst.

Soot
0

#39 ja jo man hör olika mest hela tiden tycler jag. Jag tror det beror på vem man pratar med och exakt vem dom i sin tur frågar för exakt information. Skulle helt klart underlätta en massa om dom kunde ha klara regler om hur dom vill göra så att alla som svarar i telefån när man ringer vet vad exakt som gäller. Som kund är det ju ett jävla jobb att ringa fram och tillbaka (som jag nu har gort) för att få nån klarhet i det hela. Och ändå så bevisligen så har dom inte sagt samma sak till alla. *irriterad* >.<