Promenix med en främmande hund
Idag när vi var ute på våran runda. Vi = jag, Stacy & Milly gick första vändan.
Då kom det en skit söt liten hund. Hans matte blev väldigt intresserad av illrarna. Så vi pratade en hel del. Sedan ville hunden nosa på Milly, som tyckte att han var väldigt stor och otäck. Hon väste och gjorde sig stor. När hunden närmade sig henne så hoppade hon mot honom och ville bita. Hans matte skulle i samma veva hälsa på henne och Milly trodde nog att det var hunden så då bet Milly henne i vanten. Ops, men lilla vännen blev rädd & fick sitta i mammas jacka på hemvägen.
Stacy däremot fick gå. Hunden sprang först, sedan sprang hon. När hunden stannade så sprang Stacy om och så turades dom om att springa först. Stacy var nonchalant som vanligt. Men när hunden stannade och gick emot henne gjorde hon sig stor som en boll och väste. Då stack hunden iväg och så började de att springa om varandra igen. Det var första gången mina illrar träffade en hund. Stacy lekte ju med taxar när hon var valp men det kommer hon nog inte ihåg nu tror jag. Nu är jag så dålig på att förmedla känslan men det var himla skoj att få sällskap av en hund & hans matte på promenaden.
Känner mig så nöjd & glad.
Andra rundan var det Casper & Bumbis tur, Bumbi är så harig ibland. Han blev livrädd då det kom en helikopter & barnen i skidbacken var läskiga oxå. Speciellt då deras täckbyxor prasslade. Haha, så söt lillkillen. Och Casper var cool som vanligt!
va roligt! låter som en riktigt kul promenad! Uppvuxen med taxar? vad häftigt! min pappa har e tax valp som jag har funderat på hur hon skulle reagera med mina pälsar..

#1 då kanske du ska introducera valpen snart, så han/hon vänjer sig. Hur beter sig dina illrar mot hundar?
tja…de har ju träffat min mammas 2 hundar…vi brukar bo med dem 2 månader varje sommar. Mickie reser på sig så fort de kommer nära (traumatiserad, blev attackerad av en pungråtta när han var mindre) mollie (som inte finns mer) var lite lurigare…därför kunde vi inte ha dem tillsammas utan att man satt bredvid. Men stitch bryr sig inte så mycket…ibland kan han provsmaka lite men annars så struntar han i hundarna…buffy har aldrig visat intresse..men jag litar inte på henne…

haha, ne jag litar inte på Stacy heller, inte när det gäller andra djur. Hon hade inte fått vara utan tillsyn. #3 Men prova med Stitch kanske?
ja…eller rickie hehehe…han har ju noll självbevarelse drift ;) Mest orolig e jag så klart för att hunden hugger….även om illern oftast biter först så gör ju en hund mer skada….

#5 jo det är sant, men du måste berätta hur det går om de nu blir så att de möts här framöver!

Iller och hund kan vara så underbara ihop. Men det kan ju också vara rena kattastrofen. Men visst är det mysigt när det fungerar. Men jag var rejält orolig i början med schäfrarna :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Melwin har gått på promenad med hund en gång. Med Gyro. Det tyckte han var roligt, han gick mycket snabbare då, för han skulle ju följa efter hunden hela tiden. Han bet även Gyro i nosen när han kom för nära :D Annars när vi möter hundar blir Melwin blixtstilla och kollar med stora ögon, sen när han har kollat ett tag så ska ha springa efter hunden som vi möter. Fel håll får man säga då :D Eller nån gång har hundarna gått om oss, då har det blivit fart på Melwin åt rätt hål :D
golf.ifokus.se

Oj, att ni vågar släppa dem med hundar. Alla hundar mina illrar träffar reagerar med att slicka sig om munnen och hur mycket än hundens husse försöker övertyga mig om att "min hund är jättesnäll och är kompis med kaniner" så skulle jag aldrig våga. Inte när hunden slickar sig om munnen…
Tycker det är rätt underligt att inte ens hundägarna har bättre vett utan släpper fram sin hund. Man måste vara beredd på att rycka upp illern i famnen när man är på promenix.
Mina föräldrars hundar (draghundar) står utanför buren och stirrar och snudd på dreglar. Gör illrarna någon snabb rörelse har det hänt att hundarna huggit i luften (utanför buren) av reflex. Där skulle jag ALDRIG våga släppa ut illrarna. Huga… Det är faktiskt en av mina mest frekvent återkommande mardrömmar som jag kan vakna och skriva av: att någon släpper ut illrarna med hundarna (i drömmen sker det oftast av misstag). *ryyyys*

#9: jag skulle inte våga släppa mina illrar med okända hundar. Och med mina har jag alltid haft full koll på dem.
Tog flera år innan jag vågar låta hanhunden och illrarna visstas ihop. edans yngsta tiken kunde jag låta vara ihop från första början. Hon liksom avgudade illrarna. Så där var det aldrig problem. Men koll på dem hade jag ändå.
Skulle aldrig våga släppa utan koll.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars