Lilla Fina Hugo!
Hugo har inte varit så pigg på sista tiden och spenderar sina dagar med att sova, sova och sova. Han är uppe och lunkar runt lite, äter lite och går och lägger. Men han har fortfarande varit så pigg att han kommer och tigger
Jag valde att ta med Hugo till veterinären idag och efter lite blodprover så visade det sig att han ligger på gränsen till Insulinom. Han hade även en infektion i kroppen. Så nu börjar vi med antibiotika och så får vi se hur det ser ut med blodprover sen.
I övrigt så var han i fin kondition :) lagt på sig lite vintervikt, fin päls,inga förstorade organ, krånglande binjurar. Ligger han fortfarande lågt i blodsocker efter att infektionen är borta så blir det operation!
Hugo och jag kommer att kämpa! 
Klart ni gör!
Skickar lite styrkekramar.
Sara
Så fiiiin han är!
Här hålls alla hemmets tassar för Hugo.
Hälsningar Malin
Du ska operera för insulinom då?
Hoppas allt går bra!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han är världens finaste! :)
#3 Jag kanske var lite otydlig, han har inga krånglande binjurar. Så yes, för insulinom då.
#4 vad räknar ni med att den operationen ska ge? Jag har hört om många som har opererat för insulinom men vet inte riktig vad det har gett. Insulinom är ju ofta både lite större och så små tumörer att man inte ens ser dom med blotta ögat.. Därför jag undrar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har man tur så kan man förlänga livstiden om man får bort tumören alt de flesta av tumörerna.
Tyvärr så är det lätt att de kommer tillbaka men några månader, ett halvår kanske tiden förlängs, om man har tur då.
Sara

Vi håller alla tassar vi har! Många kämpe-kramar till dig Hugo!
Hoppas det ger bra resultat då!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Ja, vad tror du? givetvis att ta bort tumörer i bukspottskörteln. Och vad det ger? Skjuter upp sjukdomsförloppet och förbättrar allmäntillståndet. Tar man bort tumörerna så kan dom heller inte sprida sig.
Eftersom jag går till en av Sveriges bästa illerveterinärer så känner jag mig väldigt trygg att lämna Hugo i hennes vård. Jag har ett klart mål för operationen så jag är fel person att fråga. Prata istället med dom du har hört om som inte vet vad det har gett.

Lilla gubben! Hoppas att allt gar bra med honom :) Du kan ju alltid skicka honom pa posten istallet om du kanner att du vill behalla Bernard ;)
// Amanda
#10 Näe inte lilla Hu-go-som-helst :)
#9 ja, men absolut, fråga är en synd ;)
Jag vet bara att det jag alltid fått höra är att man inte ofta opererar insulinom pga att det inte brukar ge mer än ett par/några månaders extra livslängd.
och jag menade självklart att jag hört om de som opererat men att JAG inte vet vad det gett dessa personer och deras illrar.
Så kanske en anledning att fråga hur du och din veterinär har tänkt och diskuterat och vad ni räknar med att det ska ge, för som vi alla vet är inte insulinom ovanligt och alla synvinklar är viktiga, tycker inte du det också?
Och man kan nämligen göra operationer av olika anledningar, operationer som man räknar med ska ge illern 2 månader längre i livslängd, man kan göra operationer som man räknar med ska ta bort symptom och sjukdom, man kan göra operationer som man räknar med ska ge illern ett år längre, man kan göra operationer som man räknar med ska "befria" illern från mediciner. Är det konstigt om man frågar den frågan?
Vad är ditt klara mål med operationen? är det att förbättra allmäntillståndet? att slippa medicinera? eller vad?
Sedan känns det lite extra intressant att höra hur folk tänker och gör när man själv varit nära "inblandad" gällande en iller som visade starka symptom på insulinom men varken hade tydliga insulinom-värden eller visade tumörer på bukspottkörteln. Personen vars iller det gäller fick då höra av 2 mycket kunniga varav en väldigt erfaren illerägare att det inte alls var underligt att man inte såg insulinomen då det ofta gäller små, små tumörer som man inte ser med blotta ögat. Illern har varit hos veterinären efter detta och går nu på prednisolon och mår bra så länge han får sina tabletter i jämt flöde.
