Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1340 ggr
Aviendha
0

Hårlös fläck på magen

Aviendha hade lagt på sig vintervikt och påbörjat att sätta vinterpäls men så blev hon magsjuk ett par dagar i slutet av oktober. Hon blev sträv i pälsen (inte underligt med tanke på att hon hade diarré) och tappade i vikt till sin sommarvikt.

När hon blev frisk har hon fortsatt där. Alltså inte lagt mer vikt igen eller skaffat päls. Hon ser ut som på sommaren. Precis som om hon började fram till sjukan och då tyckte att det var nog.

Nu har jag märkt att hon har en hårlös fläck mitt på magen, vid naveln. Hårväxt är på väg ut, men nu har den blivit ännu större, så jag är rätt säker på att hon själv nopat bort håret. Det ser avbrutet ut på vissa ställen på det "nykala" området.

Jag trodde i början att det berodde på att hon fått något i pälsen och därför putsat sig överdrivet mycket (det har hänt förr om de fått olja på magen i samband med kloklippning) men nu blir jag osäker.

Mig veterligen finns det inget sjukdomdymptom som går ut på att ha en hårlös fläck på magen, när all annan päls är heltäckande. Att hon inte gått upp i vikt eller fortsatt sätta vinterpälsen är ju också en underlig sak.

Kanske kan det bero på att hon just börjat halvbarfas, men det känns långsökt det med, att det skulle vara för att hon sätter muskler ist för fett eller så.

Hon fäller inte i övrigt, är pigg som alltid om inte mer.

Hjälp mig spåna lite i detta.

Aviendha
0
JossanH
0

Oj, vad konstigt.. Min första tanke var att hon fortfarande inte är helt frisk. Att kroppen har nog med att behandla hennes insida frömfar att hulla på sig och sätta ny päls.
Du är säker på att det var magsjuka hon hade och inget annat? Tänker att om hon fått i sig något olämpligt som gav henne diarré och kräkningar(?) och som fortfarande stör på ett eller annat vis? Kanske känner hon sig stressad av detta och därför plockat pälsen samtidigt som kroppen inte vill komma tillbaka där den slutade innan hon blev sjuk.

Det kan inte ha med hormoner att göra? Hur gammal är hon?
Om hon blev magsjuk och fick nedsatt immunförsvar och kände sig stressad så kanske något hormonellt hände, binjure som blev överaktiv? Att det på så vis stoppade hela processen med pälsbyte och att det är därför du även upplever henne piggare?

Bara spånar lite. Har ingen aning om vad det kan vara. Men ibland är det bra att få någon annans syn på saken. Kanske någon liten detalj man missat. Hoppas du får klarhet i det hela :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Tack för ditt svar Jossan!

Jag är rätt säker på att det var magsjuka, Phoenix hade en släng av den fast inte lika illa, och Hannas illrar med. Tycker det verkar vara långsökt när så många, efter att ha vart tillsammans, fått en veckas diarré allihopa.

Hon bajsar ju som hon ska sedan länge och beter sig inte sjukt på något vis, tror jag har glott mer på den illern på sistånde än jag gjort på senaste året :S

Hormoner ja.. Det känns ju nästan som en troligare sak. Hon är 3,5år nu, kastrat. Hormoner kan ju ställa till det mesta, men det är ju de som ska styra vintervikt och pälssättning, men att hon bara slutade efter att ha "nollställts" av sjukan känns.. underligt. Inget jag önskar att det vore precis men tanken finns ju. Har funderat på om hon inte ska chippas när Phoenix ska in för det snart bara för att se om det blir en förädring. I värsta fall så har hon ett chip, varken mer eller mindre ju. Du kan ju få klämma och kika på den märkliga illern på lördag om du vill :P

Håller helt med dig! Diagnos via forum hade jag ju knappast väntat mig, men som du säger så kan lite nystning hjälpa en hel del.

Ibland önskar jag att jag kunde råka ut för lite mindre märkliga saker med mina djur. :P

JossanH
0

Ja, det låter ju onekligen underligt. låter ju verkligen som en magsjuka om då alla blivit dåliga. Men som sagt- kanske att sjukdomasförloppet puttade igång något som har med hormoner att göra. Kanske en god idé att sätta in ett chip för att se hur det påverkar henne.

Jag ska klämma och känna mycket på lördag tror jag bestämt :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Ja, det är inte alls oremligt, att det triggades av denna "svacka". Ska ju ändå chippa min brunstiga kastrat innan nästa brunst så då kan jag ju egentligen trycka i ett i Aviendha med. Frågan är bara hur en skinkpinne ska få plats på den lilla illern :P

Haha, hon kommer finnas för allmän beklämmning ;)