Gnissla tänder när dom äter
Jag vet att Dexter gnisslade tänder när han åt, mer eller mindre under hela sitt liv.
Skit gör samma sak. Men jag tycker att det har blivit mer och värre under senaste halvåret/året. Har inte tänkt så mycket på att det skulle ha förvärrats förrän en vän ifrågasatte gnisslandet.
Jag vet en annan iller som började gnissla tänder mycket när han åt efter att han blev svårt insulinomsjuk och hade mått illa vid flera tillfällen. Han mår bra med medicinering men gnisslar ändå fortfarande när han äter.
Som flera redan vet så kan illrar som mår illa eller är sjuka gnissla tänder och tugga luft eller tugga upp skum i munnen.
Skit gnisslar tänder högljutt, men endast när han äter. Han visar inga övriga tecken på att må dåligt eller ha ont någonstans. Detta har som sagt hängt med ganska länge.
Skulle hans gnisslande kunna komma från hans "sjukdom" då jag har fått bekräftat en del otrevliga saker i hans mage?
Sajtvärd på Iller.ifokus
tandgnissling brukar ha ett samband med illamående. Så det kan nog hänga ihop med hans sjukdom
Zahara gnisslar tänder när hon äter och har gjort det ända sedan hon var valp.. Hon har inte visat några som helst sjukdomstecken (jag har iofs inte varit och kollat blod & sånt) och hon fyller fem år nu i februari.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Lös tand? När mina hundar har lösa tänder bruka de låta jättemycket, vet inte om det är samma för iller.

Självklart kan gnisslande komma från att han mår illa. Men det kan också vara som Maria92 säger, att det finns ett tand problem. Behöver inte vara en lös tand, kan vara en tand som varit lite lös och sedan växt fast igen men kommit lite snett. Finnsså otrolgit mycket som kan spöka med tänderna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Mina illrar har gnisslat tänder när dom har varit sjuka.
Saken är att det är en stor skillnad på sjukgnisslingarna som tex Gimli har gjort när han mått dåligt och Skitens gnisslingar. Gimli har tuggat skum och spytt en massa när han varit sjuk och man har sett att han har varit illamående när han har ätit. Nu har väl gnisslingarna hållit i sig och tror han jämt gnisslar endel när han äter.
Skit är ju ändå precis som vanligt. Inget illamående eller problem med att äta, och har aldrig haft. Han har varit pigg hela tiden och gnisslat till viss del ganska länge men tycker det har blivit värre. Tänderna ser inte ut att vara skadade eller sneda på något vis, mer än att ena hörntanden är lite avslagen, men det borde inte spela någon roll.
och det är endast när han äter. Aldrig annars.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6: Men en avslagen hörntand kan spela in, speciellt om det enbart är när han äter. Så att kolla upp det är ingen nackdel tycker jag. Men det är min åsikt. Har haft en hund som skadade sin ena hörntand, och där vart det tandgnissel just när hon åt. Enligt veterinären blev det fel då de tuggade just när de äter. Men nu säger jag inte att det är samma sak med din iller. Bara ett tips.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#7 tanden är alltså inte långt avslagen, utan som hörntänderna ofta är på illrar med framfart :) Men ska kolla upp det med veterinären.. Känns dock som att jag borde ha reagerat om gnisslandet startade i samband med att han slog av hörntanden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det kan ju vara vanlig magkatarr oxå.. Vi hade en som gnisslade tänder och det försvann när vi gav "magmedicin". ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Kan uppdatera om att Skit nu inte gnisslar tänder alls på samma vis som innan operationen! Det är bara lite gnissel nån gång då och då när han äter, men det har han ju alltid gjort.
Vet faktiskt inte exakt vad det har berott på för allt som gjordes var ju att ena binjuren opererades bort och han hade ju innan det fått suprelorinchipp.
I vilket fall känns det iaf som att han mår bättre nu när han inte gnisslar alls så mycket längre.
Jag tänker även på Hannas Gimli som gnisslade tänder något fruktansvärt efter att han fått insulinom och även en ganska lång tid in i medicineringen. Nu när medicineringen flyter på gnisslar han inte heller tänder längre när han äter.
Så hoppas Skit mår bättre nu! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Underbart att höra, hoppas det fortsätter den vägen.