Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1264 ggr
MiniSku-
0

Hur märker man feber på iller?

Maya är jätte snuvig och nyser mycket, vi märkte inte det först men så var vi ut på promenad, när vi kom in så nös hon mycket och är helt slut, vi gick ingen lång bit eftersom det är så kallt, så hon borde inte vara utmattad av promenaden. Hur märker man att ens iller har feber?

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Sara
0

Lättast är att ta tempen på den men det är inte helt lätt, vet bara själv när man var liten och det bara fanns rumptermometrar. *Ryser*

Annars så är trötthet, torra varma nosar (kan dock vara normalt vid sömn) glansiga trötta ögon.

Sara

Loveferrets
0

Precis som Sara säger, man brukar märka det när dom e väldigt slöa o varma om nosen.

Det du kan göra e att försöka få i henne lite vätska då o då o släpp inte ut henne igen förrän hon känns bättre.

sarae
0

bra tisp för att ta tempen på en iller är att hälla vetegroddsolja framför nosen på den när den står på tex ett bord, sedan ta ett tag om svansen, och föra in termometern, väl insmord i vaselin. Har aldrig haft några problem med den metoden här

MiniSku-
0

Ja trötta och glansiga ögon har hon, torr och varm nos har hon också, men det brukar hon kunna ha ändå ibland. Vad ska jag göra? En till sak, hennes bajs, förut så fick hon kattmat och verkade må utmärkt av det, men så kom Rufus och hade känslig mage så vi bytte till Vitalin, efter det har hon varit lös i magen, vad kan det bero på?

elinn
0

Hur länge sen var det du bytte foder? Det kan ju vara så att magen håller på att vänja sig vid det nya fortfarande…

Sara
0

Om du misstänker att hon har feber så är det absolut viktigaste att du ger henne massor med vatten.

Sara

sandraxea
0

borde man inte kunna använda en "panntermometer" som man köperpå apoteket? iof dyr som f*n.. men ..  eller hahah en sån "pistol" man siktar på saker och så talar den om tempraturen.. :S

MiniSku-
0

#5 Det var nog 5-6 månader sen iaf… Jag tänkte också att det kunde vara så men icke… Jag vet inte vad det är, hon är fin i hullet och är den piggaste och gladaste varelse jag vet egentligen, så jag vet inte varför bajset ser ut som det gör.. =S

#6 Jo men det gjorde jag, idag verkar hon piggare och är inte lika snorig, var nog ingen fara. Men finns det inte andra sätt man kan kolla feber? Alltså som vi gör när vi känner varandra i pannan? Något liknande sånt eller måste man ha en pryl?

[Pernilla09]
0

Hej och hoppas att hon mår bättre.

Vi åkte med Baltazar till vetrinären i höstas för det pep lite när han andades. Vad han sa var att så långe det inte låter värre när han andas eller börjar få snor i näsan i någon konstig färg var det ok. Det som förvånade mig var att besöket kostade 350 kr så boka tid hos vetrinären ifall hon inte är bättre, för mig var det skönt att få ett utlåtande av vet.