Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 800 ggr
MartinaHn
0

Hjärtskärande skrik

Hemma i julhelgen så har Fjant för första gången träffat Bruschan (syrsters iller). Så nu är de tre. Elsa 6mån, Fjant typ 5,5år och Bruschan ca 4år.

Det verkar ju gå bra… om man borster från att man kan vakna av ett hjärskärande skrik från Bruschan (som ALDRIG skriker annars) som blir jagad av en "kuttrande" Fjant runt runt i rummet.  Ibland så är Fjant riktigt elak och tar tag i nackskinnet och vrider runt. B gör inget motstånd heller. 
Det roliga är att de är som helan och halvan de där två… där Fjanten är mini.

Elsa gör ingennting hon bara sover om hon inte leker.

Iaf… Alla tre sover tillsammans, äter tillsammans och verkar i stort sätt trivas med varandras sällskap. Förrutom när han bli jagad.

Är det normalt beteende? leker de bara eller är det på liv och död som det låter på sumon Bruschan som blir jagad? hur ska man tolka det hela?

God fortsättning alla!

/Martina

Sara
0

Att han skriker är för att han är rädd antagligen. Kanske tycker han att Fjant är lite för hårdhänt. Fjant däremot vill nog sätta rang och är därför på honom.

Sara

MartinaHn
0

Hmmm….. ibland är de bästisar o så ngn gång då o då så är det skrik o panik. Fast konstigt att Fjant inte fattar att Bruschan inte kommer att göra motstånd. Kommer man in när de är igång så springer B bakom mina fötter och är en platt iller.

Ska man låta dom hållas??

LinaIsabell
0

Jag tycker det låter ganska normalt, men sära på dem ifall någon blir skadad på riktigt.

Djur kan till synes vara väldigt hårdhänta och "känslokalla" när de bestämmer rangordning, om det är det det hela handlar om.

JossanH
0

låt dom hållas och låt Fjant inse att han bestämmer, vilket han nog inte insett riktigt än.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MartinaHn
0

Nej han verkar inte fatta att han är kungen i gänget. Stackars Bruschan bara… han är så snäll mot alla och så blir han påhoppad sådär.

Men de sover ju tillsammans helan o halvan… så lite bra måste de ju vara :)

JossanH
0

Att de sover ihop är ett stort steg!! Du ska vara nöjd tycker jag :) Snart kommer dom lära kanna varandra bättre och låta bli varandra.

Sajtvärd på Iller.ifokus