ni som har omplacerings iller
hur fort började eran iller känna sig hemma hos er?
Berodde helt på illern… vissa genast på en gång, medans andra krävde lite längre tid. Med känna sig hemma så tolkar jag det osm att ilelrn ska gå ihop med de andra i familjen, och vara pigg aktiv och lekfull - helt enkelt visa att den trivs.

jo så menade jag
beklagar om jag var otydlig

Ganya var första omplaceringen efter Lyssa. det var fullt bråk först aveckan, sen gick allt perfekt. vände över en natt.
Lillie flyttade hit augusti 2008, och det gick inte alls. hon funkade perfekt med mej oc h sambon, men med andra illrar gick det inte alls….. hon blev senare omplacerad.
Dealen och Lyssa kom överens direkt. fast dom hade träffats innan och redan gjort upp om rang. haha. men när Dealen flyttade hit så funkade det direkt. Dealen är en väldigt trygg och stabil kille, så han mest accepterade flytten, och gillade läget.
efter det kom Nova hem hit. hon har bott här sen i februari. men är tyvärr fortfarande lite osäker. mest bara så att hon blir rädd för plötsliga ljud och snabba rörelser. hon kommer överens med de flesta.
Aura kom som senaste omplaceringen i april. hon är osäker och otrygg. och hon är inte riktigt stabil. tog väldigt länge innan hon började komma överens med Dealen och Lyssa. med Nova gick det ganska snabbt.

Lotta kande sig helt hemma efter ungefar tva veckor. Hon och Nisse kom jattebra overrens, men det tog som sagt ca 2 veckor innan hon blev sig sjalv helt och sokte kontakt, sov pa andra stallen an i roret osv.
// Amanda
Jag tolkar "hemmastadd" i två faser.
Först när Maja blev hemmastadd i bostaden. Tog väl en vecka eller två, och hon gick då över till att testa gränserna hos oss människor genom att ge en bett lite när som.
Andra är när gränserna blivit satta hos (åtminstonde) mig. Tog väl ett par tre veckor innan man slapp hålla koll på henne varje gång hon var i närheten. Sen var hon inte så farlig egentligen - hon gav en mest tjuvnyp.
_No way! Yes way!

Fick Vide och Freija i augusti. Det förekommer fortfarande tjuvnyp mellan Love och Alice och dem, men inte alls lika mycket som det var i början. Freija kan fortfarande vara väldigt osäker på olika ljud och rörelser. Vide lekte för första gången med en leksak idag- hon har inte kännt sig såpass trygg så att hon har vågat leka innan. Jag tror att mycket beror på vad illern kommer ifrån innan, hur trygg den är innan den blir omplacerad. En iller som haft en traumatisk upplevelse kanske behöver mer tid på sig i sitt nya hem innan den litar på husse och matte.