Att lära sig mer om illerns sjukdomar och ta del av varandras erfarenheter och tankar trodde jag låg i allas intresse!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Klart ni kämpar, han är jättesöt hördu, riktig goding, tråkigt om han har insulinom, det hade Mira oxå och vi opererade bort dom och iom det så förlängdes hennes liv med 2.5 år så du gör rätt som tar bort dom. Skänker er båda megastyrkor.
#13, hur gammal e han ?
Jag vet en iller som fick diagnosen insuinom och som inte opererades vars liv förlängdes med ca 3 år…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16, Jag berättade inte det för att nått annat var bättre men snälla lägg ner nu !
#17 jag berättade det också av ren fakta, inget annat.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18, Vill hon nu operera så vill hon det så kvittar det vilka argument du har, tråden handlade heller inte om hon skulle göra det eller inte så snälla sluta nu.
#19 har jag någonstans skrivit att jag tycker att hon ska tänka om? Jag försöker lära mig mer om illerns sjukdomar och olika behandlingsätt. Jag har bara frågat varför och vad hon förväntas uppnå av ren nyfikenhet och för att kanske lära mig något nytt! Sedan kanske jag sitter inne med förlegade kunskaper ang insulinom! är det inte jättebra att fråga då?
Trodde ärligt att folk var mer intresserade av att lära sig mer ang operation av insulinom- då det ändå är så pass ovanligt idag- men jag hade tydligen fel..
**Jag hoppas återigen att allt kommer gå bra för Hugge! Han är en duktig reptilflörtare han :)
**
om det finns de som är intresserade av detta så får ni gärna gå in o skriva i nya tråden "varför operera", där vill jag att folk ska diskutera detta så att vi kan lära oss av varandra istället för att tysta ned varandra!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 Han är 4 ½ år gammal och är för övrigt i jätte fin kondition :)
#20 Klart att det är av intresse med en sån tråd, men det kanske inte är rätt att diskutera i en den befintliga tråden, där man söker stöd, och inte är ute efter att bli ifrågasatt ang sina val av behandlingsmöjlighter.
#21 My bad. Trodde att det skulle vara okej att fråga om just denna operation i denna tråd som handlar om just det… Sorry
Sajtvärd på Iller.ifokus
#21, skönt att han är det trots allt, håller tassar här hemma att allt ska gå bra.
Det var oxå så jag menade, tyckte det var onödigt att ifrågasätta vilket val du gör. Detta var en stöd-tråd.
Men lilla tröttisen (översta bilden), hoppas det går bra för er!
Klart det kommer att gå bra! :) Man blir bara så paff när dom blir sjuka. Man vet ju att det kommer att ske, men man är lixom aldrig beredd ändå..
Imorgon är det dags för veterinären igen!
Hugo svarade jätte bra på antibiotikan men han är långt ifrån frisk. Idag märkte jag att han hade svullna lymfkörtlar så det blir bra tajming med vetten imorgon.
men så udnerbart fin bild du har där inlägg 26, hoppas allt ska gå bra imorron och lycka till. Skönt att han svarade bra på medicinen.
#27 Tack! :) Han var ung och grann då. Han har förändrats oerhört mkt under åren. På den tiden han var ung var han ganska manlig :)
Lycka till! Jag och bråkisarna här hemma håller tummarna/tassar för Hugo!
#27, Han e ju grann nu med även om han kommit i åren, att dom förändras gör nog dom flesta så de hör ju till.
o mitt inlägg 30 skulle vara till 28 o inget annat
Hugo var hos veterinären för några dagar sedan. Glukosvärdet vara nere på 4,7 den här gången men då hade han fastat ett tag. Hans levervärden var inte på topp, men ändå inte oroväckande.
Ska tillbaka den 29:e med honom och ta nya prover!
Världens sötaste Hugo Tjugo..
Hobbe & jag håller tummarna för er. Hugo är jättefin 
En bra grej att ha hemma när man har iller som man bör ha uppsikt över blodsockret på är en glukosmätare. Man kan ibland beställa det över internet, gratis. Du kan sticka illern i trampdynan medans den sover och blodprov för att ta glukosvärde blir inte alls lika stressande för illern.
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 34 Intressant! Var hittar man den gratis?
Sara
#35 Vissa diabetessidorkan man beställa sådanna gratis. Har tyvärr ingen adress. Saken är att remsorna och nålarna kostar ganska mycket, men man får med 10 av varje i ett sådant paket så man klarar sig ett tag :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack, ska kolla upp det där.
