Iller och husdjur tillsammans
Har en fråga till er som har Illrar. Kan man ha andra husdjur med en iller? Brukar de komma överens. Tänker då på hund och katt och iller, eller skkall de vara ensamma djur eller bara tex 2 illrar eller vad fungerar bäst
Olika, det beror på båda arterna :)
http://www.youtube.com/watch?v=6_vtM6qANiI
Iller och katt som leker :)
Det är många som har hund + iller eller katt + iller, eller t.o.m alla tre! Det fungerar ofta, men det är också ofta som det inte fungerar. Det är väldigt individuellt och det är viktigt att man känner sina djur väl och kan läsa deras signaler innan man introducerar några nya djur, och att man på något vis undersöken saken innan man skaffar ett nytt husdjur, så att man inte står där och måste ha djuren i två olika läger.
Jag tror att om man har lösa djur av olika arter är det jätteviktigt att ge djuren"egna" utrymmen där de kan dra sig undan och vara ifred. Men kan tex ge illrarna hus de kan sova i utan att katten/hunden kommer in i det. Katter vill oftast ha en upphöjd sovplats, och till hunden kan man ha ett rum som är avspärrat med en skiva som inte illrarna kan ta sig över.
Jag är av den åsikten att illrar aldrig ska lämnas ensamma med andra djur! Om man åker bort, om man så bara går till affären, skall det vara en stängd dörr mellan djuren. Jag vet att Faxlin här inne har berättat om en hund som länge fungerat tillsammans med iller, men plötsligt en dag dödat en iller i ett oövervakat ögonblick. En bekant till min familj hade också en hund som helt plötsligt dödade deras katt.
Hundar/katter/illrar är bara djur, och de kan aldrig lämnas ansvaret för sina relationer till varandra. Så mycket kan gå fel, en lek som går för lång, kunkurrens om mat och leksaker, ett ögonblick av oförsiktighet.
Här hemma har jag just nu iller, hund och katt!
Hunden och illrarna funkar bra ihop. Illrarna flyttade hit för ca ett år sedan och hade då aldrig träffat en hund. De tog mötet olika bra. Ena illern dominerade hunden från första början och visade inte ett tecken på rädsla, den andra gömde sig och det tog ett tag innan han betedde sig som vanligt omkring hunden. Hunden själv har aldrig givits något annat val än att ignorera illrarna. hon är uppvuxen med katter och råttor som sprungit över benen på henne, så hon vet vad som gäller.
Katten har bara vart här i en 6 dygn ännu. Vi hittade henne tovig och hungrig utomhus och tog in henne medan vi söker efter ägaren. Illrarna var till en början instängda i köket, men är nu utsläppta. De brydde sig inte nämnvärt om katten i början, men katten tycker illrarna är äckliga. Hon håller sig på höjd när illrarna är i rummet, men verkar inte vara rädd för att hoppa ner på golvet och t.o.m sova där annars.
Nu har illrarna börjat intressera sig mer för henne, och eftersom hon inte låter dem komma fram och lukta är det frustrerande för dem, och de blir väldigt ivriga och intensiva. Hittills känns det inte som om det skulle fungera problemfritt att ha dem tillsamamns, i alla fall inte den första tiden. Sen ska man inte underskatta hur snabbt djur lär sig varandras gränser och finner någon slags balans. Jag får uppdatera hur det går med mina illrar och katten när de haft mer tid tillsammans (just nu finns ingen ägare till katten att finna).
Långt från mig nu är jag klar! 
tack för svar och länken- vi var nyfikna på om just detta skulle fungera.
Finns det några illeruppfödare? Har aldrig träffat någon iller men skulle vilja för att se lite hur de är.
Tycker du fått bra svar :)
Jag har, förutom två illrar, fåglar och möss. Mössen bor ju i burar på oåtkomliga ställen såklart och fåglarnas bur är otillgänglig för illrarna. Dock behöver även fåglar flyga fritt och det får de även göra ofta hos mig. Men då stängs illrarna iväg, oftast har jag busat med dem rejält innan så de är trötta och sover under tiden.
Så de går i skift. Även om de bevisligen inte är rädda för illrarna och illrarna inte är ett dugg intresserade av dem så vågar jag inte ta den risken. Det behövs bara en gnutta oförsikt hos fågeln och lite bus/lek/instinkt hos illern för att jag ska ha en dödsolycka. Så de hålls åtskiljda.
Skulle aldrig våga ha hund och iller ihop, det är så extremt lätt hänt att det blir fel och de skadar varandra.
Jo, uppfödare fins. Även "vanliga" illerägare brukar kunna ta emot hembesök :) Hade just ett gäng här som fick hälsa på mina, så är du i närheten av Skara är du mer än välkommen :)
Paulina
Hällekis, ligger ju inte så långt från Skara, 3.2mil enligt Hitta.se
Förutom Aviendha finns ju SaraE med sina 9-10 demoleringsillrar där 
EDIT: Ok, 11 demoleringsillrar ska det visst vara 
På tal om det, har vi vägarna förbi så bara måste vi svänga förbi och träffa alla demolerare. Personligen är jag otroligt nyfiken på Avanti och hur en människa är som har sånt tålamod som SaraE 
#5 11 demoleringsillrar om jag får be hahaha och en drös muslingar :)
fina svar och länkar. Kollat på bilderna.. De ser så roliga ut. Vet inget om illrar. är de snälla? Bits de? vadd äter de? Har man bur till dem eller är de "fria" i husset eller lägenheten? Vad ja förståt går de på låda och gör sina behov. eller?