Mina första illrar kom igår, tips och råd.
Igår hämtade jag 2 tjejer på 4 och 6 år. Dom är pigga och krya förutom att dom är jättesmala.
Hon som hade dom sa att dom precis hade haft en vanlig förkyldning och att dom inte vill äta mkt då.
Vad kan man ge dom för att gå upp i vikt?
Och Frolic, är det bra mat? Alltså om man blandar det med illermaten? Har märkt att dom gillar det.
Dom är hur roliga som helst, springer efter oss och vill leka, lägger sig och myser med oss.
Ena skuttar och den andra trippar på tårna ;)
Vi inredde en bur (som står öppen) och båda ligger där i och sover nu.
Dom har valt ett bajsställe redan, mitt på golvet i hallen, så lådan står där för tillfället.
Ena tjejen bits dock. Hoppas det lugnar ner sig om några dagar.
Deras leksaker luktar jätteilla så hela lägenheten stinker. Dom har en tunnel, massa små gossedjur och någon låda. När kan jag tvätta dom?
Jag vet personligen inte vad Frolic är för mat så de låter jag någon annan svara på, däremot Vitalin ska vara bra och ge, om dom är väldigt smala kanske du kan ge en liten sväng av laktosfri grädde ett tag o se om dom "växer" till sig lite, men förutsättning är att du ger dom bra mat från början.
Ang behovet dom gjorde mitt i hallen, lägg gärna ut foder eller filtar där dom vill göra det.
Om deras leksaker luktar illa så tvätta dom och skölj noga. Vädra o städa hela lägenheten istället, för bada dom bör du undvika så mycket som möjligt. Är det illrarna i sig som luktar väldigt vädligt starkt/illa så kan du prova bada dom men ta inte det som vana att göra.
Grattis till era familjemedlemmar, hoppas de ska trivas.
Godis överhuvudtaget ska enbart ges ibland, inte alls ofta. T.e.x. så berättade du att en av dom gärna ville bitas, när hon inte gör de så ge enormt med beröm o även en bit godis. På så sätt visar ni att det är accepatbelt.
Vitan i ägget ska dom inte ha men däremot de gula är det många illrar som älskar, det kan man oxå köra som "gott".
Jag trodde Frolic var mat eftersom du frågade om de var bra mat. Men är det godis ska du inte blanda de i illermaten. här kan du betsälla illermat Vitalin
Här har det alltid funkat att enbart ge de men jag vet andra blandar men de hopaps jag du oxå kan få svar på i så fall.
Har du andra frågor så bara ställ dom, vi är många som svarar.
Grattis till nytillskotten!
Frolic är definitivt inte lämpligt till iller, för mycket kolhydrater och annat som inte är bra för dem. Men visst, små små bitar kan man ge dem nån enstaka gång. Ang att de är smala: vad har de ätit för foder i tidigare hem? Hur ser dem ut i pälsen? Var på kroppen känner du att de är smala?
Ang bitningen så rekommenderar jag att ni markerar med ett skarpt Nej när hon bits, och sedan ignorerar henne en stund. När hon är i närheten av er, utan att bitas, gör som loveferrets säger och beröm i mängder, men undvik att ge godis, annars dröjer det inte länge innan ni har en riktig ögontjänare som bara tigger godis, så positiv förstärkning med rösten är vad som gäller. Märker ni att det är i speciella situationer hon bits, försök att antingen undvika att hamna i sådana situationer, eller finn ett sätt att distrahera henne.
lycka till!
När det gäller mat så ett bra illerfoder rekommenderas.
Vitalin har redan nämnts. Andra bra foder är Totally Ferret, James Wellbeloved Ferret Complete samt ev. även ANF Ferret.
Finns inte dessa foder där man bor och man måste vänta på sin leverans man beställt över nätet kan man använda ett bra foder för kattungar som t.ex. Hills Kitten eller Royal Canin kitten medan man väntar. Det viktiga är att proteinhalten är hög, över 35% gärna upp mot 40% och att fetthalten är över 15% men helst upp mot 20%.
Sen är det även viktigt att proteinet är av köttursprung och inte soyaprotein annars kan inte illrar tillgodogöra sig det.
Det finns även ett riktigt bra kattfoder som fungerar för iller och det är Orijen.
Det bästa är förståss att ge naturlig föda, s.k. BARF, rått kött och hela bytesdjur, men det är en hel del pyssel med. SaraE här kan allt om det 
Gillar illrarna kött så kan man i.a.f. med fördel ge dem råa kyklingvingar att gnaga på för det håller deras tänder rena. Sen brukar det finnas kycklinghjärta, lever och mage att köpa och som brukar uppskattas att få som omväxling till torrfodret. I.a.f. hos oss. 
Tack då vet vi. då ska vi skrika åt ronja och ignorera henne, hehe :P
Vi vet inte vilket foder det är för det ligger i en plastpåse.
Vi ska genast till djuraffären och kika vad dom har.
Man känner revbenen och ryggraden jätte tydligt. Även kinderna ser smala ut.
Hos oss fungerar att väsa/fräsa som en ilsken katt bättre än skarpt nej även om nej också fungerar om han inte alltför upphetsad.
Eftersom det är vinter borde de vara lite småtjocka (vinterhull) och ha mjuk och fluffig päls.