Sara
Att sticka en iller i trampdynan är rent djurplågeri enligt min mening och när det kom på tal för ett x-antal år sedan så frågade jag en del veterinärer om det här och dom ansåg att det var smärtsamt och onödigt. Medicinen ges ofta efter vikt och kan inte ställas in efter ett visst blodsockervärde som många tror. Om en iller dessutom går på prednisolon så finns det kvar i blodet och påverkar blodvärderna.
Nej, det förslaget förkastar iallafall jag.
#38 Hmm, konstigt att det skulle vara så smärtsamt då jag har en vän som stuckit i sina illrars trampdynor när dom sovit och illern har inte ens vaknat. Inte har den visat att det skulle vara störande eller ömt senare när illern väl gått på tassen heller.
När jag tagit blodprov hos veterinär har mina illrar gnytt eller reagerat "panikartat" pga fasthållning och smärta när de stuckit.
Jag menar ju självklart inte att man plötsligt ska bli "veterinär" och dosera ut prednisolon hur som helst. Men för den som är orolig och "misstänker" dåligt blodsocker så kan man alltså fasta djuret och ta blodprovet när det sover istället för att stressa med blodprov hos veterinären (mina har blivit otroligt stressade varje gång).
Är blodsockret dåligt kan man däremot åka till veterinären för blodprov och för att få råd och recept på medicin.
Kan även vara jättebra att kunna kolla ett snabbt och enkelt blodprov på en redan insulinomsjuk iller för att se att medicinen ligger på rätt nivå.
EDIT: Stress kan även det inverka på blodproven så att inte resultatet blir helt rättvist.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#39 Det är helt vansinne! Theo blev biten i tassen och det blev ett yttejack och han skrek som en stucken gris. Fråga en veterinär om hur känsliga deras tramdynor faktiskt är så får du se vad som säger. Alla är olika, visst.
Om inte annat kan du pröva på dina egna illrar och se hur dom reagerar. Att rekommendera det här utfrån en persons utsaga tycker jag är lite vågat.
Att illrar inte vill ta blodprover hos veterinären förstår jag också. Men då har man en ordentlig anledning till det och kan göra en bredare analys av värden som kan skvallra om en sjukdomsbild.
Det finns en anledning till att en del veterinärer har börjat med att ge snabbgas för att djuret ska kunna slippa onödigt obehag.
Om en iller har lågt blodsocker är inte speciellt svårt att upptäcka och kan man inte se dom symtomen så ska man inte heller ta egna blodprover. Om det här hade varit ett alternativ för djurägare så hade veterinärerna rekommenderat det.
Regel nr 1 med Insulinomillrar är att man aldrig ska fasta dom om det inte är absolut nödvändigt. Om en iller dessutom redan äter prednisolon så måste man ta bort medicinen under en "längre" tid för att den inte ska störa ett sannhetsenligt blodsockervärde. Under tiden som man då tar bort så riskerar man illerns hälsa . Allt beror givetvis på hur långt sjukdomen är gången och hur pass låga värden illern hade när man började medicinerna.
#40 Sist jag var hos veterinären fick jag bara en skrikande Pegasus och en jämrandes Skit och från honom fick jag inte en droppe blod. Är inte det vansinne? Och jag misstänkte inte insulinom men tyckte det var värt att kolla upp när jag ändå skulle in.
Skulle gissa på att en trampdyna är ungefär lika känslig som människors fingertoppar. Det är vårat känsligaste ställe på kroppen men visst gör det inte speciellt ont att bli stucken där ändå? Jag tolkar det som att det inte gör ont på ett djur om det inte reagerar. Skulle de skrika eller gnälla (vilket de alltid gör hos veterinären) så skulle jag tolka det som att det gjorde ont.
Så du menar att om en iller äter prednisolon så måste man sluta ge medicin för en tid för att få ett rättvist blodprov? Jag trodde att man utgick från glukosvärdet i blodet under medicinering för att veta hur medicinen påverkar glukosvärdet. Låter ju helt idiotiskt att göra en ny kontroll om man ska utgå från en medicinfri iller. Hur ska man då veta att dosen man ger är rätt? Så om du har en insulinom-iller på prednisolon så slutar du ge medicin varje gång du åker till veterinären för ett återkommande glukosprov?
Och man tar ju faktiskt inte ett eget blodprov i den bemärkelsen att man tar ett rör med blod och för in en kanyl i kroppen på illern. Man tar en droppe blod.
