Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 962 ggr
Banankaka320
0

OT? Iller och kanin regler

Om jag nu läst rätt så är minsta måttet för en stor kanin(över 5kg) 0.9 km2 och en iller 5km2.

Varför får kaninerna har en sån sjukt liten bur skillnad på iller när kaniner springer betydligt mycket mer än vad illrar gör i det vilda?

(Jag menar absolut inte att illrar ska ha mindre bur, jag är bara så förvånad att kaniner "kan" ha sån liten plats.)

Om det är sant att dem kan ha sån liten bur, vad ska jag göra om jag tycker det är väldigt fel och vill ändra på det?

UlrikaD
0

Skriv till jordbruksverket och klaga. Det är de som sätter reglerna. Måtten får många andra djur är sjukt små också.

Banankaka320
0

Okej, ska göra det då. Ska bara kolla upp mer djur imorgon

candycandye
0

Jag har ochså funderat över det. Avskaffa burar för kaniner. Skulle vilja se mer kompostgaller osv annat "kanin" byggmatrial i djuraffärer. Använder inga burar.Bygger hellre egen stor inhägnad i hemmet.

5 kvm2 till iller…hrm enligt mig borde lagen vara att en inomhus "i hemmet" iller ska vara frigående. Utrymmet på 5 kvm2 borde gälla när illern behövs stängas in i ett rum vid spec behov. Jag har dock inte iller men läser så mkt jag kan om dem så det är vad jag tycker:)

Banankaka320
0

#3 Ja det tycker jag med. Men jag tycker också illrar ska bo ute också (Vilket är lagligt), vet att många här är emot det men det vill jag inte diskutera mer om :)

sarae
0

Vill bara poängtera att vildillrar rör sig över stora revir även de i naturen,, så att säga att en kanin springer mer än en iller i naturen, ja det ser jag som fel. Vildkaniner håller sig ofta nära sitt bo, och rör sig inte över stora revir.

Däremot h¨ller jag med om att utan enligt lagen är för små, för ALLA djur. Möss får du tex ha i en skokartong, möss är oerhört aktiva och behöver faktiskt riktigt stora ytor trotts sin ringa yta.

Men lagen anger minimimått, det betyder ju inte att man måst eha dem på den lilla ytan

Aviendha
0

Jag håller inte med helt. Visst, kaniner får hållas på löjligt liten yta, liksom de allra flesta djur idag. Men i det vilda så springer kaninerna inte runt på superstora områden, mer än 0,9kvm såklart men ja.. Vildillrar har stora revir som de kollar av, och rovdjur tenderar till att behöva mer plats för att hita mat än en herbivor.

Men visst är det små ytor! Tänker på de 120x70x90cm som en nymfkakadua minst ska ha. Där har du fåglar som i det vilda färdas flera kilometer/mil, varje dag i sin jakt på vatten och föda! Och så stänger man in dem i burar där de inte ens kan ta tre vingslag mellan ändarna.

Aviendha
0

Oj, jag såg inte att det svarats innan jag skrev :S

Bogey
0

lite OT, men lustig sammanblandning av enheter i den här tråden. Skrattande

5km2 (kvadratkilometer) är rätt stort. Tror ingen här inne ens kommer i närheten av det även om de skulle försöka. Lite lättare att komma nära 0,9 kvadratkilometer för kanin men eftersom det är ca 900000 kvadratmeter så har jag en bit kvar då tomten bara är drygt 1500 kvadratmeter.

km2 = kvadratkilometer = 1000000kvm

Använd

• kvm = kvadratmeter

eller

• m2 = kvadratmeter (dock synd att man inte kan göra upphöjda 2:or så det blir helt rätt)
Banankaka320
0

#5 Okej, ja jag vet inte så mkt om kaniner i det vilda och när jag väl har sett dem ute springer dem som bara den och ser fria ut. Vilket dem inte gör i en sån liten bur, det är ju ofta barnfamiljer köper en kanin och ha den i en sån vanlig standard "kanin"bur.

#8 HAHA Jag menar självklart kvadratmeter :)

JossanH
0

#9 Ja, det är sjukt hur ytorna kan variera. Det som nästan förvånar mig mest är att iller ska hållas på 5kvm men att man får farma mink i dessa små burar som ligger på runt 0,6kvm eller något sådant..

Kaniner brukar älska att ha yta att röra sig på och tycker också att dagens kaninburar är skrämmande små! Jag har kompostgallerhage till mina 2 utekaniner och och 3 våningsbur som de kan hoppa upp i. Under sommaren är ju hagen betydligt större än under vintern då vi flyttar in deras 3våningsbur under tak. Men de har ju fortfarande möjlighet att röra på sig och den ena älskar att hoppa upp och ned i buren. Plus att de självklart får komma ut i kompostgallerhagar i trädgården också..Ändå känns det för dåligt. Men de har betydligt mer yta nu än innan jag fick dom.

Mina illrar där emot är inte vana vid att ha liten yta utan dom är nu mer vana att ha tillgång till den yta jag bor på. Bor jag på 40kvm eller 80kvm spelar ingen roll bara det inte är en massa stängda dörrar dit dom inte får gå. De kräver även promenad varje dag under vår/sommar/höst perioden. vintern blir de inte lika krävande. Utan promenad räcker inte en hel lägenhet för att dom ska vara nöjda och må bra.

Sajtvärd på Iller.ifokus