Illrar i Finland?
Hej!
Jag har nu varit ute efter en iller ett bra tag, men har för länge sedan konstaterat att dom flesta omplaceringarna görs i Skåne och där omkring.
Eftersom att jag bor så långt upp i landet så är det ju bara en liten sväng att åka över till Finland, så då undrar jag om någon känner till om det finns uppfödare i norra delen av Finland?
Är det över huvudtaget vanligt med iller där? Finns det finska illerforum med omplaceringar?
Jag kan ju självklart åka flyg till Stockholm om det skulle finnas någon omplacering som känns rätt där i närheten, men att bila hela landet eller flyga till typ Göteborg för massa tusen kronor känns inte som ett alternativ.
Pite är ju en bit :)
I Finland känner jag inte till några uppfödare, men det kan nog nån annan hjälpa dig med. Däremot så behöver du inte fara så långt ner som till Skåne för att hitta illeruppfödare.
Närmaste uppfödarna i Sverige till dig finns i Timrå och Ånge.
Sen finns det 2 uppfödare mellan Gävle och Stockholm, nån eller några runt Uppsala och några i och runt Stockholm. Och sen har vi förstås Gotland och där känner jag till 4-5 stycken uppfödare.
Du kan PM'a mig om du vill ha lite närmare upplysningar utöver de 2 jag länkar till.
Sen finns det ju även illeruppfödare i Norge men där får nog nån annan hjälpa till.
Ska du ta in från finland behöver illrarna chip, pass och rabiesvaccinering. Kanske kan va bra att veta.

Låter som ett vettigare alternativ att hitta en i Sverige då =)
Jo att det finns uppfödare i Timrå och ånge vet jag om, men det är forfarande en bit att köra, speciellt då uppfödare normalt sett har som krav att man hälsar på illern en gång före man hämtar den. 55mil *4 blir 220mil.
En omplacering känns verkligen som det bästa alternativet.
Hur och hur billigt tar ni er från Gotland till Stockholm? Går det billiga flyg där emellan? Isf vore ju gotland ett alternativ också:)
#3 Jag har lite kusiner och 2 mostrar på Gotland så vi (familjen) åker över var och varannan sommar och hälsar på.
Vi har ungefär 3 timmar till Nynäshamn med bil så det blir väldigt sällan flyg dit, och bara en sittplats på båten kostar inte så mycket 142-415kr beroende på sittplatsalternativ, tid på säsongen och tid på dygnet man åker. Ska bilen med blir det lite dyrare så klart
Gotlandsflyg har hyfsade priser från Bromma till Visby. Dock måste man ju ta sig till Bromma. Med Skyways billigaste biljett kan man flyga Skelefteå-Arland-Visby ToR för under 2000:- .
På Gotland känner jag till följande uppfödare som föder upp illrar för sällskap.
- Guteillern
- Karmas
- Murgrönans
- LeeLoo's
men det finns ytterligar några som främst föder upp för jakt då kaninjakt med iller är ganska populärt på Gotland.
Dock behöver en jaktiller i sig inte vara en nackdel eftersom illern inte får vara för "vass" så den går ner i hålan och biter ihjäl allt, tar sig ett skrovmål och lägger sig att sova i 4 timmar utan man vill att den ska stöta upp bytet och sen komma efter upp till ägaren. Så de måsta vara ganska välhanterade, däremot så lådtränar nog inte jaktilleruppfödarna sina illrar.

Har varit i kontakt med en kille ifran Finland, och de verkar vara ovanliga som husdjur dar.. Dock sa har de anvants vid kaninjakt i Helsingfors tydligen :)
// Amanda