Hela grejen med att ta det hemma när illern sover är att det ska bli så lite stress och obehag för illern som möjligt. Mina skakar galler hela resan till veterinären, stressar över en rakning på ben eller svansrot. Skriker eller gnäller när man håller fast och stasar och trycker in nålen. Har man tur får man ut några droppar blod!
För att få en så rättvis bild som möjligt över en illers blodsocker om man är tveksam över vad som är felet så ska man helst ta ett blodsockervärde vid 3 olika tidpunkter på dygnet under 3 olika dagar i en vecka.
Man kan även passa på att göra ett glukostest om man råkar klippa för nära pulpan när man klipper klor :) Men det är förstås också djurplågeri. Har aldrig gjort det själv men känner även där ett flertal människor som plötsligt sett bloddroppar. Illern har inte sagt ett knyst.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänkte om man skall ta blodprover hos vetrinären kan man då förbereda illern genom att smörja tassen med bedövningssalva (xylocain 5% receptfritt på apoteket) så att det inte gör ont. Nu kan jag bara om hur salvan fungerar för människor och det är kanske farligt för djur men på mig känns det inte alls när jag har smort in mig och då är det riktigt grova nålar.

#42 hos veterinären sticker dom oftast i benet på illern då dom behöver mer än 1 droppe blod :) Kanske man skulle kolla upp salvan och om det funkar för illerpiller :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#41.. inte ont att sticka i fingertopparna? Det är ju det värsta man kan göra! Iaf för min del. Jag lämnar hellre fem sex rör venöst än två droppar i fingertoppen. I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen här.
Jag lägger mig inte heller i, ville bara säga att blodprov e de värsta som finns, jag måste alltid ta lugnande innan de ska tas. 
#43 Funkar nog på benet också
på mig brukar vi linda om så att salvan hålls på plats. Dessutom har min sjuksköterska sagt att salvan hjälper så att det blir lättare att få ut blod. Här är länken till salvan. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19491123000011&DocTypeID=7
#38 Glömde skriva att det ju även är extremt olika vad folk anser är djurplågeri.
Den som anser att det är djurplågeri att sticka i trampdynan på en sovande iller kanske tycker att det är okej med saker som andra anser är plågeri. Det finns säkert de som anser att det är djurplågeri att ta med sina illrar på utställning en hel dag och låta dom sitta i bur och hanteras på ett "påtvingande sätt", och de som anser att det är djurplågeri att flyga illrar mellan länder utan att de ens har något annat "syfte" än till sällskap, och de som anser att det är djurplågeri att inte föda sina illrar på BARF, och de som anser att årliga kontroller och blodprov hos veterinär är rent djurplågeri om inte illern har några symptom. Allt beror ju på vad man själv har för värderingar.
#44 Skulle du tycka samma sak om du sov tro?? ;) Min föredetta arbetskamrat stack alltid sin diabetessjuka dotter i fingret när hon sov och hon vaknade inte.
#46 Tänkte bara att det kanske är svårt att få den att verka om inte huden är rakad.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag håller med Jossan…jag är personligen akut spruträdd och har mkt lättare för att ta blodprov i fingret än armen ( har egentligen inte med saken att göra) hos väsby veterinär (som ändå jag litar på) har mina illrar fått ta blodprov i trampdynan och det (verkar) ha varit oerhört mkt mer smärtfritt än att ta i benet (som t.ex Tjabo får hysteriskt anfall om vi försöker göra) det tar bara en sekund!!! och sedan har man glukosvärdet, medan ett blodprov i benet kan ta hur lång tid som helst, särskilt med t.ex (igen Tjabo) som är otroligt svårt att få blod ifrån!!!

#47 Jag misstänker att jag skulle vakna rätt brutalt av det, för på mig gör det ONT. Det känns som hela fingertoppen exploderar och jag lovar, jag tittar bort. Jag är i övrigt inte smärtkänslig och van med nålar och sprutor. Men det är säkert olika från perosn till person.
Behövs det mer än en droppe blod från illern så lägger min veterinär snabb gas och tar ur halsen, inga problem där. Om det ska vara en droppe eller två vet jag inte för jag har inte varit i den situationen än.
#48 Illerveterinärerna hos väsby har ju ett mycket gott rykte faktiskt…
Sajtvärd på Iller.ifokus