Iller iFokus

Iller

Etikettin-memorian
Läst 761 ggr
JossanH
0

Att förlora en vän...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… måste inte vara förenat med sorg och smärta.
Oftast är det väl det.
Men för mig var det mycket jobbigare tiden innan beslutet än tiden efter. Visst har jag gråtit och haft svårt att prata om det. Inte var han dödssjuk heller min lilla Dexter. Han var 6,5 år, hade insulinom, ojämna hjärtslag och lite problem med njurarna. Men alla dessa fel levde han med från senast januari till september. Hade det inte varit för små varningstecken gällande insulinom hade jag aldrig trott att han var sjuk.

Det som var jobbigast var inte hans mediciner eller vetskapen om hans sjukdom. Jobbigast var att se hans kropp förfalla. Han blev smal, hade dålig päls och fick missfärgnngar under ögonen. Tänderna var också dåliga.
Men hans själ var pigg och glad in i det sista och dagliga promenader fanns det inga tvivel om. Lika glad som varje dag.
Jag tog ändå beslutet. Ville inte ha en iller som bara var skinn och ben. Han promenerade själv in till veterinären.

Jag blir sorgsen när jag tänker på att jag aldrig ska få mysa, promenera eller skämma bort min lille kille igen. Jag blir sorgsen när jag känner den stora saknaden… men mest av allt blir jag konstigt nog glad. Glad över hur underbar han var. Glad över att jag fick ha honom i hela 6,5 år. Glad när jag ser bilder på honom.
Dexter har inte slutat sprida glädje bara för att han inte längre finns med oss i den skepnad vi är vana vid. Jag blir varm och lycklig när jag tänker på honom.

Att förlora en vän betyder inte att de är borta… Jag kommer alltid att ha Dexter med mig, om inte annat, som ett litet leende på mina läppar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Är glad för din skull att du kan se det så men om jag börjar tänka på minnena av mina illrar blir jag bara ledsen över att inte kunna krama om dom o få busa med dom vareviga dag. Visst minns jag alla dom roliga o trevliga stunderna men har svårt att glädjas åt att dom inte finns längre.

JossanH
0

Jag gläds inte åt att han inte finns längre, jag gläds åt allt han gjorde och var när han fanns.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Så fint och tänkvärt skrivet Jossan!

Loveferrets
0

#2, Nä det var ju klart du inte menade så, de var bara jag som skrev lite galet där sorry..

Sara
0

Nu bölar jag igen! GråterGråter

Sara

bond-bina
0

Du tänker helt rätt! Efter många illrar, som jag väntat med för länge, hoppas jag att jag kommer att kunna avsluta för de jag har innan livet för den lille har blivit för tufft. Ett jättetufft beslut men det rätte för illern! OCH minnena och det liv som fanns finns fortfarande kvar.

TottsiGirl
0

Jättefint skrivet och jag håller med dig!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Strumpan
0

Det var en fin text du hade skrivit Jossan. Det gör så ont att förlora någon man håller så kär. Det gäller att ta vara på tiden man har tillsammans och sen bära med sig sina minnen.

Det kanske låter fjantigt i mångas ögon, men till alla djur jag har förlorat har jag gett dem ett stjärntecken - mina hästar fick Lilla Björn och Cassiopeia, Athlaz och Alaska fick orions bälte. När det är stjärnklart och jag kan se dem blir jag glad och får en värme i hela kroppen, pratar lite tyst med dem (så ingen därute tror att jag är galen och pratar i tomma intet Oskyldig) och minns lite xtra om dem. Det kanske verkar löjligt och fjantigt men det hjälper mig…

Mvh Jenny

knasluvan
0

fäller en tår …….din text om din vän dexter är vacker ….Vet hur de är att mista en livs kamrat ,,tror aldrig att dom lämnar helt ens sida …och från ens gjärta försvinner dom aldrig….

JossanH
0

Jag tänker mycket på dig min vän…

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

<3

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jag förstår det Jossan :(

JossanH
0

Ju mer man börjar fundera på att skaffa en kompis till Skit ju mer kommer man på sig själv att söka efter en iller som var som Dexter, den iller som saknas i mitt lilla gäng. Och man inser att man aldrig kommer få igen honom…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#13 Man går igenom olika stadium när man sörjer och ofta kommer den stora sorgen när man precis som du säger, inser att man aldrig kan få tillbaka dom igen.  Men hur mkt man än letar så kommer man aldrig hitta en iller som ens är i närheten.

Jag trodde att jag skulle känna mig "bättre" tillmods av att ha en som var släkt med Lus, dvs Bernard. Men jag har inte gjort annat än att jämnföra dom i hela Bernz liv och det har gjort att jag har fått en konstig relation till Bernard. Han kan ju aldrig mäta sig med Lucifer, som var allt för mig.

Det är inte förens nu när mina har varit sjuka som jag har kunnat släppa tankarna på Lus. Jag fått ngt annat och tänka på och stundvis så har jag varit rädd för att förlora ngn av dom jag har idag. Det har gjort att jag uppskattar dom på ett annat sätt.

Jag förstår att det är extremt jobbigt och det spelar ingen roll vad man än gör för ngt fattas hemma :(