Ny här. Frågor om mat och bur.
Hej!
Jag är ny här. Har tidigare bara vart inne på råttor och bodymod formen.
Nu mellan december och januari får vi, jag och min sambo, 2 illertjejer på 4 & 6 år. Ronja och Nala.
Vi åker förmodligen över till Gotland och hämtar dom.
Jag har lite saker jag funderar över.
Ju mer ja läser om illrar inser jag att folk har burar till dom. Varför då?
Dom jag känner som har illrar har ingen bur åt dom. Om någon illerrädd vän kommer dit får dom vara på begränsat område istället. T.ex. sovrummet.
Ang. rå mat? Kan dom äta allt slags rått kött? T.o.m. kyckling som inte vi får äta rått?
Just nu har vi flera råttor. Jag har tidigare haft Leguan och båda har haft hund så det känns inte som att iller borde vara för svårt.
Hej!
Kul att ni fastnat för iller och grattis till de små som ska flytta in :)
Jadu, många använder väl bur att sätta upp hängmattor och göra mysiga krypin i. Jag har ingen bur men låter ibland transportburen stå framm just för att de ska få sin hängmatta som de älskar så mycket :)
Att ha illern instängd långa stunder på mindre än 5kvm är ju faktiskt olagligt, men det finns de som gör det ändå.
Ja, kyckling brukar vara en favorit och lättast att börja med om dom inte är vana vid rått kött. Kyckling med ben (tex en vinge) är jättebra som tandmotion och för att förebygga tandsten. Du kan även ge kycklingmage, hjärta och lever. Men men ge inte för mycket inälvsmat bara.
Man kan prova att ge hela möss också (fryst ormmat från djuraffären). Mycket nyttigt!
Tänk på att ha råttorna på betryckande avstånd. Illrar är ofta mer utpräglade rovdjur i hemmet än vad en katt eller hund är. Allt för många gånger har man fått läsa om familjens gnagare som illern lyckats ta sig in till och dödat :(
Så helst ska bytesdjur hållas i ett rum dit inte illern/illrarna är välkomna.
Hade själv hemma 2 råttor som skulle omplaceras en gång. De fick ett tygrör att mysa i och det bokstavligen stank ju råtta om det. Gav röret till illrarna som blev helt galna av lukten och höll på att nästan flyga på varandra pga råttlukten!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vart har du läst att folk har burar? Det är inte det som är vanligast i sverige och lagen säger att utrymmet måste vara minst fem kvadrat precis som jossan säger.
Och ja, kyckling fungerar utmärkt till illrar.
#3 Jag tror att TS fastnat för att många har en bur inredd som praktisk lek- och mys-plats åt illern/illrarna. De allra flesta har ju buren ständigt öppen. Så även vi.
Plus att platsen under varmvattenberedaren är en favorit :-)
Jag tyckte det verkade konstigt med bur! Vi har en mindre papegojbur till våra nu. Den är inredd med mat och vatten, filtar och hängmatta. Dom ligger mer än gärna och sover där. Den stod inte öppen nu inatt (första natten). Men vi flyttar in råttorna på toalätten så borde det lösa sig så vi kan ha öppet hela tiden :)
#4 Du får gärna bilder på din illrar!:)
Ja, ut med illrarna, de mår inte alls bra av att sitta i bur. Vad ger du dem i matväg? Ska du bara ge kött lite då och då så kan du ge vad som, bara det inte är för små benbitar (888så de inte sätter i halsen) och att det ej är tillagat eller kryddat alls, det ska vara rått ;)
Att utfodra helt med rått kött (BARFa) kräver en hel del kunskap, tid och knåp, så det avråder jag från tills att du känner att du har den kunskapen. Det kan ge livshotande problem om man gör fel faktiskt. Men att ge ett bra illerfoder (ex Vitalin) som bas och ge kycklingvinge då och då är perfekt (om de nu vill äta kycklingen vill säga)
Paulina
Tänkte fårga lite när vi ändå är inne på mat och så. Hur ofta tycker ni man ska ge dom kött? kan säga såhär att vi har inte gett våran kött mer än någon gång då och då under den här tiden han har vart här och i så fall vad tycker ni är bra att ge dom?
Sorry om jag "tar över" och frågar lite andra grejer men kan tänka mig att d är bra info för MissCaandy också :)
I think more things before breakfast than people think all day 
#7 Så länge som det inte blir så mycket att de skippar torrfodret :P Man kan lätt ge en halv/hel kycklingvinge om dagen och ändå ha torrfoder framme dygnet runt som vanligt. Torrfodret innehåller ju det mesta de behöver, så då är ju chansen/risken liten att man feldoserar om de har det och köttet bara är ett komplement.
Men ex hjärta, lever, njure, äggula är ex på sådana saker man kanske ska ge ett av per iller i veckan för att inte överdosera div. fettlösliga vitaminer osv. Annars är det bara att variera hej vildt (nästan) :)
Paulina
Okej jag tänka åka och handla lite imorrn och köpa med mig lite gott till lill skiten också :)
Han har fått smaka nån kött bit då och då men inte alls mycket så skulle vara kul om man kunde ge honom lite mer. Vi har vart lite rädda för att ge honom för mycket då vi inte har någon koll på hur mycket dom klarar men ska som sagt köpa hem lite så han kan får några dagar i veckan :)

#9 Håll bara lite koll på vart han tar vägen med köttet, efter ett tag kommer du att lära dig vart han har sina favorit gömställen. Men det är ju trist att upptäcka det först sedan det börjat dofta.
Ja jag köpte lite kycklinghjärta till han nu. Verkar inte va så jätte intressant. Men kan ju va att han inte va så hungrig så låter d ligga kvar.
Ja jag ska tänka på det :)
#11 Har de inte ääätit kött sedan innan kan de vara lite restriktiva med att smaka. Som med många andra djur så "präglas" de redan som små på smaker, de lär sig vad som är ok att äta helt enkelt, en bra överlevnadsstrategi i det vilda, men för oss människor kan det bli lite knas. Testa, testa och åter testa. Jag hade gett upp när mina började som smått ;)
Paulina