Som de andra säger är frolic inte bra. Det säljs visserligen som fullfoder till hundar, men inte ens en hund skulle få frolic till annat än godis i min värld. Och till iller är det precis som sagts tidigare inte alls bra.
Illrar får du överlag tänka mer åt katthållet än hund om man intehittar illerfoder. Hundmat går alltid bort.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min Rufus var jätte smal förut, jag började ge honom vitalin och fläskfärs + vitamindroppar som jag fick av veterinären. Det fungerade jätte bra och nu är han en riktig tjockis!
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

testa valios grädde lite
och nåt av fodrena som dom andra nämnt
kan även testa fläskfärs med lite valio grädde ovanpå
och vissa illrar båda mina är väldigt kräsna men ge dig inte
äggula är bra också

Jag tycker att det är en rätt dålig ide att ge grädde mer ergelbundet för att tillxempel få upp dom i vikt. Om det inte är så att mina illrar är ett jätteundantag då möjligtvis för dom blir dåliga i magen av grädde och mjölk oavsett om det är laktosfritt eller ej. Jag kan ge det som godis nån enstaka gång men skulle inte välja det för att få upp en illver i vikt, mina bajsar lösare och det går fortare genom tarmen när dom äter grädde så jag misstänkre att dom inte hinner ta upp lika mycket näring av den övriga maten då men jag kan ju ha fel och jag kan ju ha illrar som är helt olika alla andras.
Jag skulle hellre rekomendera ister, eller fett kött om illern kan tänka sig att äta det. Laxolja är också fett och bra.
#11, Nog olika från iller till iller, jag menar dock inte i mängder naturligtvi,s men pytte lite varje dag, man kan prova, skulle man märka förändring på avföringen så slutar man ju.

#12 Jo men alla kanske inte tänker på skillnader i avföringen. Ofta är många snabba med att komma med tipst om grädde till nya illerägare osm undrar och som kanske inte har den kollen. Värt att poängtera då att det faktiskt inte är en universallösning utan att det finns problem med den.
#13, Okej, men jag tycker det är viktigt att kolla till då o då även om dom inte får nån grädde alls men iofs så e jag hönsig oxå he he. Man kan ge tips på mycket men oavsett så måste man ändå hålla koll så dom fungerar normalt. Men visst helt klart att poängtera de ändå.
vilka fina brudar du fått hem! :)
Tänkte även tillägga att illrar som kommit upp lite ålder- över 4 om man räknar vanliga tamillrar som levt hela sina liv i inomhusmiljö och på torrfoder- ofta är ganska tunna och får svårare och svårare att lägga på sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Justja.. hills a/d mat har fungerat bra för viktuppgång på gammelskrotet här hemma. Det i kombination med feta köttbitar har fått upp ELliott i vikt en del men han kommer ju aldrig se ut som dom lite yngre grabbarna här hemma gör.

Grattis till sötnissarna! Vitalin, rått kött kycklingvingar, kycklinghjärta och kycklinglever brukar vara mums för många illrar! Var försiktig med godis i början. Ett tips är vetegroddsolja som går att köpa i djuraffärer- det är både gott och nyttigt! droppa över maten eller ge som godis. För att få dem att få bättre aptit kan ni också pröva motion- ut och gå! Ger både psykisk och fysisk stimulans samtidigt som illrarna lär känna er bättre med, hjälper också för att lugna ner bitbeteende hos en del illrar.
När det gäller leksakerna kan ni ju låta dem ha kvar några och tvätta resten, så att ni inte tar ifrån dem alla på en gång utan tvättar i omgångar. Grumme tvättsåpa är superbra, finns med olika dofter och doften sitter i jättelänge, dessutom mycket drygt. Lycka till!