Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 796 ggr
AnderssonPeter
0

Tappat lust på kyckling

Jag har slarvat lite med att ge nemo liten kyckling på sistone så han verkar ha tappat lusten att äta det helt.. någon som har något tips på hur man kan få honom att äta det igen?

Mvh Peter Andersson

JossanH
0

Har du köpt ett annat märke än du brukar, kan det ha betydelse. Mina, som bara får kyckling då och då, ville inte äta när jag köpt "fel" sort.

Annars kan du klippa små, små bitar av kycklingen och blanda med äggula. Så fick jag mina att börja äta kyckling.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Bogey får en bit kyckling varje dag men det varierar från dag till dag hur mycket han äter av den, då han även har tillgång till torrfoder.

Jobin
0

Ta bort torrfodret 12h och låt honom bli hungrig så kanske det går bättre?

AnderssonPeter
0

#3 men det känns ju alldeles för taskigt :P tanken har slått mig men jag har nog inte hjärta till det..

Satmaran
0

Kanske det är säsongsbetonat?

Även mina har låtit samma kycklingvinge ligga så gott som orörd i 2 dygn. Men nu är ju Salami riktigt vintertjock och Salsa är också en mullig tös, så de har kanske lagt på sig, vad de behöver för stunden och avvaktar ;)

Även illrar har gränser… kanske?

Sniffit
0

#0 Hur länge har du låtit den ligga? Rör han den alls eller ignorerar han den totalt för torrfodret? Äter han annat kött så som nöt/gris?

Jag skulle ta bort torrfodret och bara ha kycklingen framme, har han ätit det tidigare bör han känna igen det som foder.

Andra trick är så som #1 föreslog eller mixa det med laktosfri(t) grädde, smör alternativt ha på lax/vetegroddsolja.

Ceciliaolucifer
0

#6 Inte vanligt smör bara! :)

#0 Du kanske kan pröva att ge honom  något annat än just kycklingkött? pröva med kycklinghjärta? mage? eller kanske fisk?

Sniffit
0

#7 Nej, inte vanligt smör. Sambon är ju laktosallergiker, till illerns stora lycka.

#0 Du kan ju även pröva med kycklingfärs, lite mer lättuggat om det nu är det som förstör aptiten.

AnderssonPeter
0

Tack #1 det fungerade han har fått i sig lite kyckling nu iaf :)