Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 627 ggr
Annelie87
0

Va! En iller i sängen!

Min iller Tischa älskar att vara under täcket i min säng. Men jag älskar inte att ha henne där. Det är för att hon blir helt vild och galen och bits. (som hon aldrig gör annars)

Hur kan man vänja henne av med detta beteende ? Vill ju att hon ska kunna vara i sängen.

Banankaka320
0

Haha har samma problem. Hon blir jättebusig och galen, men jag tar alltid ner henne och låter henne inte vara i sängen mer för hon blir för busig och hon har börjat lära sig det.

Det är nog bäst att inte ha henne där

Annelie87
0

Haha :P Du har antagligen rätt :)

Loveferrets
0

Du kan ju stänga om dig när du ska sova, sen kan hon ju få springa där fritt när du e uppe..

JossanH
0

Många illrar har tyvärr den fula vanan att bli lite väl uppspelta och inte kunna kontrollera sig själv vid vissa tillfällen eller i närheten av vissa kroppsdelar.
Goda kroppsdelar kan vara läppar, näsa, öron och armveck och härliga tillfällen kan vara en nyduschad matte eller husse med blöta smaskiga ben eller när matte eller husse ligger under täcket ;)

Vissa saker är liksom inbyggt i illrars hjärna och går knappt att få ut ur huvudet på dom.

Jag har en iller som gärna småsmakar på de människor som inte faller honom i smaken (eller det är kanske det dom gör;)) men aldrig någonsin att biter mig…. Förutom om jag ligger med nakna ben under ett täcke då kan han inte låta bli att nypas! Något man får leva med helt enkelt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
0

Kan det vara en instinkt att det är något byte i "hålan" (Undertäcket)? Eller att dem blir bara så busiga för att ingen kan se dem?

Ceciliaolucifer
0

Jag tror inte att det handla om några instinkter :)

Det handlar om att dom får en jädrans uppmärksamhet när dom kommer och väcker en på natten, därför gör dom om det igen och igen.

Drutten som inte kan klättra står varje kväll och vill ha den obligatoriska lekrundan i sängen innan det är dags att sova. Man får snällt lyfta upp honom och sen leker han och busar i ca 10 min. Han har aldrig ens kommit på tanken att bitas under täcket eftersom han aldrig har fått en reaktion när han provat.

Blight här hemma är hemsk,, han väcker min kl 04 varje morgon för att han vill ha mat, och jag lovar, han slutar inte förens han är nöjd. Helst ska det vara ngt lyxigt såsom en mus eller två. Så har man tagit fram fel mat på tining så ligger man risigt till.

Bernard, han är iskall och verkligen hugger under täcket. Där är det no pardon och det är alltid underfötter hans bits, och jätte ont gör det.

Hugo & Theo naffsar och kraffsa under täcket också, men mest på skoj. Även om jag sällan skrattar ;)

Banankaka320
0

Njaa, när Maggie kröp under täcket reagerade jag ingenting för jag var så trött. Först började hon kraffsa på mig men jag ignorerade det men sen blev hon galen och började nafsa och krafsa ännu hårdare och det var först då jag satte ner henne, får göra det 2 gånger sen slutar hon med det.

JossanH
0

Men Triton väljer att bitas under täcket vilken tid på dygnet det än är och han gör ingen skillnad på om det är en filt i soffan eller ett täcke i sängen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#8 Då är jag lyckligt lottad ;) Bernard bits bara under sovtäcket i sängen.. hehe.

lolla87
0

släng ut henne när hon gör så. min gjorde så och då var det hej då! vill han vara innte får han vara snäll och det har funderat bra! nu gör han aldrig så!

Loveferrets
0

Cilla, hahaha är det varenda natt som Blight väcker dig kl 04 ? Vad gör han för att få sin vilja igenom och vad händer om han inte får sin lyxmat ? det var roande att läsa men säkert mindre kul för dig hehe.

sarae
0

Här är jag allmän motorväg på nätterna… tror jag i alla fall, jag sover så hårt att jag ingenting märker. Den enda som bitit mig under täcket senaste åren är Amor och Ludde, och bådda smäller till ordentligt. Men det är ytterst sällan det händer, och reaktionen de får är en sur matte som sätter ner dem på golvet och skiter i dem. De andra har lärt sig att när matte sover, så sover hon. väck för gudsskull inte den björn som sover. Däremot beter de sig helt annorlunda när jag har folk som sover över, då är det liv i luckan hela natten, det kraffsas och naffsas på den stackars gästen. Aylen gör djupdykningar i Hannas livmoder t.ex :s Fråga mig inte varför. Och bästa stället att ha busryck är precis ovanpå tant hannas huvud. Jag som sover nån meter ifrån rör de fortfarande inte.

Stitch hade en trevlig ovana när han fanns i livet. Han kraffasade på mig tills jag vaknade., och eftersom det var stitch, envis som synden kunde jag inget annat göra än att gå upp, då skuttade han framför mig, vände sig om för att se att jag var med, och visade mig vad det var han ville. för ville något gjorde han alltid. Oftast var det nytt torrfoder i den redan överfulla skålen, eller nytt vatten i den nyss påfyllda fontänen. När han fått det han ville ha, lät han mig vara, tills han kom på något annat han nödvändigtvis beövde klockan 3 på natten *suck*. Ett par gånger, när man varit upp 3 vändor så stängde jag faktiskt sovrumsdörren. Men det var faktiskt bara Stitch som kunde få mig ur sängen på natten. Hans "jag vill något - blick" gick bara inte att motstå. Tror han faktiskt hypnotiserade mig :P

Musiken
0

Mina bits och kraffsar ocksa under tacket, men de har lart sig att de inte far gora det nar jag sover, sa nu kommer de knappt upp i sangen alls om natten eftersom de anda inte far gora nagot "kul". Lars har daremot borjat med den trevliga vanan att vacka mig med pussar nar han tycker att jag sovit for lange :)

Loveferrets
0

#12, hahahaha, undrar om det verkligen var en iller du hade, eller så trodde han att han var en hund hahaha